Bomfri Westernsadel

Sv: Bomfri Westernsadel

Än en gång, gäller inte regelboken på D-tävling??? Får man alltså rida i bomlöst då??
Vidare, varför bomlös westernsadel??? Jag menar hornet är väl till för att kunna hänga lasson samt vira lasson runt när man fångat kalven, går det att gör med bomlös sadel???
Är hornet då bara dekoration?
Snälla någon!!!:confused:

Texaz skrev:
Än en gång, gäller inte regelboken på D-tävling??? Får man alltså rida i bomlöst då??
Vidare, varför bomlös westernsadel??? Jag menar hornet är väl till för att kunna hänga lasson samt vira lasson runt när man fångat kalven, går det att gör med bomlös sadel???
Är hornet då bara dekoration?
Snälla någon!!!:confused:
Om jag fattat rätt så är reglerna snällare på D-tävling eftersom det är mera en prova på tävling;) T ex så får du ju rida i engelsk sadel och du msåte inte ha stångbett även om hästen är över 6 år (om jag fattat det hela korrekt:angel: )

Ja du virar väl lassot runt hornet... Men det skulle ju inte ens jag kunna göra med min Reining sadel eftersom jag inte har någon bakgjord så skulle sadeln vicka fram om en kalv drog... Så det är inte bara en bom som behövs, om du ska tävla i sådant måste du nog ha en ordentlig boskaps sadel (har glömt vad grenen heter:o )

Men som vissa har skrivit, ska man verkligen satsa hårt och tävla mycket så är nog en bomsadel det säkraste kortet:D

MercedesBenz skrev:
Det är ju samma som den jag la in bild på....skillnad i färg bara :)

hehe jaahaa.. men det ser skit snygg ut.. men jag hade vijlat ha en brun tror jag.. Men är det bra kvallité på den sadlen??

På en bomlös är hornet bara för dekoration och man ska inte dra någonting i det. Vilket det väl är för majoriteten av westernryttarna då det inte är så många som tävlar ko-klasser...

Så då kan den funka att börja med då?? Jag menar så länge man bara rider D-tävling. Skulle vilja tävla ko-klasser också, men det ligger ju en bit in i framtiden...
:crazy:

Jag kan faktiskt inte svära på det där med D-klasserna men det kanske någon annan kan? Jag undrar om inte min kompis blev nekad av en domare på en D-tävling? Men jag kanske blandar ihop det och att det var en C/D-tävling...

Det borde vara så att det är okej.

/Camilla

Det är en sådan som jag är ute efter...först till kvarn :angel:

Skulle dock vilja prova den på hästen innan jag köper... ska iof få låna min systers free form - bomlös i engelsk modell, för att se hur hästen och jag trivs med sadeln.. så det kan bli till att köpa " grisen i säcken" :crazy: om jag gillar syrrans sadel...

Det där med tävling känns än inte så aktuellt just det viktigaste är att hitta en sadel som hästen trivs i och mår bra av... ska vi till och tävla senare så får jag väl ta det då... ;)

Jag har en Star Trekk Westernsadel hemma till min unghäst. DEn som ni visade en bild på, från kaupre.
Jag måste säga att jag är SKITNÖJD med min sadel. Passar min unghäst perfekt då man kan få den att ligga precis som man vill ha den.

Jag var mycket osäker innan jag köpe sadel till min häst, hade läst mkt om bomlös och tyckte det lät intressant. Jag lyckades på tag på en tjej uppe i Nyköping som är återförsäjlare av bomlösa sadlar så man fick komma upp och provrida olika modeller, MYCKET BRA!

kan säga att jag blev såld på bomlöst direkt..helt underbart o rida i.
Jag kan inte påstå att det är så svårt att sitta upp i ST, visst sitter den inte lika stadigt som en bomsadel självklart, men efter jag köpt min bomlösa, har jag även skaffat en pall att sitta upp ifrån, vilket är bra både för sadeln, hästen och mig. Ett hett tips helt klart..

Jag har kvar även min bomsadel, en premier, för senare tävling på min lilla häst. Innan jag köpte bomsadeln, var i aug nån gång..tittade jag upp detta med tävlandeav bomlöst.och det är så att man får inte tävla på bomlös, men undantag vid D-täving. så därför jag har min andra sadel kvar.

måste säga att denna sadel är helt klart värt pengarna..helt kanonskön och man får ett perfekt sits i den, till skillnad från en bomwestern som gör att man lätt hamnar i stolsits..

har bilder på ST Western när den är på min häst, men vet inte hur jag lägger ut bilder här..

