Sv: Böjprov?
Jag vet att det är olika kutym med böjprov i olika länder och även mellan olika hästsportgrenar, men i stora delar av världen är böjprov använt som en av flera diagnistiska metoder vid hältutredning. Däremot vid köp och försäljning är det mycket annorlunda.
Precis det jag pratade om tidigare.
Jag har ingenting emot böjprov utfört för rätt anledning. Men för mig är det inte bra att böja 2-3 åringar i onödan.
Löpband är ytterligare ett mycket användbart diagnostiskt instrument, men kan heller inte användas ensamt för säker diagnostik. Jag vet en ponny med en sprickfraktur i knä, som klarade löpbandet och dennes veterinär ville inte (ansåg sig inte behöva) komplettera med andra undersökningar.
Löpband används oftast ihop med andra medel, som tillsammans ger en total helhet av hästens hälsotillstånd, precis som böjprovet ju sällan görs enbart vid en besiktning.
det finns ju alltid något fall som misslyckats, skulle tro att "böjprovsfaktorn" har många "felbedömningar" genom åren också.
Vi sålde en 2 åring åt kund i veckan(halvblod). En häst som sedan dag 1 varit helt fullt frisk, aldrig haft några hältor eller annat.
Han visades för spekulanter i ett välmående, fint skick, han var välhanterad och mkt nyfiken och "glad i människor".
De köpte honom direkt, utan besiktning alls, för de resonerade att en så välhanterad/utbildad 2 åring har säkerligen fått de allra bästa förutsättningarna i början av sitt liv.
Jag har köpt massor av hästar genom årens lopp utan böjprov/utan vet m besiktning och det har gått kanon i 97-98% av fallen... i de övriga var det inga allvarliga fel som upptäcktes, utan de var snart åtgärdade.
Men givetvis förstår jag om man känner sig osäker som hästköpare, och inte är van i situationen att man vill kolla upp sin evetuella nya kompis...