Bomfria Skáld?

Sv: Bomfria Skáld?

Oj.. kan ju bli en lång historia.. försöker göra lite kort bara:

Diddi Special
Bra, stabil, bra viktfördelning, jobbig att rida nedför i branta backar pga knästöden. Låg i fram och kan ligga emot manken. Bra kvalitet och bra att man kan specialbeställa lite vad man vill ha. Bra att man kan ha stiglädren innanför, sadelgjordsstropparna kunde suttit bättre, kan bli tokigt på vissa magprofiler. Säkerhetskrampor.

Karlslund Kari Pad
Ingen kanal, lång, hård, bred. Säkerhetskrampor visserligen.. Blä.

Karlslund Kari Flex
Smalare sits än Diddi, bred fin kanal, lite tunna bossor, mjuk och följsam, inte lika bra viktfördelning som Diddin. Bra lösning med gjordstroppar + att man kan ha stiglädren innanför. Lite mindre knästöd ger mer frihet i backar. Låg i manken och kan ligga emot. Säkerhetskrampor.

Barefoot Cheyenne
Bred soffa, dålig mankfrihet, omöjligt att sitta bra pga bredden, halvtaskig kvalitet. Dumt med det fasta träet i fram.

ST Comfort
Lagom mjuk och följsam men ändå bra viktfördelning. Lite krånglig att ta sig ur, men man sitter ju stadigt. Synd med D-ringar för stiglädren. Bra gjordstroppar. Bra med flyttbara bossor och utbytbara järn. Synd att man inte kan ha lädren under kåpan.

ST Island
Lagom mjuk och följsam men ändå bra viktfördelning. Jag sitter fantastiskt skönt. Synd med D-ringar för stiglädren. Bra gjordstroppar. Bra med flyttbara bossor och utbytbara järn. Synd att man inte kan ha lädren under kåpan.

ST Dressyr
Som Island, lite för djup sits för min smak.

ST Western
Lite stabilare än de ovan, kan bli lite för stel för en svängd rygg. Mycket bra viktfördelning. Jag sitter fantastiskt skönt. Bra med flyttbara bossor och utbytbara järn.

ST Espaniola
Mycket lik Comfort, lite stelare dock, och svårare att komma ur. Synd med D-ringar för stiglädren. Bra gjordstroppar. Bra med flyttbara bossor och utbytbara järn. Synd att man inte kan ha lädren under kåpan.

Ja, man kan ju skriva hyllmeter, det är så individuellt vad som passar en bäst.
Idag har jag en Island på min äldre valack som har lite svängd kort rygg, på den yngre som har rakare och längre rygg har vi en ST Western.

Men om man har hört de av flertalet veterinärer man träffat och sett på hästar som bara har använt bomlös kan man ju börja undra?:S

Man ska alltid undra.

Om det är ett flertal veterinärer som sett ett flertal hästar få skador som säkert kan relateras till sadeln, då skulle jag undra vilken sadel som använts?
Har ryttaren sett till att sadeln använts på rätt sätt? (dvs är vinkeln på ev pommlar korrekt och går ryggraden fri?)
Är det en sadel som passar på hästen?

Jag tror inte att det är många veterinärer som brytt sig om att tar reda på tillräckligt för att kunna "döma ut" bomlösa sadlar.
Den veterinär med ryggspecialitet som jag pratat med, har sett skador av sadlar av typer Torsion, dvs med en pommel i fram och i bak.
Dessa sadlar kan skada hästen om de rids utan den padd som är obligatorisk, tyvärr finns det folk som snålar och bara köper sadeln, och okunniga försäljare som låter detta ske.
De kan också skada hästen om pommeln ligger an emot ryggraden, och det händer ofta på hästar med lite mer manke, och en ryttare som inte vet hur man kollar att sadeln passar hästen.
Sedan har pommeln en viss vinkel, och vissa av dessa modeller har också en del vikt fördelad till pommeln från sadelgjord och stigbyglar. Om pommelns vinkel inte är tillräckligt lik hästens, kommer den att skära ner i hästen precis som på vilken för trång bomsadel som helst. Och utan padd blir detta ett fruktansvärt tryck.

Tyvärr marknadsförs bomlösa sadlar av många som att de "passar alla". Men det gör de inte.
Dessutom finns snåla/fattiga hästägare som inte vill/kan köpa den bomlösa som passar just deras häst, utan köper den som passar plånboken.

Så visst kan man skada hästen med en bomlös sadel, men det kan man med bett, hackamore, bomsadlar mm också. Det beror på hur man tillpassar och använder.

ja exakt all ENSIDIG användning sliter ju,
likaså med träns, nosgrimms, bett, bettlöst osv man skall variera för att inte i onödan utsätta hästen för ensidigt tryck.

och med sadel så är det ju alltid bra att ha flera sadlar att variera mellan, + rida barbacka, köra hästen, tömmköra, markarbeta osv osv ....det är ju därför vi varierar arbetet med hästarna med.

man kan ju inte tro att man ska kunna ha samma bett, träns och sadel i hela hästens liv.

Är det någon som provat master back?
Är intresserad av den sadeln men känner ingen som ens provat den.
Själv har jag en kari flex, fungerar bra måste ha pad för att den inte skall trycka på manken.
Det känns som om man tippar lite fram i den på min överbyggda häst.
Överlag så är jag nöjd med kariflexen, den känns lika säker som en bomsadel och hästen trivs i den.
Lite klossig att rida dressyr i.
Har provat en gammal diddi dyna, inget vidare. tryckte på manken och kändes hård.
Har även provat en heather muffat tror den är bomlös eller typ flexibel.
Tempurskum för rumpan så det tog ett tag innan den format sig.
den var för stor för min häst så det är så det är svårt att säga något.
Skall prova en ny top rieter i helgen.
tycker att det är för stora knästöd och liten kanal på den för att vara något för mig.
Det ser även ut som om den är bredare att sitta i än kari flex
dessutom så är den så kort att man nästan inte får plats i den.
det verkar som om man sitter på bakkanten på sadeln.
jag har rumpstorlek 38.
återkommer om hur det kändes.

du kan ju goggla på namnet.
torsion
toprieter
mm
hemsidor på en del:
soft saddles
kaupre

finns många fler kommer inte på det just nu

Nu var det ett par år sedan jag såg Topreiters bomlösa, men då var den en kopia av Diddin, dvs bredare än KariFlex.
Jag har också upplevt att KariFlex kan vara lite framtippad på vissa hästar, kan hjälpas upp med någon typ av pad som man kan shimma. Har funkat fint för oss. :bow:

Jag har två här hemma :idea: (bor också i stockholm nu, norra delarna) eller ja, de kommer hem med hästarna i slutet på augusti.
ST Island och ST Western, kan också skaka fram en KariFlex och en ST Comfort.
Du är välkommen om du vill kika och klämma lite live :idea:

Nu har jag testat top rieter senaste modellen.
Lättare att hitta sadelläget när man sadlar än kari flexen som alltid är ett meckande.
Lade en gele fjärilspad under, funkade inte när man väl hade satt upp, tryckte på manken.
det syntes inte när man sadlat eftersom det är rejält bakåtskuret för manken, så jag blev förvånad att den låg på och tryckte.
Fick hämta wintec upprising pad som jag har till kari flexen.
Upp i sadeln och där var det halt och platt, rekommederar helskodda ridbyxor speciellt i trav.
sadeln kändes hård, tunn och platt vilket den ochså är.
Rumpan fick plats, men som sagt man halkar runt lite.
Dom enorma knästöden formade som bananer var helt ok.
När man ridit ett tag så kändes faktiskt sadeln helt ok, man vande sig.
Tycker dock att den är för tunn att ha jämt, då behövs en rejäl pad under.
Minus för kanalen under som är alldeles för smal.
När jag tog av sadeln så såg man att den legat på vid sidorna på manken.
Plus för sadelstropparna som satt fastsydda längst ned på sadeln samt att man inte tippade fram
Kariflexen är mer välstoppad för både häst och ryttare samt mycket bredare kanal.
För tävling så är nog top reitern bäst.
för hobbyridning så är kari flexen bekvämare för häst och ryttare.

Var Topreitern tunn?? Hmm, vad nyfiken jag blir.. de måste nästan gjort om den då, ska ta och fara och kika någon dag tror jag. Måste ju hålla sig uppdaterad ;)

Jämfört med kari flex så är den det.
Kanske jämförbar med diddi. har bara provat en gammal modell där.
Den var ochså tunn hård och låg på manken.

Var inne och tittade på skaldsadeln.
Tyckte den såg ut som en billigare kariflex.
Har just beställt en bomlös masterback flex dressyr, skall bli kul att prova.
Den har paneler under som sitter fast med kardborre.
Det finns olika paneler att välja mellan beroende på hur din häst är byggd, dessutom kan man ju byta panel modell om det inte blev bra.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka