Ja.. som de flesta väl vet vid det här laget så är jag en stor förespråkare för bomlösa sadlar.
En ryttare i obalans kan förstöra sin häst även med en bomsadel kan jag lova (eftersom jag gjort det själv) sitter man snett så belastar man hästen snett även i bomsadlar. Däremot var det först när vi började med bomlöst som problemet kom fram och matte fick lov att ta tag i sin egen kroppsställning... Jag är ingen expert på att rida, men min häst går bara bättre och bättre nu sedan vi skaffade bomlöst.
Kanske är det tom lite bättre med en bomlös sadel om man är lite ovan, eftersom man liksom glider i sidled ganska omedelbart om man inte sitter rakt ovanför hästen, det märks fortare på både häst och ryttare att något måste göras...
Hittills har min häst bara blivit mer lyhörd för alla min hjälper, kanske beror det på att han inte längre går och koncentrerar sig på hur ont sadeln gör? Kan inte riktigt tänka mig hur de skulle kunna bli avtrubbade...
Jag vet att vissa hästar är väldigt känsliga för hjälperna och dessa kan ibland tycka att det blir för mycket stimuli när man rider barbacka eller i bomlöst, de blir då väldigt överdrivna och kanske även stressade. Nu vet jag om några sådana hästar, men deras ägare har gett upp barbacka/bomlöst ganska fort, kanske hade hästen vant sig efter ett tag.. svårt att veta..
Människan har ridit hästen barbacka i flera tusen år, det gick bra då så jag kan knappast tänka mig att det skulle skada nu...
Huvudsaken är att man alltid, oavsett vilken utrustning man har, noga ger akt på hästen, hur den mår, om den får skav, om den verkar villig och framåt. Då märker man i tid om man håller på med något som förstör snarare än hjälper.