Här kommer lite bilder på min Star Trekk Western bomlös. Faktiskt bland de första uteturerna med min lilla unghäst!
hoppas bilderna fungerar, hehe..första gången.

1ee00504.jpg

b4e35169.jpg

abd39301.jpg

3f4138f5.jpg

Den såg ju fin ut. Härlig färg på paden....
Känner igen "huvudlaget"....parelli..? eller...

tack!hehe..den där padden har jag haft i flera år..diggar skarpt blandningen av rosa och turkos,asläcker o ha hemma=)
hmm..tränset..bra fråga hörredu!har även haft det i flera år så jag minns inte alls..mer än att det var riktigt ljusbrunt ibörjan..

vill bara säga att ST western är underbart skön sadel, hatar och sätta mig i min premier nu när man vant sig vid denna..allt annat känns som att sitta på en oföljsam planka..

Mm, apropå stolsits...

Jag har en Big Horn Arabian Light som jag både tävlat western och distans i i ett par år och trivdes ypperligt i den. Tyckte att den var mjuk och gav en bra sits, har till och med tävlat klubbdressyr i den och då kommenterade domaren att jag hade bra sits i den.

Så köpte jag då min ST Comfort i maj och red i den i två månader innan jag återigen satte mig i westernsadeln och OJ OJ OJ! Stor, klumpig, hård(!) och gav en extrem stolsits kändes det som... Så nog är allting relativt... ;)

/Camilla

jo..säger ju desamma..eller?
anser ju att den vanliga sadeln lätt ger stolsits och sitsen är desto bättre i den bomlösa..
enda positiva med bomsadeln är att den får man tävla i o ligger ngt stadigare, så när man ska göra nya saker eller i framtiden slidingstops o så e de ju bra o ha bomsadeln..

Ahhhh...jag har provridit och vill ha en ST western, men...får väl råna en bank eller nåt :devil:

*lånar knapp*

I går var jag i bokhandeln och letade julklapp till min stalltjej (rider min häst en gång i veckan och när jag är bortrest). Men med åren har man ju blivit lite kritisk så jag tänkte inte ge bort vad som helst... Bäst att kolla innehållsförteckningen först!

Jag tittade i en bok som hette något i stil med "stora hästhandboken" och skulle tydligen utgöra något sorts allomfattande uppslagsbok för svensk hästhållning. Jag tittade under sadlar och ser "bomlös" och var då tvungen att slå upp och läsa det stycket.

Där ser jag till min förvåning att det står något i stil med att den bomlösa sadeln kommer ursprungligen från westernridningen och från de snabba grenarna där man vänder hästen mycket och att den inte är bra för den inte avlastar ryggraden...

Mycket intressant eftersom vi ju vet att det inte ens är tillåtet att tävla western i bomlöst och vad jag vet är det väl distans och fritidsryttare som främst anammat bomlösa sadlar?

Behöver författare inte faktakolla?

Behöver jag säga att det blev en annan bok? ;)

/Camilla

hehe..helt sjukt ju..
stämmer ju inte för fem öre..
smart val o köpa en annan bok..
men det väckte lite tankar när du sa att det stod att de inte är tryckavlastande..min ST är tryckavlastande och kan vill påstå att den är det mer än min bomsadel premier..ett plus med ST är ju att det är flyttbara bossor som gör att tryckavlastningen och passformen kan bli maximal..
men däremot vet jag att det finns bomlösa sadlar som inte är tryckavlastande..de måste ju ha en speciell pad som är det..

Ja, men med paden blir de tryckavlastande. Det handlar om olika sätt att lösa samma problem.

/Camilla

ja jag vet..men jag måste ju säga att de e smidigare att ha en tryckavlastande sadel direkt då istället för att böka med en tryckavlastande pad, o särskilt då man ofta bara har en, för de e så dyra..

Liknande trådar

Relationer Min bästa vän, min tärna har haft det lite jobbigt senaste 4-5 åren, gick in i väggen och har inte kommit tillbaka psykiskt, blev...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
13 673
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 588
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka