Bomlös sadel...eller inte!

Fillifjonkan

Trådstartare
av ett par olika anledningar behöver jag köpa en till sadel till min häst. hade först tänkt en allround/hopp då den dels ska användas till mulleridning men ev också kan det bli lite hoppning framöver. Nu har jag dock tittat lite på de bomlösa sadlarna.

Kan man hoppa i dessa (små hinder alltså)?

Min häst har ganska kort rygg, är bred (har en full westernsadel nu), låg manke och är "skålad" över ryggen. Vilken typ av bomlös sadel tror ni kan passa honom?

Tack och bock! :bow:

Sv: Bomlös sadel...eller inte!

Man kan köpa hööks och börjes bomlösa, kolla att de är raksydda bara. MEN komplettera md en riktig pad, varken hööks eller börjes paddar är ok. Byggde om min höökspad med extrailägg av tjock pilatesmatta, det verkar funka bra.

Jag har en bomlös sadel och javisst kan man ta små skutt
över hinder i skogen.
Däremot inte hoppa en hel bana, inte med den sadlen jag
har.
Men jag har hört att det finns bomlösa som man kan hoppa
i men jag vet inte vilken/vilka.

Jag har en bomlös sadel som jag har hört ska funka att hoppa i, men jag vet inte alls om det stämmer. Jag skulle nog inte göra det ändå. Vi har hoppat några små skutt och det har inte varit några problem, men jag skulle nog inte lita på vad jag hört förrän jag får det bevisat.

Jag har en Karlslund Kari Flex.

TS: Jag hade nog inte köpt en bomlös utan bra bossor för att hoppa i, jag inbillar mig att det inte blir så bra iom att det blir ett tryck på ryggraden. Nu vet jag inte om det finns någon jättebra padd som för ryggraden fri.
Det finns ju jättemånga olika bomlösa, jag har inte erfarenhet av så många. Men jag hade nog valt en som var uppbyggd mer som en engelsk för att hoppa, just för att få ryggraden fri.
Kolla också hur stiglädren sitter och om sadeln fördelar trycket bra. Det finns ju tryckpads som man kan lägga under för att se hur trycker blir när man sätter sig i sadeln, jättebra!!!:D

Numera finns det rätt trevliga bomlösa modeller av allroundsadeltyp (t ex Startrekk Allround, Admiral Fortius, Bascule). Kan gott tänka mig att det går att hoppa enstaka skutt med dessa sadlar. Någon hoppträning hade jag inte gett mig på däremot.

Ansür har bomlösa hoppsadlar som används i höga klasser, men kostar också därefter.

Senast ändrad:

ok, men vad menar du med raksydd? I dessa HÖÖKs paddar, finns det fickor att lägga i tjockare inlägg? Hur vet jag om iläggen räcker?

Jag är definitivt inte någon hoppryttare, är lite rädd för att hoppa utan jag vill bara ha en sadel som är bekväm och som jag kan ta ett par låga hinder med någon gång då och då bara för skojs skull. Jösses vilken beslutsångest jag får!! :p

Pfiffs bomlösa, är det något att satsa på (dvs om den passar hästen)?

Jag har Pfiffs bomlösa och haft den i snart 2år, stormtrivs med den. Superduper skön, men ska nog inte hoppa för mycket i den utan något skutt här och där duger den fint åt, men inte någon banhoppning.
Pm:ar dig sidan där jag köpte min padd. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden