Fibusen

Trådstartare
alltså man kan ju börja fundera..?

hur många är det inte bara här inne på buke som tros ha en ren häst,men efter böjprov visat halta på ett eller kanske alla ben..?

hur offta blir egentligen det inget alls?

som det verkar nu så är ju alla hästar halta,även om man inte alls har märkt något...

kollade mitt sto här om dagen,och vist fn så markerade hon pyttepyttelite på vf! :mad:

man kan ju undra,är det vi ägare som är så pass "nonchalanta" som missar allt detta,eller vad beror det på? :confused:
 
Sv: böjprov?

Jag har inte mkt till övers för böjprov. Det är så lätt att det böjs fel:crazy:
Dom flesta hästar visar alltid lite hälta på böjprov...prova själv att göra ett böjprov och se hur "fint" du kan springa direkt efter det:cool:
 
Sv: böjprov?

Och jag är tvärtom, jag är en STOR vän av böjprov, och INGEN av mina hästar genom åren har haft problem att gå igenom böjprov när de varit fräscha. Inte ens 20-åringen med en aktivtravkarriär bakom sig. Trodde länge hon var ens ån som var 'knackig pga ålder', hade alltid lätta böjprovsreaktioner. Inget jag brydde mig om. Sen av andra orsaker trappade jag ner ridningen, och som sagt 20 år gammal imponerade hon STORT genom att gå UA rakt genom böjprov. Så tja, så mycket för 'åldersrelaterade små reaktioner'

Alla andra, från 1½ åringar till vuxna har klarat böjprov UA när de varit fräscha, och inte gått igenom när de inte varit fräscha.

Däremot så kan man i vissa fall få acceptera lindriga reaktioner, om hästen fungerar UA. Men att tycka att alla hästar har små reaktioner av böjprov, nej. De flesta friska hästar går UA genom böjprov!
 
Sv: böjprov?

Alla visar inte hälta vid böjprov faktiskt...:crazy:
Hade en kallblodstravare som blev rapporterad vid en tävling så vi fick åka in på kliniken med han för att kolla upp han. De böjde alla leder, högt o lågt runt om men han markerade ingenting. Så vi fick sela på och ut och köra och han gick mycket riktigt orent så snart det blev lite tempo. Så det blev till att bedöva lederna allt eftersom tills vi hittade felen. Han hade till och med skelettförändringar i sina carpalleder men hade lätt gått igenom en veterinärbesiktning..:crazy:
 
Sv: böjprov?

Visst är det så, att det finns hästar som går igenom UA på böjprov, fast de inte är fräscha.

Har själv en otrolig smärttålig herre, så ibland blir man förvånad.

Men det inlägget ag svarade på var ju att fräscha hästar hade böjprovsreaktioner ändå, och det håller jag inte med om i den omfattning inläggsskrivaren ansåg.
 
Sv: böjprov?

om ni har märkt så gör det inet någt alls om hästen visar en grad hallt på böjprov vid de första stegen, vid mer än bara några steg så brukar man gå ut och longera dom frö att vara säker att odm inte var bara stela, även där kan veterinären se om hästen är halt, och om så måste så gör de ett böjprov efter... sammanfattning: de får alla vara hallt de första stegen, inget ovanligt, oftast stelhet som syns!
 
Sv: böjprov?

Var väl inte riktigt riktat till dig heller...;)
Skrev bara så där i förbifarten...:crazy: Håller med dig i det du skrev, en frisk o hel häst kan markera lindrigt nånstans men inget mer...
*sluddrar o svamlar mitt i natten*
 
Sv: böjprov?

JAG accepterar INTE att de är halta första stegen. Är mina fräscha SKA de gå igenom helt UA och inte bekymras ett enda steg av böjprov (vad göller valacken så gäller det 3 ben av 4, han 'får' reagera upp till en grad på VB)

Så, håller inte med.
 
Sv: böjprov?

Jag är också en stor vän av böjprov. Jag tror att den här teorin att alla hästar visar hälta på böjprov, är för att det är så få som kollar upp hästarna i förebyggande syfte. Jag gör det, hästarna går många gånger (de flesta) igenom UA (om jag inte själv misstänker något problem, då är det också oftast något problem). Det positiva med att hålla på så här är att när det väl finns något, så är det väldigt lite = hinner inte slita så mycket på ledytorna innan det behandlas. Mitt under tävlingssäsong kollar jag efter varje start eller en gång i månaden, beroende på hur känslig hästen är, hur hårt den tävlat osv.

Min vet vill sällan göra en slutlig bedömning btw utan att hästen är rejält varm i kroppen, det är då de mest dolda problemen börjar visa sig. Så bedömning både initialt och rejält varm.
 
Sv: böjprov?

Jag tror många förtränger tecken på att hästen har ont. Jag har själv gjort det. Det enda min häst visade var en viss motvilja att gå fram, tog jag ett spö i handen (använde inte) så gick han på som vanligt.

Besiktades för försäljning och det hela slutade med utdömning!! Dock bytte jag då klinik och han blev frisk, men ändå!
 
Sv: böjprov?

Håller med! Jag är absolut inte för böjprov. Har varit med om veterinär som försökt böja min häst halt. Men järnmadammen vägrade visa nåt och vet böjde bara mer och längre och hårdare. Tillslut fick jag säga till henne att sluta för hästen skulle inte visa nåt. Då blev vet grinig.

Nu kan ja väl säga att den hästen haltade inte ens när senorna stog i en mycket vid båge ut från skenbenet. Hon visade inte smärta.

Men som sagt, de flesta hästar visar lite vid böjning
 
Sv: böjprov?

Nonchalanta tror jag inet med okunniga. Det är ingen som lär en sån på ridskolorna där de flesta trots allt börjar rida.
Ofta är man van vid att lektionshästarna är knikiga och stela, det är bara så det är liksom...
Folk verkar tro att stel är en sak som inet har något att göra med att hästen har ont, eller är halt eller är ofräsh på något annat vis.
En frisk häst är inte stel.
 
Senast ändrad:
Sv: böjprov?

Jag har för mig att 1 grad halt i ett böjprov räknas som UA. (eller om det var 0,5).

Jag tycker inte att man ska böja så pass unga hästar som 1 åringar då det är en stor påfrestning för lederna.
 
Sv: böjprov?

Djurjouren skrev:
Folk verkar tro att stel är en sak som inet har något att göra med att hästen har ont, eller är halt eller är ofräsh på något annat vis.
En frisk häst är inte stel.

Jag håller med, tyvärr har jag även råkat ut för veterinärer som inte tagit symptomen på allvar och bara viftat bort det hela med att hästen är lite stel, efter ett tag rörde sig hästen helt ok. Det finns alltid en anledning till att hästen är stel, även om det värmer ur snabbt så anser jag att det är ett tecken på att hästen inte är frisk.
 
Sv: böjprov?

Athos skrev:
Jag har för mig att 1 grad halt i ett böjprov räknas som UA. (eller om det var 0,5).

Jag blir förvånad av det du säger. När jag har besiktat hästar så har ENDAST en markering de första stegen varit ok och skrivs som UA. Annars blir det infört i protokollet.

Jag tycker också att böjprov är bra. Har sett många friska tävlingshästar mfl gå igenom klockrent. Böjprovet visar verkligen hur det står till. Kombinerat med bedövningar så har man en stor chans att isolera problemet alt. utesluta att det är lederna som är problemet.
 
Sv: böjprov?

Jag föredrar bedövningar just för att böjprov är opålitliga. Du kan böja "sönder" hästen och sen tar alla i olika hårt då dom böjer och det gör en stoooor skillnad på hur hästen springer/reagerar.
 
Sv: böjprov?

Jo det är klart, men man måste ändå förutsätta att vet VET hur man böjer. Jag sa ifrån när en assistent skulle böja min häst.:devil:

Bedövningar är iaf jättebra:)
 
Sv: böjprov?

Jag är för böjprov, även om jag alltid är VÄLDIGT nervös innan dom görs ;)

Använder samma Vet till alla hästar, och alla mina han har böjt har inte haltat ett enda steg, förutom en, som haltade lite lite på höger bak, men han hade spatt också visade det sig efter det.

Så, att alla reagerar på böjprov stämmer inte.
Sen, min vet tycker absolut inte att dom ska visa om dom är okej, helst inte ett steg!
 
Sv: böjprov?

sörflickan lisa skrev:
alltså man kan ju börja fundera..?

hur många är det inte bara här inne på buke som tros ha en ren häst,men efter böjprov visat halta på ett eller kanske alla ben..?

hur offta blir egentligen det inget alls?

som det verkar nu så är ju alla hästar halta,även om man inte alls har märkt något...

kollade mitt sto här om dagen,och vist fn så markerade hon pyttepyttelite på vf! :mad:

man kan ju undra,är det vi ägare som är så pass "nonchalanta" som missar allt detta,eller vad beror det på? :confused:


Det ska inte visa hälta vid böjprov, då är något fel. Mina har inte heller gjort det, varken vid köp eler försäljning (hade inte köpt om de gjort det.)

De kan ha problem även utan att visa reaktion på böjprov, självklart.

Men alla hästar visar inte alls reaktioner på böjprov, oftast inte, och det ska de inte göra, heller.

Man ska inte hålla på och böja själv utan det ska vara en hästvet. som böjer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
1 195
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp