Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ganska "anti" det här med böjprov.
Jag vet hur enkelt det är att "böja fram" en hälta..
Finns betydligt bättre alternativ till kontroll av benen.
Jag håller med dig. Helt bortkastat. Samma sak när man gör hälteutredninger. Ofta vill dom bedöva led för led. SEN röntga. Vi väljer att röngta direkt.Jag är ganska "anti" det här med böjprov.
Jag vet hur enkelt det är att "böja fram" en hälta..
Finns betydligt bättre alternativ till kontroll av benen.
Jag håller med dig. Helt bortkastat. Samma sak när man gör hälteutredninger. Ofta vill dom bedöva led för led. SEN röntga. Vi väljer att röngta direkt.
Det finns ju olika sätt att se det här, men en frisk och felfri häst ska inte bli halt av böjprov, under förutsättning att det är rätt utfört. Om hen häst är i tillväxt, kan veterinären väga in det i bedömningen. Men å andra sidan, den kan vara rejält halt på ett ben och inte på de andra tre, och då är ju det också ett fynd att ta hänsyn till. Hur bra är böjprov som diagnostisk metod? Ja, det beror ju lite på vad man letar efter.... Hältdiagnostik handlar ju tyvärr oftast om att utesluta tänkbara felkällor, och det är mycket gissning. Det är ganska mycket som inte syns på röntgen också. En kompentent veterinär använder flera olika diagnosmetoder för att hitta tänkbara orsaker.
Ursprungligen handlade TS fråga om man skulle böjprova i samband med köp eller inte: ja, du har inget att förlora, Går den igenom, så är det ju bra! Och det är möjligt att det behövs som underlag till försäkringsansökan.