böjprov?!

Sv: böjprov?!

AH, då är jag med. Rent teoretiskt, skulle man se det med artroskopi, redan innan det är så illa att det syns på rtg, dvs det är pålagringar etc?

Jag har alltid sett degenrative delen som när det just finns 'mer' problem, fast tänker jag efter är det ju logiskt som du säger och eg självklart. För ledinflammationer är ju nedbrytande om de får fortgå förstås..

Men då blir det väldigt fascinerade att vi i Sverige iaf rent allmänt tar såpass 'lätt' på ledinflammationer (å andra sidan vet jag inte om engelska varianten med 'a sacket of bute every other day' är direkt bättre kanske..)

Nu kommer jag hamna way offtopic snart, men om man ser ledinflammationer som nebrytande oavsett om man kan se skador utan att gå in i leden och kika på brosket, så då blir det väl en ännu delikatare fråga med de där med låggradiga böjreaktioner. Som 'bara' kan vara känsliga för böjprov (med all rätt om de är äldre/har många mil i benen/etc), men som ju likväl kan ha en låggradig, kronisk ledinflammation? Och ju med det synsättet borde behandlas? Samtidigt som det skulle kännas som överbehandling om de fungerar och är ohalta utanför böjprov?

Ja det som egentligen är DJD (broskskadorna/nedbrytningen av brosket) syns inte på röntgen.
PL

jag har lärt mig av veterinär att om det finns ordentliga brosk skador som funnits ett tag, så kan man se antydningar på röntken i själva skelettet- ngt med hur själva kanterna på skelettet ter sig på röntken, stämmer det?

Jag tror i ärlighetens namn att du missförstått veterinären.
Helt uppenbart att hästen inte är frisk. Och nu syftar jag inte bara på artrosen.

Lyssna vad folk här skriver till dej!!

jag orkar inte argumentera. jag kan hålla mig på en 'civil' nivå, om andra gör det. jag har bara hört vad veterinären har sagt, och självklart litar man ju på det! plus att en vän som haft häst i över 40 år var med och några andra hästmänniskor och alla var ju liksom glada och sa att det inte är något problem med hästen. När jag sen kmr hit och ska berätta den "glada nyheten" här så får man bara en massa emot sig, eller, kanske inte mig, men mot det vad som sagts.. och inte på ett vänligt och konstruktivt sätt.. därför, blev jag ledsen och har därför inte varit inne här på ett tag.

Om ni slutar argumentera om att det är ngt fel på hästen så kan ni ju säga vad jag ska göra! Det veterinären sa om fortsatt vård var att
jag skulle skrittmotionera honom de två följande veckorna, sedan kan jag trava, efter fyra veckor ska han ridas som vanligt och även hoppning kan tas med i träningen.

om någon sa att det heter förslitningsskador, det vet jag ingenting om, jag har bara läst veterinärutlåtandet och hört vad hon har sagt, jag är inte alls insatt och vet nu inte vad jag ska göra...riktigt roligt känns det nu inte...

när veterinären vid kliniken gjorde böjtestet och jag såg hur han reagerade hade jag inte speciellt höga förväntningar, då kunde jag förvänta mig att få höra allt det ni säger nu, men när de röntgade och inte såg någonting förutom på frambenet där han hade lindriga förslitningsskador så sa de jag var med "nu ska du vara glad janina" och oj vad skönt att höra osv.. jag hade lite svårt att tro på allting, just pga böjtestets visande och fick då bara anta att det inte stämde.. Fick inte alls ngt på klart gällande bakbenen, hon sa bara att han tog kortare steg med dem, vilket han börjat göra efter resan (gjorde det inte i spanien) efter behndalingen nu tar han lika steg med både bak och fram igen, precis som han gjorde för några veckor sedan..

man märker absolut ingenting på honom, inte i hagen, inte när man rider eller longerar.. så vad ska jag göra? Jag har gjort allt jag kunnat, jag ringde den bästa veterinären här omkring och jag fick det här svaret, vad ska man göra?!

jag är inte själv veterinär, så jag rycker lika mkt på axlarna, om ni vill kalla det det, som veterinären gör, man litar ju på de som kan och på vad de säger! skulle jag nu fundera på ngt skulle jag bara för höra av de andra i stallet hur onödigt det är, för inget fel syns ju, och inget fel sa veterinären att det var, förutom det där, som enligt henne inte var ngt problem!

nu är jag inte riktit på topp, så jag orkar int me mkt..
tack.

Har du lust att skriva av veterinärutlåtandet?

Det som jag och flera med mig INTE får ihop är förslitningsskador och 'ingen fara'. Förslitningsskador är ledskador, och kroniska. Så, vi skulle nog bli klokare om du hade lust att skriva av veterinärutlåtandet?

Alldeles oavsett vad som syns på röntgen eller vad veterinären ställt för diagnos så är det allr viktigaste att hästen inte visar någon hälta.

Förslitningsskador är för de flesta synonymt med pålagringar = artros. Detta är aldrig bra, men det finns mängder med hästar med artros som fungerar i ridningen. Det finns säkert också ett stort antal hästar som har benpålagringar men där det aldrig upptäckts. Skulle man röntga ett antal "friska" hästar skulle en viss procent ha röntgenförändringar.

Sätt igång din fina häst efter veterinärens råd och var stämningen positiv på kliniken så häng fast vid det! Du ska bara inte förneka att hästen har defekten utan vara uppmärksam på försämring och vara extra noga med träning och vård. Tänk på att välja bra underlag, inte rida för mkt på volter osv, kanske använda Back on Track på benet som inte är helt ok.

Lycka till!

Men håller du verkligen med om att en häst som visar 3 gradig hälta på böjprov ska ridas? För mej låter det konstigt, men jag har verkligen inte överdriven kunskap om hältor, därav min fråga :)

Nja. Jag har förstått det som att hästen är behandlad och att veterinären gett råd om igångsättningen. Jag tycker ofta att det är bättre att ge en längre periods vila än vad som rekommenderas, men därefter är det inget fel att börja rida hästen i skritt. Promenader är bra efter boxvila, det är inte aktuellt i det här fallet.

Efter vila och ett par veckors skritt skulle jag vilja ha tillbaka hästen på ett återbesök innan motionen ökas på.

3 grader på böjprov behöver inte vara så allvarligt. Det är betydligt värre om hästen är halt initialt, alltså innan provokationen.

Fast endera var ju veterinären full, eller så har ju TS kraftigt missuppfattat råden:

Ur TS tidigare inlägg:

Sådär! nu har jag varit till klinik och det är inga problem med hästen, även om han var halt på 3 ben efter böj vid kliniken, och före var det båda bakbenen, en trea på det ena, en etta på det andra. MEN, när böjtestestet gjordes idag, var han mkt mer halt på dt ben som förra veterinären sagt trea på, än på ettan!! + att ena frambenet visade på ganska mkt..

---

Nu fick han iallafall behandling, även om veterinären sa att det inte är ngt problem egentligen, men så att det inte ska bli.

---

men som veterinären där sa var ganska bra, att böjtest visar ganska bra om det är något man behöver kolla upp, där KAN vara ngt om böjtestet är positivt, men det är det långtifrån alltid..
böjtest visar säkert om det är ngt där, men det kan också visa när det inte är ngt.. så de e ju int att lita på direkt....

klart det är skador, men slitningsskador! det är liksom inte något fel på någon led eller ngn inflammation eller ngt, det hon gjorde var att sätta in ngt (minns inte namnet) för att öka ledvätskan. Han är inte sjuk, han har inget fel på benen, han behövde få det han fick och ska nu vila i två veckor, och jag ska försöka slita på lite på bakbenen som möjligt, dvs. ingen reining eller ngt sånt!!

Det veterinären sa om fortsatt vård var att
jag skulle skrittmotionera honom de två följande veckorna, sedan kan jag trava, efter fyra veckor ska han ridas som vanligt och även hoppning kan tas med i träningen.

Finns ju inte en frisk veterinär som får in en häst med polyartrit, rtgfynd (troligen artros som du säger), och som tycker 'två veckor skrittmotion som vanligt, sen kan du trava, och efter fyra veckor kör på som vanligt och hoppa? Utan återbesök, utan avstämning. Jag vetefan om man kan hitta ngn som ens om hästen är ren på ÅB 2 v efter första behandling tycker det är okej att hoppa etc som vanligt inom den tidsrymd som 'den här' veterinären (påstås) ha tyckt?

Sen har TS i ett inlägg sagt att förslitningsskadorna var i bakbenen, och i annat inlägg sagt det var i frambenet
.

Först:
röntgade m.m. och det ända var att han hade lite slitningar i bakbenen, pga av att han gått mkt i bergen i spanien, att dt kommer lätt då, och frambenets reslutat på böjprov berodde antagligen på att han belastat det mer när han rest, blivit styv och bakbenen inte var i så bra skick

Sen:
men när de röntgade och inte såg någonting förutom på frambenet där han hade lindriga förslitningsskador

Så jag tror att innan vi sett vad det stod i veterinärutlåtandet eg, så är det här en förvirrande, feltolkad soppa rakt av.

Senast ändrad:

Jo, det är många frågetecken.
Men med risk att säga emot mig själv i tidigare inlägg eller kanske missa något som skrivits - är hästen ohalt initialt så väger det ganska tungt.

Böjprovet gjordes väl som en besiktning, inte pga att hästen hade problem? En häst med lindrig artros kan gott reagera på provokation utan att nödvändigtvis vara halt.

Nej, ohalt initialt är jättebra, om den är det. TS har skrivit att man inte ser ngt i longering, ridning etc. Det framgår dock inte om TS inte ser, eller om vet bedömde den som ohalt initialt med, så jag vet inte. Men det gör en stor skillnad ja.

Men polyartrit, behandlad och rtgfynd (som ju kan eller inte kan spela in), så kan jag inte komma på en vet som skulle köra den igångsättningsreaktionen.

Men om TS bistår med vad vetutlåtandet sa så tror jag det klarnar rakt av =)

Och jo en besiktning initialt, för försäkring (iom att böjprov inte gjordes i samband med köp), som visade ordentliga böjreaktioner (osäkert ang initialt) och följdes upp på klinik.

Men hästen har ju ändå reagerat kraftigt på böjprov, och - och här det 'viktiga' är i min värld och där jag inte får ihop det, behandlats i lederna. Och även om den då är ohalt initialt så har man ju bedömt att det finns en ledinflammation eller flera, och att det är indikerat med intraartikulär behandling. (Dvs inte bara allmän 'för säkerhets skull). Så..

Men som sagt, bara TS vetutlåtande sitter ju på svaren =)

Senast ändrad:

Var det en tysk veterinär som behandlade? Har de kanske en lite annorlunda syn på behandling kontra inte behandling? Även i Sverige är det ibland "inne" att behandla förebyggande, även om det inte är lege artis hos oss.

Nej, antingen har hästen ledinflammation och ska behandlas och därefter vilas, eller är den ok trots reaktion på böjprovet och kan i princip ridas som vanligt. Veterinären verkar ha gjort en mittemellanbedömning... Eller så var det några groggar för mycket, som du ju föreslår... ;)

Jag har lärt mig av veterinär att om det finns ordentliga brosk skador som funnits ett tag, så kan man se antydningar på röntken i själva skelettet- ngt med hur själva kanterna på skelettet ter sig på röntken, stämmer det?

Min häst hade allvarliga broskskador i sitt bakknä, ett ganska stort sjok med brosk hade lossnat från skelettet. Syndes inte mycket alls på röntgen och det var inte nytt, jag tyckte röntgenbilderna såg ut ungefär som att man gröpt ur en del av skelletet.

Nu är ju inte jag veterinär eller så men så såg det ut hos min häst iaf:idea:

Min häst hade allvarliga broskskador i sitt bakknä, ett ganska stort sjok med brosk hade lossnat från skelettet. Syndes inte mycket alls på röntgen och det var inte nytt, jag tyckte röntgenbilderna såg ut ungefär som att man gröpt ur en del av skelletet.

Nu är ju inte jag veterinär eller så men så såg det ut hos min häst iaf:idea:

Samma här ungefär. Defekt i hasleden, där man på rtg kunde se det precis som du beskrev, att någon gröpt ur en bit ben, typ med en glasskopa (tror jag har en bild nånstans, ska kika).

Stor, ful defekt på rtg. De gick in i leden och när de då kunde kika ordentligt var det ännu större tyvärr. Då syntes dessutom lite mer, bland annat en bit som såg ut att vara nästan lösslagen i ena kanten, som de hoppades skulle vara problemet, men den satt som berget. Vi hade ingen lös broskbit dock, den var borta.

Från rtgutlåtandet: RTG visar oregelbundenhet i mediala styrlisten VB - på den mest dorsala punkten. (Missbildn? Gammal ocd eller cysta?) Kliniks signifikans osäker.

Från artroskopiutlåtandet:
Artroskopi hasled visar äldre OCD-defekt ca 2 cm stor på mediala talusrullkammen med blottat subchondralt ben med normal täthet, inga synliga ledskador, normalt ledbrosk i övrigt.

Och en rtgbild:

thumbnail.aspx

Jag trodde att det var förslitningsskador även i bakbenen, men enligt veterinärutlåtandet var det endast nere vid framhoven och bakbenen fick jag ingen som helst förklaring på vad det var med, bara att det visade ngt på böjprov. I veterinär utlåtandet stod det endast om att han visade på böjprov på bakbenen men att inget syntes i röntgen.

hästen undersöktes för att kontrolleras för försäkringen, annars skulle ingen ha märkt ngt.

och nej, han haltar inte annars, inte i hagen, inte vid longering eller ridning och volter är inga problem, blivit riden mkt i rundkorall.
och om ni inte tror att jag kan se att den inte är halt så sa veterinären och andra som var och 'beundrade' hästen just innan jag skulle in till kliniken att den hästen kan ju inte ha ngt fel på benen! och det var en man som håller på med travhästar..
dessutom är det många som varit och tittat på honom eftersom det nu blivit sak av det här, ingen kan se ngt..

eftersom jag rider westernrridning kommer jag inte att hoppa med honom, men jag kommenterade det eftersom veterinären hade skrivit det i utlåtandet att det kunde tas med efter fyra veckor. Har inte alls ridit honom nu sedan klnikbesöket (2 veckor), eftersom jag själv är skadad också, utan bara gått promenader med honom.

jag ska leta fram veterinärutlåtandet och sätta hit det. kan också föröska filma honom när han skrittar eller när han springer i hagen och sätta upp hit...

och böjprov görs inte i spanien....
Vem har sagt till dig att böjprov inte görs i Spanien? Jag känner många som har importerat hästar från Spanien, alla har gjort böjprov vid veterinärbesiktningen innan köp.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur