linzan

Trådstartare
Har förstått att man inte böjer unghästar men vart går gränsen? Jag ska åka och kolla på en treåring som inte har gjort någonting på tisdag. Böjprov eller inte böjprov? Tack på förhand!

Sv: Böjprov?

Jag hade inte böjt en treåring. Den treåringen som vi nu har sålt är inte böjd.

jag köpte en tre åring som heller inte hade gjort något i augusti. vi gjorde inget böjprov på henne men däremot så fick hon springa lös på stallplanen (fanns så den kunde vara inhängnad) och visa upp sig lite i trav. anledningen till att jag inte sprang med hästen var för att hon inte ens hade haft på sig en grimma någonsin :crazy:
men nu är hon så underbar :love: så snäll och förståndig, lär sig snabbt!

så kan du så spring lite med hästen bara så vet. kan se om den rör sig bra. det är ju bättre än inget men nej, böjprova inte en så ung häst som dessutom inte gjort något än.

Jag hade aldrig låtit böja en treåring och ingen annan icke färdigvuxen häst heller.

Böjprov gör jag inte heller på äldre hästar och ärligt talat, vad säger eg ett böjprov?

Man får förmoda att den är en kompetent hästveterinär som ska undersöka hästen. Då kan denne göra ett böjprov anpassat till treåringens utvecklingsfas. Inte böja ihop en häst i tillväxtfas. Nu ska ju det inte vara nån fara i dessa leder på en 3,5-årig häst. Men allt ska ju göras rätt. Man kan också longera, använda grepp och hakar för att kontrollera att den unga hästen verkar sund och kommer att tåla sin framtida utbildning. Det är väl bra att man utesluter tänkbara felkällor innan man utsätter den för arbete. Och så kollar man igenom hela hästen (tänderna också) för att skaffa sig ett bra utgångsläge.

-KL-

rent generellt angående böjprov.
vad är det bra för egentligen? :crazy: jag vet ingen veterinär som tillämpar någon annan metod, tyvärr.

vad anser ni om böjprov?

Jag är ganska "anti" det här med böjprov.
Jag vet hur enkelt det är att "böja fram" en hälta..

Finns betydligt bättre alternativ till kontroll av benen.

jag håller med dig :bow:
har varit på kliniken med min valack, de säger att han inte är halt, utan mer att han har en "framkallad" hälta, som de senare har "diagnoserat" till kotledsinflammation.
hur allvarligt ska man ta den här framkallade hältan? hästen är 5 år.
och han har väl böjts nu en 4-5 gånger på 2 månader.

Jag har varit med när dom har besiktigat en 3-åring, och han böjdes på alla ben. Men dom kanske ansåg det nödvändigt då han hade en gammal sparkskada. Dock var hästen relativt ohanterad och blev mycket stressad av böjprovet och stod mest på bakbenen under hela böjprovet... :crazy:

Jag håller med dig. Helt bortkastat. Samma sak när man gör hälteutredninger. Ofta vill dom bedöva led för led. SEN röntga. Vi väljer att röngta direkt.

Jag håller med dig. Helt bortkastat. Samma sak när man gör hälteutredninger. Ofta vill dom bedöva led för led. SEN röntga. Vi väljer att röngta direkt.

det är likadant här.
har även varit med om att de börjat bedöva en led högre upp istället för lägre, och på så vis släckt ut "hältan" som eg. satt just lägre..

Tack för svaren, jag gjorde som ni sa. Han verkade himla sund hela hästen.

Det finns ju olika sätt att se det här, men en frisk och felfri häst ska inte bli halt av böjprov, under förutsättning att det är rätt utfört. Om hen häst är i tillväxt, kan veterinären väga in det i bedömningen. Men å andra sidan, den kan vara rejält halt på ett ben och inte på de andra tre, och då är ju det också ett fynd att ta hänsyn till. Hur bra är böjprov som diagnostisk metod? Ja, det beror ju lite på vad man letar efter.... Hältdiagnostik handlar ju tyvärr oftast om att utesluta tänkbara felkällor, och det är mycket gissning. Det är ganska mycket som inte syns på röntgen också. En kompentent veterinär använder flera olika diagnosmetoder för att hitta tänkbara orsaker.
Ursprungligen handlade TS fråga om man skulle böjprova i samband med köp eller inte: ja, du har inget att förlora, Går den igenom, så är det ju bra! Och det är möjligt att det behövs som underlag till försäkringsansökan.

