Bokashikompost

sthu

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av kompostering med bokashiströ?
Jag har hållit på ett bra tag nu, över ett år. I våras grävde jag ner alltihop i växthuset, men fick tyvärr aldrig veta om växterna gillade det eller inte. Växthuset blåste omkull och växterna dog :cry:
I år har jag ett nytt problem: Jag har ingenstans att gräva ner det! Bor i lägenhet på tredje våning och har ingen tillgång till trädgård. Kommer förmodligen ta med mig några säckar ner till Skåne och gräva ner hos syrran, får väl hoppas det blir bra!

Finns det fler här på Buke som pysslar med bokashikompost? Hur gör ni?

Sv: Bokashikompost

Har inte testat, men det ser intressant ut!! Hur stor del av ditt hushållsavfall komposterar du?

Det där såg ju väldigt intressant ut! Jag får ingen komposttunna av hyresvärden så det blir mycket sopor i den vanliga tunnan, det här skulle kunna hjälpa till att minska det.

Går det så fort och enkelt som det sägs?

Ja, det enda som behövs är en massa hinkar! Jag tar gamla mineralhinkar från stallet.
Jag lägger allt (utom mejeriprodukter, har fått för mig att man ska undvika det) i komposten. Vi är två personer och två katter i hushållet och fyller en hink på ca 5 veckor. Så det blir mycket kompost! Enda problemet är som sagt var man gör av det när man bor i lägenhet och inte känner någon med trädgård på lagom avstånd..
När man väl fyllt en hink låter jag den stå inne i två månader ungefär, sedan åker den ut på balkongen. Ibland tömmer jag hinkarna i en svart sopsäck ihop med lite gammal blomjord.

Det är alltså inte jord man gräver ner sen när hinkarna är klara. Det ser fortfarande ut som matrester, fast lite nedbrutna. Ärligt talat vet jag inte hur det "ska" se ut :o

Jag hittade någon blogg där det står att det ska vara tättslutande lock på hinkarna och så ska man använda mjölksyrabakterier? Gör du så?

Tättslutande, ja. Mjölksyrabakterier har jag aldrig tillsatt, bara själva bokashiströt.

Är det inte mjökksyrabakterier i det där ströet?

Jag hittade jättebra filmer på youtube om hur man gör när man gräver ner eller om man inte har någonstans att gräva ner. Coolt!

Jag fick bokashi startpaket i julklapp och har precis startat upp. Nu är jag bara en person och en katt i hushållet och är dessutom i perioder ganska dålig på att laga mat så det blir säkert inte lika mycket matavfall som om en normalfamilj har. Hur som helst, jag har en uteplats och så tänkte jag och en kompis skaffa odlingslott.

Angående vart man skall göra av det så står det väll i instruktionerna att man kan blanda det med löv i en säck och göra blomjord av det? Om man nu gillar krukväxter. Annars får du annonsera om att få gräva ned det i någon närbelägen villaägares trädgårdsland eller fråga hyresvärden om det inte går att gräva ned det i rabatterna?

Jo, jag tycker komposten luktar lite som ensilage, så jag funderar på om det är det man gör, ensilerar matavfallet?

Han var inte så glad i den idén nej, det kan ju dra råttor...... Även om jag skaffar varmkompost med lock var det tveksamt......

De som är godkända att ha som varmkompost i villaområden ska vara råttsäkra. Men om hans erfarenhet är matrester i en trädgårdskompost så förstår jag hans åsikt.

Men kolla med kommunen du bor i, de borde ha ett register på godkända komposter, så du kan övertyga din hyresvärd.

Ja, jag har en sån säck på balkongen nu. Men så mycket jord behöver jag inte till krukväxterna, även om jag har mycket växter inomhus :p

Tänkte uppdatera lite.

Jag satte en "jordfabrik" den 8 februari. Blandade gammal blomjord och kompost i en plastback med lock och ställde vid ett element. Knappt en vecka senare var det jord av alltihop. Perfekt! Passade på att möblera om lite bland mina växter och byta jord på en del. Mina kallor gillade det visst, två av dem började blomma redan efter någon dag.

Tänkte blanda i ännu mer kompost och använda jorden till mina tomater i sommar. Borde bli riktigt raketbränsle av det! Jag tänker att man kan återanvända den gamla blomjorden flera gånger, genom att blanda den med kompost får den ju mer näring och blir väldigt fin. Jag tror jag är frälst :love:

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 498
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?