Sv: böjprov?!
Åh, så även en ledinflammation utan rtgfynd räknas som DJD? Då har jag lärt mig något nytt idag med!
Åh, så även en ledinflammation utan rtgfynd räknas som DJD? Då har jag lärt mig något nytt idag med!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det som egentligen är DJD (broskskadorna/nedbrytningen av brosket) syns inte på röntgen.
PL
Sådär! nu har jag varit till klinik och det är inga problem med hästen, även om han var halt på 3 ben efter böj vid kliniken, och före var det båda bakbenen, en trea på det ena, en etta på det andra. MEN, när böjtestestet gjordes idag, var han mkt mer halt på dt ben som förra veterinären sagt trea på, än på ettan!! + att ena frambenet visade på ganska mkt..
---
Nu fick han iallafall behandling, även om veterinären sa att det inte är ngt problem egentligen, men så att det inte ska bli.
---
men som veterinären där sa var ganska bra, att böjtest visar ganska bra om det är något man behöver kolla upp, där KAN vara ngt om böjtestet är positivt, men det är det långtifrån alltid..
böjtest visar säkert om det är ngt där, men det kan också visa när det inte är ngt.. så de e ju int att lita på direkt....
klart det är skador, men slitningsskador! det är liksom inte något fel på någon led eller ngn inflammation eller ngt, det hon gjorde var att sätta in ngt (minns inte namnet) för att öka ledvätskan. Han är inte sjuk, han har inget fel på benen, han behövde få det han fick och ska nu vila i två veckor, och jag ska försöka slita på lite på bakbenen som möjligt, dvs. ingen reining eller ngt sånt!!
Det veterinären sa om fortsatt vård var att
jag skulle skrittmotionera honom de två följande veckorna, sedan kan jag trava, efter fyra veckor ska han ridas som vanligt och även hoppning kan tas med i träningen.
röntgade m.m. och det ända var att han hade lite slitningar i bakbenen, pga av att han gått mkt i bergen i spanien, att dt kommer lätt då, och frambenets reslutat på böjprov berodde antagligen på att han belastat det mer när han rest, blivit styv och bakbenen inte var i så bra skick
men när de röntgade och inte såg någonting förutom på frambenet där han hade lindriga förslitningsskador
Jag har lärt mig av veterinär att om det finns ordentliga brosk skador som funnits ett tag, så kan man se antydningar på röntken i själva skelettet- ngt med hur själva kanterna på skelettet ter sig på röntken, stämmer det?
Min häst hade allvarliga broskskador i sitt bakknä, ett ganska stort sjok med brosk hade lossnat från skelettet. Syndes inte mycket alls på röntgen och det var inte nytt, jag tyckte röntgenbilderna såg ut ungefär som att man gröpt ur en del av skelletet.
Nu är ju inte jag veterinär eller så men så såg det ut hos min häst iaf
Vem har sagt till dig att böjprov inte görs i Spanien? Jag känner många som har importerat hästar från Spanien, alla har gjort böjprov vid veterinärbesiktningen innan köp.och böjprov görs inte i spanien....