Det finns ju olika sätt att se det här, men en frisk och felfri häst ska inte bli halt av böjprov, under förutsättning att det är rätt utfört. Om hen häst är i tillväxt, kan veterinären väga in det i bedömningen. Men å andra sidan, den kan vara rejält halt på ett ben och inte på de andra tre, och då är ju det också ett fynd att ta hänsyn till. Hur bra är böjprov som diagnostisk metod? Ja, det beror ju lite på vad man letar efter.... Hältdiagnostik handlar ju tyvärr oftast om att utesluta tänkbara felkällor, och det är mycket gissning. Det är ganska mycket som inte syns på röntgen också. En kompentent veterinär använder flera olika diagnosmetoder för att hitta tänkbara orsaker.
Ursprungligen handlade TS fråga om man skulle böjprova i samband med köp eller inte: ja, du har inget att förlora, Går den igenom, så är det ju bra! Och det är möjligt att det behövs som underlag till försäkringsansökan.

Du skriver ju flera anledningar till att INTE böja, framförallt en unghäst.
Till viss del förstår jag hur du resonerar, men det kan vara så att man verkligen förlorar om hästen böjs fel/sönder - det finns faktiskt en ägare också, som ska ha kvar sin häst - inte bara en ev köpare.
Och så finns det framförallt en häst som kanske blir lidande av det hela...
DET om ngt borde vara skäl nog för att välja bort böjprov i största möjliga mån.

Det finns enklare alternativ, som dessutom ger en mkt större helhet av hästen...nämligen att låta den springa på band. Där är det enkelt att se om ngn rörelsestörning finns.

Fråga utomlands efter böjprov :rofl:...

När jag köpte min 4 åring (då 3) böjde vi honom "lätt". Dock inte för min egen skull sas (han var inte inriden) utan vet sa att hon var tvungen att böja honom pga av att han hade passerat gränsen åldersmässigt med 14 dagar :crazy: för vad försäkringsbolaget godtar att ha en häst försäkrad utan böjprov. Vi köpte honom 1 månad innan han fyllde 3, han var alltså 2 år och 11 månader.

Till alla som är emot böjprov.

Nu måste jag sticka ut hakan lite. Jag anser att böjprov är en jättebra hjälp, bland många andra, för att lokalisera och diagnostisera hältor. Givetvis ska man inte enbart se till böjprovet utan måste aven väga in allmäntillstånd, hur hästen beskrivs ha fungerat i arbetet, hur det ser ut vid longeringing och när man springer på rakt spår, palpationsfynd, röntgen osv. Men det är ändå en värdefull hjälp!

Om inte böjprovet säger något alls hur kommer det sig då att en häst kan reagera på ett ben men inte alla andra innan behandling och efter behandling inte reagera alls på något ben? Samma veterinär som böjer. Skulle veterinären böja olika hårt då?

Dubbelsidiga hältor måste vara svåra att se om hästen bara springer på tex rullband om veterinären inte har sett hästen tidigare eftersom den då borde visa samma rörelsemönster i båda benen?!

*kl*

Tycker också att böjprov är ett bra sätt diagnostisera.
Röntgen säger inte allt. Många hästar har fynd på röntgen men funkar alldeles utmärkt ändå.
Min häst har pålagringar hbkota, fynd som vi hittade när vi röntgade av annan anledning än hälta.
Dock är hästen helt REN på böjprov av fyndleden och har inte visat hälta från detta fynd någon gång.

*KL*

Jag skulle böja, utan tvekan. Helt enkelt för att böjprov ger så mycket mer ledtrådar än vad man får av arbetsprov. T ex dubbelsidiga hältor kan vara knepiga att hitta utan böjprov och bedövning.

Sen kan de små liven luras med. Ta min dam, hon är iofs 4 i år (köpt som treåring, böjd. Bolaget krävde det dessutom, jag hade böjt utan det kravet med dock). Men hon är HELT ohalt initialt rakt fram i skritt och trav, och HELT ohalt vid longering i skritt, trav och galopp i båda varven.

Hon har 1 - 2 grader böjreaktioner runt om, alla ben, högt och lågt :crazy: Och hon är böjd UA flera ggr tidigare, så det är inget 'oj oj böjt sönder' eller liknande, utan hennes leder är kraftigt irriterade. Men ändå lyckas hon dansa fram helt ohalt och det absolut ENDA som finns att gå på, är att jag som vet att hon brukar ha ännu mer luft i sina gångarter, ser att det där 'sista lilla' saknas. INGET jag skulle reagera en sekund på om det var första gången jag såg henne t ex.

Så - mitt råd är entydigt - fullständig vetbesiktning, med böjprov OCH arbetsprov.

Ska man av någon anledning 'chansa' (för det är vad det är) och inte böja - så röntga då igenom hela hästen iaf.

Veterinärerna vet också hur man böjer btw, och man böjer 'småttingarna' med förstånd. Och hitills har jag aldrig någoinsin lyckats få en häst 'sönderböjd', eller att någon av mina reagerat på böjprov trots att de är fräscha. Och då har jag böjt så ungt som 2-åring (under hältutredning, skulle inte böja för besiktning) och så gammalt som 20-åring..

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 048
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka