Sv: Bomfria Skáld?
Oj.. kan ju bli en lång historia.. försöker göra lite kort bara:
Diddi Special
Bra, stabil, bra viktfördelning, jobbig att rida nedför i branta backar pga knästöden. Låg i fram och kan ligga emot manken. Bra kvalitet och bra att man kan specialbeställa lite vad man vill ha. Bra att man kan ha stiglädren innanför, sadelgjordsstropparna kunde suttit bättre, kan bli tokigt på vissa magprofiler. Säkerhetskrampor.
Karlslund Kari Pad
Ingen kanal, lång, hård, bred. Säkerhetskrampor visserligen.. Blä.
Karlslund Kari Flex
Smalare sits än Diddi, bred fin kanal, lite tunna bossor, mjuk och följsam, inte lika bra viktfördelning som Diddin. Bra lösning med gjordstroppar + att man kan ha stiglädren innanför. Lite mindre knästöd ger mer frihet i backar. Låg i manken och kan ligga emot. Säkerhetskrampor.
Barefoot Cheyenne
Bred soffa, dålig mankfrihet, omöjligt att sitta bra pga bredden, halvtaskig kvalitet. Dumt med det fasta träet i fram.
ST Comfort
Lagom mjuk och följsam men ändå bra viktfördelning. Lite krånglig att ta sig ur, men man sitter ju stadigt. Synd med D-ringar för stiglädren. Bra gjordstroppar. Bra med flyttbara bossor och utbytbara järn. Synd att man inte kan ha lädren under kåpan.
ST Island
Lagom mjuk och följsam men ändå bra viktfördelning. Jag sitter fantastiskt skönt. Synd med D-ringar för stiglädren. Bra gjordstroppar. Bra med flyttbara bossor och utbytbara järn. Synd att man inte kan ha lädren under kåpan.
ST Dressyr
Som Island, lite för djup sits för min smak.
ST Western
Lite stabilare än de ovan, kan bli lite för stel för en svängd rygg. Mycket bra viktfördelning. Jag sitter fantastiskt skönt. Bra med flyttbara bossor och utbytbara järn.
ST Espaniola
Mycket lik Comfort, lite stelare dock, och svårare att komma ur. Synd med D-ringar för stiglädren. Bra gjordstroppar. Bra med flyttbara bossor och utbytbara järn. Synd att man inte kan ha lädren under kåpan.
Ja, man kan ju skriva hyllmeter, det är så individuellt vad som passar en bäst.
Idag har jag en Island på min äldre valack som har lite svängd kort rygg, på den yngre som har rakare och längre rygg har vi en ST Western.