silverblom
Trådstartare
Mina får lätt skav av kanten på paden/schabraket när de har vinterpäls och jag löser det med renskinn. Båda mina är skavkänsliga när de har vinterpäls så renskinn är en enkel lösning. Är det längre fram på ryggen så skulle jag fundera över om sadeln egentligen passar. Kan du hoppa upp i den från marken vid behov eller glider den då med? Jag tänker att hästens kropp ändras ju när den skuttar till och att det kanske har med det att göra också?
Det dumma med ghostsadeln är att den kommer ganska högt över hästen om man jämför med en sensation eller en barefoot och beroende på häst kan det såklart göra att det blir ostabilt. Tyvärr finns det ju ingen sadel som passar alla hästar och även om ghost är väldigt anpassningsbar så kanske den helt enkelt inte passar din häst.
Ja det är ju den naturliga reaktionen att trampa till extra i ena stigbygeln då och jag vet inte hur man ska komma ifrån det riktigt. Rida barbacka möjligtvis och träna på att hitta balansen så men det är man ju inte alltid så sugen på eftersom det kan resultera i några avfallningar
Upptäckte igår att jag har en sådan sadelgjord från hööks som länkades till här ovan men det var inte den som satt på sadeln utan denna gjorden hade ganska lös resår.. Borde göra stor skillnad om jag byter gjord?