Bomlös sadel som inte passar

Ahi

Trådstartare
Har köpt en Masterback sadel som jag ridit i 2 ggr nu. Avtrycken ser bra ut då sadeln ligger jämt på efter hela ryggen och bra tunnel för ryggraden, men problemet är att shabraket är torrt, dvs ingen svett finns under panelerna vilket jag vet inte bådar gott. Sadeln tippar mig även lite framåt vid ridning. Känns ju spontant som att det är bara att sälja den och leta vidare. Tänkte bara höra här först om det är något annat man kan prova med? Tips och tankar mottages. Hästen i fråga är rätt rejält överbyggd vilket kan bidra till att jag får framvikt.

Sv: Bomlös sadel som inte passar

Är det en vaiant med utbytbara paneler? Isf kan du beställa nya från masterbacks åsterförsäljare som får sadeln att ligga bättre. Sen är det genrellr så att bomlösa, även MB. ligger bättre på en bredare rund rygg än en takformad.

Har du rätt sitsstorlek ?

Att tippa lätt framåt är typiskt för att man har en för liten storlek och behöver 1 eller 2 storlekar större.

Ligger sadeln i våg när du inte sitter i den? Om det är en masterback med löstagbara paneler så kanske du ska ha paneler som är lite tjockare fram? Det är bara att beställa därifrån. Har du rätt storlek på sätet? Varför vill du att schabraket ska vara svettigt under panelerna?
Vilken sadelmodell är det du har?

Det är en masterback Deep seat. Om det inte blir svettigt under panelerna har jag fått lära mig att det är för hårt tryck och att man täpper till porerna. Enda stället som ska vara torrt är över ryggraden. Ja jag funderar på om det är så att jag ska byta paneler.

Ja jag tror jag har rätt sitsstorlek för det är en 17,5 och jag har normalt 17. Masterback rek. ju att man går upp i storlek. När jag provat den på min andra häste tippar jag inte framåt så jag tror inte att det beror på sadeln utan mer på sadeln och hur hästen är byggd.

Ja det är med utbytbara paneler. Är första bomlösa sadeln av liter mer traditionellt stuk som jag provar, har tidgare haft Barefoot London, den sadeln låg väldigt bra men jag hade en för storlek på den så jag var tvungen att sälja den

Var hästen svettig i övrigt på ryggen/sidorna, när du ridit i sadeln? Min häst har svettats under sadelgjorden och fram på halsen ett rätt bra tag vid ridning, men inte förrän de senaste dagarna har han varit svettig under sadeln. Bara en fundering.

ja hästen var svettig överallt utom där panelerna legat an

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 353
Senast: Oknytt
·
Utrustning Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det... 2
Svar
33
· Visningar
3 665
Senast: SiZo
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka