Bomlös westernsadel.

Sv: Bomlös westernsadel.

har för mej att man inte får tävla på högre nivå, men jag har inte regelboken brevid mej och iiiiids inte gå och kolla

Jag läste nyss igenom regelboken, men det står ingen om bomlösa sadlar. Jag ska ringa till wras och fråga.

Det står på sida 18, I alla klasser skall hästarna visas i westernsadel, westernsadeln skall ha horn och bom. På D-tävlingar får avvikelser göras beträffande westernutrustning. Traditionell sadel och träns tillåts.

//sara:)

Rebeccah skrev:
Vad tycker ni om bomlös westernsadel?
Får man tävla med dem?
:p
det finns inga bomlösa westernsadlar!!!! Det som finns på marknaden är bomlösa sadlar som försöker likna en westernsadel. Det är därför man inte får tävla i en bomlös! De bomlösa kan källsorteras i brännbart avfall! ;)

Jag har så himla svårt att hitta sadel till min häst, han är ett varmblod. Jag har provat tusentals olika sadlar känns det som.. :(

Prova och gå upp i pris och prova en sadel som är byggd för att ligga bra på hästrygg. Man får vad man betalar för och jag vet att en bättre sadel har en förmåga att även passa bättre. Man får vad man betalar för.

Jag lägger gärna ut mycket pengar på en sadel som passar bra och som både jag och min häst trivs med - men problemet är vart jag hittar den. :(

du kan ju alltid prova maila bilder på din häst till någon återförsäljare och höra vilken modell dom tror skulle passa er.

Jag tycker att det är en lite tråkig inställning hos en del angående bomlösa sadlar. Min erfarenhet från min häst är att hennes rörelser har blivit mycket bättre och musklerna utvecklas fint med bomlöst. Synd att man inte får tävla med dem, vissa grenar är dock förståeligt då man verkligen behöver bomsadelns stabilitet.:)

Daimie skrev:
Jag tycker att det är en lite tråkig inställning hos en del angående bomlösa sadlar. Min erfarenhet från min häst är att hennes rörelser har blivit mycket bättre och musklerna utvecklas fint med bomlöst. Synd att man inte får tävla med dem, vissa grenar är dock förståeligt då man verkligen behöver bomsadelns stabilitet.:)

Jag vet också av erfarenhet att bomlösa sadlar gjort mirakel på en del hästar. Min kompis rider med en bomlös på sin häst, och man ser stor förändring på den.
Jag funderar faktiskt på att köpa en bomlös sadel i westernmodell, från tex stallvrå, och sen när jag ska börja tävla om något år så får jag väl köpa en ny med bom. Min häst är ganska omusklad nu, så jag skulle ändå vara tvungen att köpa en ny om ett halvår.

Daimie skrev:
Det finns olika åsikter om saker och ting, och då kan det ju bli så att det finns somliga som har "tråkig inställning" = tycker annorlunda än en själv ( som har "rätt"). Faktum kvarstår dock, en bomlös "sadel" är inte bra för hästen på lång sikt, därav "tråkig inställning".

Jag är i sadelköpartagen & det blir troligen en westerninspirerad bomlös. Vi ska på sikt träna western på lite över hobbynivå & lulla i skogen.. Ska vi hoppa eller rida "vanlig" dressyr har vi en allroundsadel..
Blir det så att vi ska tävla sparar/lånar jag & köper en dyrare westernsadel.

Jag skulle jättegärna vilja höra ditt (eller någon annan som vill svara) resonemang varför en bomlös sadel inte är bra för hästen på lång sikt.
Gärna varför en bomlös är bättre på lång sikt och även från de som "förespråkar" bomlös, vad är det som gör en bomlös sadel bättre än en med bom?

Ursäkta trådskaparen om jag kapar tråden, men jag tänkte att du kanske också kunde ha nytta av svaren :)

Senast ändrad:

Bill skrev:
Det finns olika åsikter om saker och ting, och då kan det ju bli så att det finns somliga som har "tråkig inställning" = tycker annorlunda än en själv ( som har "rätt"). Faktum kvarstår dock, en bomlös "sadel" är inte bra för hästen på lång sikt, därav "tråkig inställning".

Och din inställning är att du givetvis har rätt:devil:
Sen vill jag gärna veta varför en bomlössadel inte skulle vara bra för en häst på lång sikt. Har vi sett resultat från detta gällande alla bomlösa typer och märken? Jag är intresserad av westernsadlar med bom och en rätt tillpassad sadel är det absolut inget fel på. Däremot att hitta en till min häst, det är en omöjlighet särskilt eftersom man är en fattig student.

Jag får väl hjälpa Bill lite här innan han får alla bomlösfantaster över sig. En bomlös sadel saknar viktfördelningskapacitet och därmed också avlastningskapacitet. Är det aldrig någon som tänkt på att bommen stter på hästen för att skydda hästens rygg från obalanserade och inkonsekventa ryttare. En bra sadel med bra pad gör en bättre häst. Jag vet inte varför en del tycks tro att en sadel hindrar hästen från att röra sig??!!

kenneth skrev:
Jag får väl hjälpa Bill lite här innan han får alla bomlösfantaster över sig. En bomlös sadel saknar viktfördelningskapacitet och därmed också avlastningskapacitet. Är det aldrig någon som tänkt på att bommen stter på hästen för att skydda hästens rygg från obalanserade och inkonsekventa ryttare. En bra sadel med bra pad gör en bättre häst. Jag vet inte varför en del tycks tro att en sadel hindrar hästen från att röra sig??!!
Thank´s pard´ner! ;)
Det är inte lätt att förklara för de som bestämt sej för att "mjukt" är snällt o bra för hästen. Jag tycker uppriktigt synd om de hästar som tvingas bära ryttare utan en skyddande bom som lastar av vikten på maximal yta. Sen har jag sett reklam för bomlösa "sadlar" dör man påstår att hästen inte kan böja sej under en bomsadel, vilket dom påstås kunna med en bomlös. Fakta är att böjligheten i sidled i ryggdelen hos en häst är så liten så att den är i det närmaste försumbar i resonemanget. En hästveterinär kan vidimera detta. Så var det med den delen av reklam för bomlös. Så jag står fast i min uppfattning, bomlös är skräp! :devil:

Daimie skrev:
Och din inställning är att du givetvis har rätt:devil:
Sen vill jag gärna veta varför en bomlössadel inte skulle vara bra för en häst på lång sikt. Har vi sett resultat från detta gällande alla bomlösa typer och märken? Jag är intresserad av westernsadlar med bom och en rätt tillpassad sadel är det absolut inget fel på. Däremot att hitta en till min häst, det är en omöjlighet särskilt eftersom man är en fattig student.
En gång trodde jag att jag hade fel , men - det var ett misstag. Om jag inte var full av övertygelse skulle jag inte debattera MOT bomlöst, men man behöver inte vara mer än normalbegåvad, och varit vaken under fysiklektionerna i grundskolan för att begripa att en bomlös gör mer skada än nytta på en hästrygg - oavsett vad all reklam säger. Det hela handla om att placera ryttarens vikt ( i rörelse) på så stor yta som möjligt för att orsaka så liten punktbelastning som möjligt. Det klarar inte en bomlös. Varför tror du att ALLA ryttarfolk ända sedan man red den första hästen har haft en bom i sadeln! Man kan undra varför? :devil: Om budgeten inte alls tillåter en RIKTIG sadel, det är en annan femma!

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag vill köpa en begagnad westernsadel till min 3,5 åriga quarter. Vad tror ni skulle passa denna rygg?
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Hasselört
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur