Sv: Böjprov?

Varenda människa jag har pratat med har sagt att man inte gör böjprov på hästar som inte har gjort något och som inte är färdigvuxna. Men nu när jag ser era svar så blev jag lite tveksam. Men nu har jag köpt honom så det är bara att be till gud att han är frisk för en sjuk häst till och jag tror jag ger upp allt vad hästar heter. Jag tänkte försäkra honom i folksam, nån som vet om de kräver en vet bes med böjprov?

Ingen aning, ring och fråga. Och sen ringer du igen och frågar :devil:

(Jag ringe och hörde med Agria vad de krävde för att införsäkra fullblod från banan. Personen jag pratade med sa att de försäkrar in utan reservationer på allt utom ben även utan intyg i de prisklasser jag kikade på. Men skulle det täcka hältor med så krävdes fullständig vetbes med arbetsprov och böjprov. Jag hade alldeles oavsett inte tänkt köpa något som gick igenom en fullst vetbes, men ville veta så inte faktumet att det var en fd galoppör skulle påverka.

Hursom, jag besiktigade, köpte och ringde och försäkrade in. Får hem ett brev där de talar om att de vill ha in ett veterinärintyg inom en månad. Får de inte in det annulerar de HELA försäkringen och hästen är oförsäkrad. Under månaden jag hade på mig var hästen försäkrad mot olycksfallskador enbart.

Nu var det nada problem för mig, intyget hade jag ju tänkt skicka in ändå. Men det var en väldigt stor skillnad ändå, på 'fullförsäkrat utom för hältor' och 'inte försäkrad ALLS utan intyg'. Därför det alltid är bäst att fråga två ggr, och olika personer)

Har jag inte drabbats av, sist kom en 3 åring från Island godkänd A1 försäkring utan böjprov.

Det där kan ju vara olika krav beroende på vilket försäkringsbolag du väljer och omfattningen på försäkringen. Och en del bolag har kunnat vara lite "fula", och hävdat när man sökt ersättning för skada, att den fanns före försäkringens tecknande (om det inte fanns ett besiktningsintyg) och vägrat ersätta.....

Tack för svaren, jo det vet jag en som har råkat ut för. Lättast är kanske om hon skriver över försäkringen på mig då eller? Så att jag bara övertar hennes men jag är inget agriafan precis...

Jo men samma häst fick sedan en ny försäkring i ett annat bolag, även här utan böjprov endast besiktning av försäkrings tjänsteman.

Böjprov kan säkert vara bra i vissa fall. Men om man tänker efter skulle inte en fullt frisk människa kunna halta lite grand efter ett "böjprov"? fast jag är ju ingen veterinär heller så :D hoppas det gå bra för dig!

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 048
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka