Boktips biografier/sanna historier

Hazel

Trådstartare
Jag gillar att läsa men har tyvärr blivit väldigt kräsen på senare år. Nu står jag nästan alltid framför böckerna i affären och känner inte att någon känns lockande. Men jag vill ha något att läsa!

Jag föredrar biografier eller sånt som är baserat på verkliga händelser. Har läst allt om Tomas Quick och brukar också läsa sånt som handlar om brott, psykiatri eller psykologi. Ibland händer det att romaner lockar men oftast är det nog lite mer udda historier som "Jag minns att jag sprang" jag gillade även En man som heter Ove men har sedan inte tyckt nån av efterföljande böcker va så intressanta. Thrillers, kriminalromaner osv är helt ointressanta tyvärr

Har ni några tips?
 
Du har förstås läst Gellert Tamas Lasermannen?

Jag har Mattias Gardells Raskrigaren (om Peter Mangs i Malmö) liggande men har inte läst den än. Är dock rätt säker på att den är läsvärd.
 
Du har förstås läst Gellert Tamas Lasermannen?

Jag har Mattias Gardells Raskrigaren (om Peter Mangs i Malmö) liggande men har inte läst den än. Är dock rätt säker på att den är läsvärd.

Yes. Har lyssnat på den på ljudbok (du vet på den tiden när ljudböcker bestod av 8 cd skivor :angel:) men Peter Mangs låter intressant! ska kolla :)
 
Någon som läst Eddie Izzards självbiografi?
Jag älskar honom men min hjärna klarar inte av att läsa på Engelska och frågan är om man tappar väldigt mycket av hans still på Svenska
 
Vargattacken av Lars Berge (handlar om Kolmårdens vargattack, inte hunnit läsa den själv än dock men vänner har hyllat den).
Björndansen av Roslund/Thunberg (handlar om Militärligan och deras rån).
 
Läste nyligen I bunkerläkarens våld av Isabel Eriksson. Kanske kan vara något, om du gillar den sortens biografier? Gör du det så måste jag även rekommendera Glöm att ni har en dotter av Sandra Gregory.

Jenna Jamesons biografi Att älska som en porrstjärna ska tydligen vara bra också. Har inte hunnit läsa den själv.
 
Jag älskar biografier jag har läst mycket om personer som inte lever idag men som har lärt mig mycket hur samhället har sett ut. Vet inte om sånt lockar dig men vill ändå tipsa om de två som jag tycker har varit bland de bästa jag har läst. Dels är det boken"Sigrid och Isaac" av Anders Wahlgren. Fascinerad historia om två av de mest kända konstnärer vi har haft Isaac Grünewald och Sigrid Hjerten. Förutom att det var intressant att läsa om deras liv och det tragiska slutet för Sigrid när hon fick genomgå lobotomering på Beckomberga så var det också en inblick i hur utbrett judehatet var i Sverige och andra länder vid den tiden. Isaac var ju jude.

Den andra boken jag vill tipsa om är Oss håller inga bojor, oss håller inga band på långritter i Europa. Den handlar om Linde Klinkowström von Rosen som 1926 ger sig ut på en långritt i Europa med sin häst Castor. Hon gör totalt sex långritter med sin häst och möter ett Europa som är ganska märkt av första världskriget. En unik inblick i en tid med raserade stadsskick, ochstäder som inte är uppbyggda efter bombningar där författaren har både haft hjälp av henne själv och. hennes barnbarn. Hon skrev dagböcker under långritterna och jag rekommenderar verkligen att inte köpa den i pocket utan i stort format för det finns många fotografier i den.
 
En biografi som jag alltid kommer att minnas är Lauren Bacalls. Hon var en mycket framgångsrik Hollywoodskådespelerska. Gift med Humphrey Bogart efter en skandalös kärlekshistoria.
Hon har tydligen skrivit två till efter det.
Den första gavs ut på Bra Böcker så den finns säkert som begagnad.
  • Lauren Bacall – By Myself (Jag själv) (1978)
  • Now (Nu) (1994)
  • Lauren Bacall – By Myself and then some (Jag själv och lite till) (2005)
 
Jag gillar dessa biografier/faktaböcker

* Årstafruns dolda dagböcker - Kristina Ekero Nilsson. Årstafrun var samtida med Jane Austen och umgicks med Bellman, otroligt intressant att få en inblick i överklassens liv i början på 1800-talet, speciellt för mig som är intresserad av svensk historia och även släktforskning. En annan bok på samma tema och samma tidsperiod är boken om Axel von Fersen av Herman Lindqvist - Axel umgicks med alla Europas kungahus, stred under amerikanska frihetskriget och sägs även ha varit Marie Antoinettes älskare

* Though Cookies - Carly Fiorina. Carly var den första kvinna som ledde ett av de USAs 500 största företag (Hewlett-Packard) handlar om hennes resa från sekreterare till VD för HP och vad som hände sen.

* Den Odödliga Henrietta Lacks - Rebecca Skloot. 9 månader efter att Henrietta diagnostiserats med cancer dog hon, men de cellprover som togs (HeLa-cellerna) lever vidare och har gett upphov till poliovaccinet, tre nobelpris, och används inom cancerforskningen.
 
Slutstation rättspsyk av Sofia Åkerman. Om de självskadande unga kvinnorna som tvångsbältas och låstes in bland brottslingar. Mycket bra skrivet samhällsreportage.

Konsten att fejka arabiska av Linn Liman. För duktig på att verka "normal" och snurrar därför runt inom psykiatrin i många år innan någon kommer på att det är autism hon har och hur stor skillnad diagnosen gör.
 
Gillar Cathy Glass böcker. Hon har varit fosterhem i många år åt många barn med olika bakgrund och berättar om det och om svårigheterna runt omkring med socialtjänsten, skolan, de biologiska föräldrarna osv.
Har själv bara lyssnat på böckerna på engelska, så har ingen aning om hur de svenska översättningarna är. Min favorit är "Will you love me?". Den handlar om Lucy, som hon så småningom adopterar.
 
Du har säkert redan läst den, men ändå: Beckomberga - ode till min familj av Sara Stridsberg. Endast en liten del självbiografi, men en roman som är väldigt vacker skriven och historiskt intressant eftersom den skildrar både tid och psykiatri på ett välresearchat sätt.
 
"Stalins dotter" av Rosemary Sullivan ser jag fram emot att läsa, den står i bokhyllan och väntar på att bli läst.


"Ett rum står och väntar på dig" av Ingrid Carlberg om Raoul Wallenberg, var en mastodont på över 800 sidor i stort format. Jag visste inte mycket om hans liv innan och den var oerhört intressant att läsa på många sätt. Den har jag precis läst klart.

Gillade verkligen också Årstafruns dolda dagböcker som @Paddington tipsade om.
 
Senast ändrad:
Jag tycker Astrid Lindgrens Krigsdagböcker är mycket läsvärd! Om inte annat för en insyn i Sveriges strutsmentalitet under andra världskriget.
Käraste Herman av Maja Lagerman ger också en skrämmande inblick av hur drivande den svenska rasbiologiforskningen var för Hitlers ideologier.
Båda böckerna innehåller foton som bör ses.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sedan började jag lyssna på en ljudbok. Den låg inom genren personlig utveckling/filosofi/psykologi, och hade kunnat vara...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·
L
Äldre Fick ju så bra tips om badhus så jag tänkte fråga om en annan grej... Jag behöver boktips, men jag har lite specialkrav.... - Inte...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 950
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp