Bomfri Westernsadel

Sv: Bomfri Westernsadel

>mallan

Det stämmer att en bomfri rör sig mer på hästryggen, men det är ju för att du känner hästens rörelser genom sadeln. Har du bra balans själv så är det inga problem att rida i en bomlös. Den är mycket skön att rida längre turer i.:)

kan inte göra annat än att hålla med dig!

"Just when you thought they had perfected the western saddle, from
it’s hand tooled cow hide and silver conchos to its light weight
fiberglass tree, someone decided to get rid of the tree
altogether. The theory that the saddles with solid trees were
restrictive, even painful, to a horse, has started to infiltrate
both the English and Western industry. Some saddle makers, hoping
to promote a horse’s natural way of going and thus a better
performance, started designing western saddles without trees.
These “treeless” western saddles conformed to the shape of the
horses back by using layers of soft leather, instead of a rigid
piece of wood or fiberglass."

saxat från http://petcaretips.net/history-horse-saddle.html

Balans skrev:
Här kommer lite bilder på min Star Trekk Western bomlös. Faktiskt bland de första uteturerna med min lilla unghäst!
hoppas bilderna fungerar, hehe..första gången.

1ee00504.jpg

b4e35169.jpg

abd39301.jpg

3f4138f5.jpg

Vad är det för storlek på framvalvet?

Och? Som tecken på att westernsadlar var bland de första med bomlöst eller vaddå?

Boken jag refererade till är en svensk handbok för svenska förhållanden och då verkar det lite lustigt om bokens författare skulle ha gått på amerikanska förhållanden.

/Camilla

hmm..bra fråga hörredu..tittade på kaupres hemsida för att se om det stod vilka två de fanns o välja på..stod inte vad de olika två hette..
minns ju inte nu vad jag valde..mycket osäker faktiskt..
får försöka titta upp det på något sätt..om det är viktigt att veta?

Har en arab med kort och jätte bred manke/rygg. Har funderat en tid på vilken storlek jag behöver.
Hur gör man för att veta vilken storlek man behöver?

Camilla_H skrev:
*lånar knapp*

I går var jag i bokhandeln och letade julklapp till min stalltjej (rider min häst en gång i veckan och när jag är bortrest). Men med åren har man ju blivit lite kritisk så jag tänkte inte ge bort vad som helst... Bäst att kolla innehållsförteckningen först!

Jag tittade i en bok som hette något i stil med "stora hästhandboken" och skulle tydligen utgöra något sorts allomfattande uppslagsbok för svensk hästhållning. Jag tittade under sadlar och ser "bomlös" och var då tvungen att slå upp och läsa det stycket.

Där ser jag till min förvåning att det står något i stil med att den bomlösa sadeln kommer ursprungligen från westernridningen och från de snabba grenarna där man vänder hästen mycket och att den inte är bra för den inte avlastar ryggraden...

Mycket intressant eftersom vi ju vet att det inte ens är tillåtet att tävla western i bomlöst och vad jag vet är det väl distans och fritidsryttare som främst anammat bomlösa sadlar?

Behöver författare inte faktakolla?

Behöver jag säga att det blev en annan bok? ;)

/Camilla

Många som är "motståndare" till bomlösa sadlar har som största argument dels att dom inte avlastar ryggraden och att det ska bli tryckpunkter. Jag rider i en bomlös (ej western) och jag har flera gånger fått frågan varför och påståenden om att jag inte skulle tänka på hästens bästa mm. De flesta traditionella sadelutprovarne och sadelmakarna säger att det inte är bra med bomlöst. Personligen tror jag fullständigt på denna lösning mycket pga hur mycket min häst har förändrats sedan sedan jag började rida henne i bomlös sadel.

Jovisst är det så men om man skriver en bok som ska vara den stora uppslagsboken om SVENSK hästhållning så borde man kanske kolla fakta om hur bomlösa används i Sverige, intervjua de som använder med och kolla tävlingsreglementena.

Annars kan jag ju skriva en bok om amerikansk hästhållning och utgå från min egen...

/Camilla

men om nu bomlösa sadlar faktiskt kommer ursprungligen från westernridningen i USA, är det då fel att skriva dte i boken?

vilken bomlös sadel har du tänkt att köpa då, vilket märke?
ST är ju himla hög i framvalvet..vilket jag tycker är bra..men vet ju inte hur alla de andra modellerna är..
är du intresserad av en ST, maila eller ring då till Kaupre eller en återförsäljare av deras sadlar och beskriv hur din häst ser ut..de vet vilken bomstrl du ska ha..

åhh..den såg fin ut..e nog inte lätt att få tag på några här i sverige..men går ju o importera..men blir ju dyrt..de ligger väl runt en 15000 kan jag tänka mig, eller?
iofs då i samma prisklass som en vanlig prisvärd westernsadel..

Nä, om man nu faktiskt skrev att det är från USA men om jag kommer ihåg rätt så stod det bara westernridning och då boken handlar om Svenska förhållanden så blir det lätt ett missförstånd där.

Varför får man inte tävla med bomlöst egentligen i Sverige när man tydligen får tävla barrel race i USA med bomlöst?

/Camilla

en av wras töntiga bestämmelser som vanligt handlar det bara om..

när jag började bli intresserad av en bomlös mailade jag till wras och frågade om man fick tävla med en bomlös sadel..svaret var då att det fick man,men han förstod inte varför, bättre och använda sig av de riktiga bomsadlar som finns redan tyckte han.

sen tänkte jag inte mer på det där,sen kom nya regelboken ut, då stod det att man INTE fick tävla med bomlös sadel..
töntigt e va de e..tror inte de har något vettigt svar till varför man inte får ha det..den 'r ju precis som en vanlig bomsadel till hästen, bara att den är enligt mig, uppbyggt för att vara mer följsam..och det anser jag bara skulle vara positivt..sen är det väl upp till var och en om man vill tävla på bom eller ej..

Precis, för de grenar där bommen behövs, roping, mfl, så borde ju ryttaren vara så insatt och ha tränat så pass mycket att den vet att den måste ha sadel med bom.

Det är ju knappast så att man rider en klass på tävling som man inte tränat inför med sin bomlösa, så det kommer ju inte som en överraskning för ryttaren att sadeln är bomlös och plötsligt ramlar av i en reining-volt... ;)

Undrar hur många western-ryttare det finns som måste av olika anledningar ha bomlös sadel till sina hästar?
Jag är en av dem som gärna vill tävla men får inte pga av att om jag ska ha en westernsadel så måste den vara bomlös (har en helt hopplös häst :crazy: ).

Vi kanske kan göra en gemensam skrivelse eller ett upprop eller nåt till WRAS så att dom ändrar i regelboken!
Vad tycker ni? Ska vi försöka?

Mvh // Scata

Klart man borde ju prova. Kan man få en ändring så är det ju värt mödan. Får man ingen ändring så har man ju försökt iaf :D

Liknande trådar

Relationer Min bästa vän, min tärna har haft det lite jobbigt senaste 4-5 åren, gick in i väggen och har inte kommit tillbaka psykiskt, blev...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
13 673
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 588
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur