böjprov?!

Sv: böjprov?!

jamen hursomhelst är det såhär nu hur mkt du nu än
litar på böjprov att min häst var frisk! vad orsaken var
kan man ju spekulera i men när jag använt de flesta metoder som
går för att ta reda på borde det ju inte finnas folk som ännu
ska ha mig att tro att dt är nåt fel med min häst!!!

jamen hursomhelst är det såhär nu hur mkt du nu än
litar på böjprov att min häst var frisk! vad orsaken var
kan man ju spekulera i men när jag använt de flesta metoder som
går för att ta reda på borde det ju inte finnas folk som ännu
ska ha mig att tro att dt är nåt fel med min häst!!!

självklart är den inte frisk om den fått behandling av legetimerad veterinär. Man behandlar inte för bagateller.
utöver det så ska jag inte uttala mig mer, jag har inte sett hästen. men faktum kvarstår att den har 3 graders hälta på böjprov samt reaktion på 3 ben av fyra. och fått behandling av veterinär. förstår inte resonemanget att den är frisk då. men det är ju bara att gratulera att du anser den frisk. Hoppas det går fortsatt bra.

SLITNINGSSKADOR ser jag som frisk, behandlade i förebyggande syfte!
hur dum får man va? jag åker ju inte in till klinik för att säga åt veterinären att den är frisk. Hon sa att det inte är några problem med hästen, slitningskador pga avv den gått mkt i berg, är slut med det nu.

Du tänkte inte på att första veterinären kunde bedöma fel?
kunde säga 3 för pengar,
1 häst dog avv hennes tandraspning,
hennes egna hästar har svamp och hon gör inget åt det, fast det smittar,
hon sa att en kompis hästs ben var av, genom att känna på det,
och sa att den måste avvlivas, det var inflammation i knät.

och nej, det visste jag inte innan.
men man ska inte lita blint på ngt.

Din häst har blivit behandlad för ledinflammation. Förslitningar i leder är detsamma som artroser.

Hästen är inte frisk i sina ben. Jag har förstått att du inte vill ha det påpekat, men ha det i åtanke och träna därefter. Att förneka hjälper inte hästen.

Sen finns det ju många hästar med förslitingsskador som fungerar utmärkt. Dessa var dessutom lindriga och hästen visar inga symptom enl din beskrivning. Det är positivt.

Böjprov är tillförlitligt. Däremot vet man inte med säkerhet hur stor betydelse en svag reaktion (typ en halv grad) eg har. Liknande problem har man ju faktiskt med röntgen - vid export eller friröntgen hittas ibland förändringar som hästen bevisligen inte har problem med. Bör man då röntga utan att ha kliniska symptom?

hur dum får man va? jag åker ju inte in till klinik för att säga åt veterinären att den är frisk. Hon sa att det inte är några problem med hästen, slitningskador pga avv den gått mkt i berg, är slut med det nu.

kunde säga 3 för pengar,

Trams
tiotio

kunde säga 3 för pengar,

men du skrev detta om klinikbesöket:

han var halt på 3 ben efter böj vid kliniken, och före var det båda bakbenen, en trea på det ena, en etta på det andra. MEN, när böjtestestet gjordes idag, var han mkt mer halt på dt ben som förra veterinären sagt trea på, än på ettan!! + att ena frambenet visade på ganska mkt..

har jag missförstått alltihop? var inte hästen MER halt på kliniken än när första vet. kollade honom?

Hej, har läst tråden men förstår inte riktigt, vill du förtydliga? Vad sa klinikvetrinären om hälta och grad av hälta? Vilken/vilka leder behandlade ni? (I Sverige är 1 den lindrigaste hältformen och 5 då är de blockhalta.)
Det jag vet om förslitningsskador i leder är att en leden först är inflammerad och inte smörjer som den ska och när det gått ett tag så påverkas benkanterna/periostet en sk Artros. Om benkanterna får för ojämn form är inte prognosen bra, men om de är jämna kan det gå att "laga" genom att spruta leden och häva inflammationen. Hoppas din häst blir bra!

kunde säga 3 för pengar,

Ursäkta, men håll tonen på en civil nivå tack.
du skrev ju att vid klinik besöket så reagerade hästen återigen kraftigt på böjprov, på flera ben, även om graden på respektive ben hade flyttat sig? eller? så det är ju inte vid en enda besiktning som det finns fel, utan även vid besiktning nr 2. dessutom beslutar veterinär nr 2 att behandla. självklart finns det en orsak till att man behandlar och det innebär att det finns ett sjukdomsbelopp konstaterat. hur kan du skriva att det inte är något fel på din häst och bortförklara detta med klantiga veterinärer eller rena tillfälligheter?

Jag avskyr böjprov!
Vilken atlet somhelst skulle aldrig komma på tanken att ouppvärmd ställa sig och böja ett ben i 1-2 minuter och sedan kuta... Klart man får ont då!!

Det som dock är bra med böjprov är att om du redan vet att det finns en hälta så kan du göra den synligare med ett böjprov beroende på var du böjer, typ kota eller knä osv....

Tycker man kan longera hästen på böjt spår alternativt rida den i form på böjt spår när veterinär tittar på istället för böjprov.

Måste man ändå göra böjprov bör hästen vara ordentligt uppvärmd!

Oj nu blev det heta känslor.

Är din häst helt frisk? Svar: Nej!

men din häst kan ändå bli en perfekt ridhäst utifrån sina förutsättningar. Med rätt träning så kommer det mest troligt att bli bra. Låt allt ta den tid det tar. Det är många hästar som varit halta och med förändringar i leder som fungerar alldelens utmärkt.Vi ryttare måste lära oss rida rätt och anpassa oss efter hästen det självklart med rätt veterinär behandlig är lösningen.

Svaret varför hästen är halt kommer du aldrig att få man kan bara spekulera. iofs har han haft en tuff resa vilket säkert kan påverka en del men det är aldrig hela svaret.

Böjprov är enligt mig tillförlitligt om det utförs rätt. Men används kanske ibland i onödan?! Men hur mkt gör vi inte i onöda?! och vad förväntar vi oss!

Jag avskyr böjprov!
Vilken atlet somhelst skulle aldrig komma på tanken att ouppvärmd ställa sig och böja ett ben i 1-2 minuter och sedan kuta... Klart man får ont då!!

Det som dock är bra med böjprov är att om du redan vet att det finns en hälta så kan du göra den synligare med ett böjprov beroende på var du böjer, typ kota eller knä osv....

Tycker man kan longera hästen på böjt spår alternativt rida den i form på böjt spår när veterinär tittar på istället för böjprov.

Måste man ändå göra böjprov bör hästen vara ordentligt uppvärmd!

HeJ!

Fast om hästen är uppvärmd har den ju många gånger värmt ur hältan som då inte syns, och då blir ju böjprovet missvisande iaf.
Jag tycker böjprov är bra, man provocerar leden till att se om där är problem.

Dessutom skulle många elitidrottare- om man nu tvunget ska jämföra med dom- vara klassade som dopare med alla mediciner mot smärta dom knaprar i sej för att klara tävlingarna, jämförelsen haltar därmed ganska ordentligt. Och de flesta vardagstränande skulle säkert klara ett böjprov ouppvärmda om de inte hade nån skada på g.

/ lavinia, som tycker böjprov i kombination med rid/longering är det bästa. Så man får alla delarna.

3 grader halt och ingen fara :eek:

Vill du vara vänlig att PMa mej namnet på kliniken och gärna veterinär.

Låter helt otroligt.

När min häst var 3 grader halt efter böjprovet så var det ingen som såg lätt på det.

EN gång till: veterinären sa att hästen har slitningsskador,
visade röntgenbilderna och var de var. klart det är skador, men slitningsskador! det är liksom inte något fel på någon led eller ngn inflammation eller ngt, det hon gjorde var att sätta in ngt (minns inte namnet) för att öka ledvätskan. Han är inte sjuk, han har inget fel på benen, han behövde få det han fick och ska nu vila i två veckor, och jag ska försöka slita på lite på bakbenen som möjligt, dvs. ingen reining eller ngt sånt!!

veterinär nr 2 nämnde inte vilka grader det var på hans ben men
jag märkte ju själv att han haltade när jag sprang. veterinär nr. 1 kan jag säga att inte är ngt att lita på, sa att vår katt måste avlivas, han var helt frisk när vi for till en annan veterinär, hon är inte riktigt pålitlig.

böjprov visar om dt är ngt fel, men det kan också vara missvisande..

får hem veterinärutlåtande nångång nästa vecka, kan ju se vad hon skriver där.. hon var finsk och missförstånd kan ha förekommit men hästen har inga större problem och att han hade slitningsskador skulle aldrig ha kommit fram om vi inte skulle ha åkt dit, man ser nämligen ingenting på honom, har inga problem med att trava, galloppera, ingenting.

och du som ville ha namnet på veterinären, jag bor i finland så du känner nog ändå inte till den. men det är en veterinär vid en stor travbana och hästgymnasium bredvid, och mkt känd. Många som rekommenderar henne, och hon är väldigt duktig.

Det heter förslitningsskador.

Förslitningsskador innebär permanenta led- eller skelettskador, i ditt fall troligen led/brosk. Det är inget att rycka på axlarna åt. Många hästar kan med anpassad träning, rätt uppbyggnad och lite 'tips och trix' runtomkring fungera ändå. Hur hög nivå de klarar är svårt att säga, beror på.

Men en häst med förslitningsskador/pålagringar/röntgenfynd/vad du än vill kalla det är inte en 'frisk' häst. Däremot kan den förhoppningsvis bli SYMPTOMfri, även i det arbete som begärs.

En häst som är så halt som din på så många ben är REJÄLT besvärad i sina ben, och behöver behandling vilket den fått, eftervård, återbesök och långsam, avväg och noga planerad uppbyggnad för att maximera chanserna ATT den ska hålla för träning. Det SÄMSTA du kan göra med din häst är att se den som frisk och rycka på axlarna och rida på som vanligt. Det kommer utan tvekan göra att du står där med tårarna, sorgen och saknaden sen när han i förtid fick åka till himlen. Hårt men sant.

Din häst HAR LEDINFLAMMATION! Det är det den är behandlad mot. Vid ledinflammation förlorar ledvätskan sin viskositet, den blir tunnare och mindre viskos, frisk ledvätska är ganska 'seg', om du drar upp med kanyl och trycker ut sakta så får men en droppe som långsamt släpper, och 'hänger' lite från sprutspetsen först. Riktigt ansträngd ledvätska är som diskvatten.

När man behandlar ledinflammation vill man dels dämpa smärtan, och inflammationen, och få kroppen att bilda ny ledvätska. Det finns torra inflammationer, utan ökad mängd ledvätska, och så finns det de där det är för stor mängd ledvätska.

Men du MÅSTE inse att din häst HAR ledinflammation, i flera leder. OCH den har röntgenförändringar. Det är allvarligt och inget att försöka få till frisk.

De flesta hästägare som stod där du står med sin nyköpta häst skulle om de inte var i fullf ärd med att häva köpet (du kommer bw få reservationer på livstid på försäkringen, är det därför du vägrar inse att den inte är frisk?) var ledsna, nedslagna och ha ställt in sig på återbesök och konvalescens och rehabilitering och lagt ner själv och hjärta för att ta reda på hur de kan maximera hästens chanser.

Men snäll, för din HÄSTS skull - inse vad veterinärbesöket visade. En häst med polyartrit (ledinflammation i flera leder), och med förslitningssskador på rtg.

Det är lätt att se att du älskar din häst, men gör då vad du kan för att han ska få en chans att ha många år kvar som ni kan ha roligt!!!

EN gång till: veterinären sa att hästen har slitningsskador,
visade röntgenbilderna och var de var. klart det är skador, men slitningsskador! det är liksom inte något fel på någon led eller ngn inflammation eller ngt, det hon gjorde var att sätta in ngt (minns inte namnet) för att öka ledvätskan. Han är inte sjuk, han har inget fel på benen, han behövde få det han fick och ska nu vila i två veckor, och jag ska försöka slita på lite på bakbenen som möjligt, dvs. ingen reining eller ngt sånt!!

vet du vad en förslitningsskada är?
Läs Alexandras svar.

en förslitningsskada i en led betyder samma sak som det gör för människor. det finns inte tillräckligt med smörjvätska pga förslitningar och pålagringar runt eller i leden. så brosket gnider mot varandra, och orsakar inflammation. pålagringarna och förslitningarna som syns på rönkten är inget som försvinner.
och ring upp veterinären och be den förklara lite utförligare, för det verkar ha missats en hel del i kommunikationen, ang. att du inte tror att en förslitningsskada och en behandling för ledproblem är ngt som betyder ngt, utan en ren tillfällighet, och att som du säger, hästen är FRISK.

*KL*

Glömde, det som i tråden omnämns förslitningsskador är tyvärr oftast på grund av att hästen under lång tid haft obehandlade/oupptäckta ledinflammationer, och som mackan skriver, dålig ledvätska gör att man får för dålig smörjning, och då kommer de där förslitningsskadorna. Dvs pålagringar, broskskador, slipfåror i brosket etc.

Det i sig retar nya inflammationer/gör existerande infl värre.

Nu ska inte per automatik en ägare skjutas för att dessa, ofta låggradiga, inflammationer inte upptäcks, hästen behöver inte ha visat symptom, eller bara små symptom innan. Olika hästar är olika pipiga och vissa biter ihop tills det gör ONT, andra piper vid minsta blåmärke och tycker 'aj aj'.

Så subtila saker som ett kortat steg fram, att hästen börjar stoppa på hinder, eller bara på vissa hinder är tecken som är lätta att förbise. Som kuriosa så min T-märkta valack fick vi ju SYMPTOMfri, dvs inga ledinflammationer trots skador i leden, han kolaldes noga, och var ren på böjprov. Dock så om han hoppade, även på låg höjd, så han gick som tåget (och blev inte sämre av hoppning) på allt utom längdhinder. Där sa han tack men nej tack. Observera att det var en häst som var ohalt initialt, ohalt på böjprov och ohalt vid arbetsprov. Men både jag och tränaren var rörande överens att han hade en anledning att stoppa, mest troligt pga att han kände av sina haser då, så han slapp. Hade varit superlätt att utan rtgfynd och så vidare tycka han bara var jamsig, och tryckt över honom. För han var snäll, och hade matte sagt 'du ska hoppa', hade han hoppat. Tills det hade gjort så ont att han behövt protestera högre.

När hans defekt i leden upptäcktes så det enda jag märkte var att han hade dåliga höger galoppfattningar, han fattade snällt, men fattningen var inte bra. Ohalt rakt fram, ohalt på longering, en grad från ena hasen vid böjprov. Om du (TS alltså) vill kan du få se en röntgenbild på hur det såg ut i leden.

Tre behandlingar, en operation och en till behandling senare blev han T-märkt, han tålde inte träning.

Och skippa snacket om att böjprov inte behöver visa att något är fel. 3 halta ben på böjprov är SOLKLART utslag bortom allt rimligt tvivel på att något är fel så det skriker om det. TREGRADIG hälta på böjprov visar att någonting är helt åt helvete fel. Och kan aldrig bortförklaras.

Visst kan man bortförklara engradig, dubbelsidig böjprovshälta på en äldre häst utan rtgfynd, med bra kvalitet på ledvätskan och som är ohalt initialt, vid longering och under ryttare i det arbete som begärs. Men det du beskriver är en häst som har ONT i sina ben, och HAR problem - rejäla sådana - i sina ben. Vad du än försöker få det till.

Lyssna på vad folk här skriver. Enligt vad du själv skriver om veterinärundersökningarna har du köpt på dig en problemhäst o det hjälper inte att förneka!
Är det frågan om en PRE eller en turhästkorsning?
PL

Det vi här i dagligt tal kallar ledinflammation är vad som i anglosaxiskt veterinärlitteratur benämns cronic degenerative joint disease vilket säger mer om vad det egentligen är fråga om.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur