Visst är det så - både att det finns fundamentalister och att de inte är representativa för alla muslimer. Men jag vet liksom inte riktigt på vilket sätt du menar att vi "vanliga svenskar" ska uttrycka stöd för "vanliga muslimer" i samband med koranbränningarna (om det ens är det du menar?). Jag har, som icke-religiös, väldigt svårt att förstå upprördheten (som jag till viss del tror att även "vanliga muslimer" känner).Tyvärr finns det ju en hel del fundementalister. Men de är inte representativa med alla muslimer. Eller ens med religionen som sådan. De gör extremtolkningar. Jag tycker inte att det är dem man ska sätta som norm eller anpassa sig efter.
Jag tycker att den här tråden är superbra som speglar fler åsikter. Mer av de borde belysas i media.
Sedan är jag till 100% för religionsfrihet. Och den ska omfatta att alla, oavsett religiös inriktning, ska kunna utöva sin religion någorlunda ifred. Där någonstans går det ju snett med den senaste koranbränningen - jag tycker inte att troende muslimer (eller någon annan religiös grupp) ska behöva löpa gatlopp förbi folk som står och bränner deras heliga skrift för att ta sig till och från sin moské (eller kyrka eller synagoga eller whatever). Så koranbrännarna kan med fördel förpassas till en parkeringsplats nånstans i ett öde industriområde!