Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Diddi, Skáld och Top Reiter är ju mycket lika varandra, så diskussioner om alla tre är välkomna Fast jag tror att top reitern har för liten mankfrihet, då den tryckte på manken på en häst med mindre manke än vad min har...
Det gör vi ju det med, fast tråden tog en vändning åt Diddi sadeln istället, men det kanske vi inte heller fick??
Hade en Diddi special innan och tyckte den var mycket bra. Den var väldigt kort och hade bra mankfrihet på min häst som hade en bred rygg utan synlig manke. En i stallet har en Kari flex och min Diddi var mycket kortare en den.
Tycker inte heller att Skáld är lik Diddin det minsta. Skálden ser ju ut som Kariflex.
Men Kariflexen har bom (om än väldigt flexibel), det har inte Skáld. Så i det avseendet är den kanske mer lik Diddin.
Det står att den är bomlös på ÅF hemsida... Men jag VET inte eftersom jag inte sett sadeln tidigare och inte vet vem som tillverkar den.
Varför inte köpa en sadel med bom som har olika bomvidder??, som man sen kan byta själv när hästen har blivit mer musklad. Att rida enbart bomlö är inte bra för hästens rygg.
Du skal kunde bevisa dina påståenden om du skriver så här.
De finns sadlar för de hästarna som har kortare ryggar.
Alla bomlösa passar absolut inte alla hästar, de ska provas in precis som en bomsadel.
Fördelen är att om sadeln passar så kan man oftast ändra padens tjocklek eller utformining när hästen ändrar form, men det är inte alltid det går, utan man får byta även en bomfri sadel.
Ett förslag: om man nu istället för allt löjliga tyckande diskuterade ämnet som tråden blev skapad på - nämligen Skáld sadeln.
Har hört av flera veterinärer som säger att man inte ska enbart rida med bomlöst. Visst, en sadel med bom kan också skada hästen, men då är den inte anpassad just efter den där hästen. De finns sadlar för de hästarna som har kortare ryggar.