Sv: böjprov?

Athos skrev:
Jag har för mig att 1 grad halt i ett böjprov räknas som UA. (eller om det var 0,5).

Jag tycker inte att man ska böja så pass unga hästar som 1 åringar då det är en stor påfrestning för lederna.


nej,ettåringar kanske man inte ska böja på...
böjde som sagt på min gammelhäst när der syntes lite..
 
Sv: böjprov?

man ska inte böja hästen själv, det finns en stor risk att man sträcker hästen, samma som när veterinären böjer och kollar på klockan så är det itne alltid en minut man ska ta, för vid vissa leder så tar man mycket kortare då det är mycket stor risk att man sträcker dom, med andra ord gör det inte själv, vad betreffar om att vissa hästar inte visar hälta är oftast kallbloden då de oftast blir lätt sedda av rovdjuren som lätt byte (detta är likadant för varmblod men inte lika mycket)
 
Sv: böjprov?

oopsie skrev:
Det ska inte visa hälta vid böjprov, då är något fel. Mina har inte heller gjort det, varken vid köp eler försäljning (hade inte köpt om de gjort det.)

De kan ha problem även utan att visa reaktion på böjprov, självklart.

Men alla hästar visar inte alls reaktioner på böjprov, oftast inte, och det ska de inte göra, heller.

Man ska inte hålla på och böja själv utan det ska vara en hästvet. som böjer.

okej,formuleade det lite fel,såg det nu.. :crazy:
självklart så var det en veterinär som böjde,jag tog ut en vet eftersom hon har skadat sig i hagen,och rispat upp lite på bogen..
överben har hon som jag oxå ville att han skulle kika på.
 
Sv: böjprov?

calfboy skrev:
man ska inte böja hästen själv, det finns en stor risk att man sträcker hästen, samma som när veterinären böjer och kollar på klockan så är det itne alltid en minut man ska ta, för vid vissa leder så tar man mycket kortare då det är mycket stor risk att man sträcker dom, med andra ord gör det inte själv, vad betreffar om att vissa hästar inte visar hälta är oftast kallbloden då de oftast blir lätt sedda av rovdjuren som lätt byte (detta är likadant för varmblod men inte lika mycket)


nej,det var veterinär ute,självklart... hon har överben på det benet,kan det påverka? har ej påverkat förut... :crazy:
 
Sv: böjprov?

vad menas igenligen med de olika grader av hälta? 1 grad,2 grad m.m..?
jag har endast fått markering på min häst..? eller ja,veterinären sa att hon såg yttepytte på vf,sen sa hon att det var ju en markering fram.. :confused:
ska jag betrakta min häst som ofräsch då?

(usch vad jag känner mig "ovetande.." ) :o :confused: :angel:
 
Sv: böjprov?

Graderna ang hälta går från 1 - 5 där 5 är blockhalt, dvs hästen stödjer inte alls på benet och hoppar på tre ben. 4 är kraftigt halt (de flesta hästägare kallar sin häst blockhalt vid 4 graders hälta..), och så går det neråt. Markering bedöms lite olika, en del veterinärer jämställer det med ½ grad hälta, andra med under en halv grad.
 
Sv: böjprov?

jag ska inte säga att det inte påverkar med överbenet, men för att vara säker så ska jag ta och fråga chefen (veterinären) min så snart jag kommer ikontakt med honom! vad beträffar hältgrader, så är 1 mildast och 5 grövst, varav vid ca 3 grader så hoppar hästen nästan på tre ben, 1 är antydan för hälta bara.

:smirk:
calfboy85@hotmail.com msn
 
Sv: böjprov?

När mitt sto blev böjd som 11-åring hade hon en halv grad på v bak och pytte på båda fram. Veterinären ansåg det inte vara nånting med tanke på hästens ålder och att hon hade gått på travet.

Valacken blev böjd som 3-åring och visade inget trots att han var 3 gradigt halt på fram 2 mån innan.
 
Sv: böjprov?

Calfboy - hästen hoppar INTE nästan på tre ben vid tregradig hälta, däremot är det en klart och tydligt synlig hälta även för en lekman. 1 är lindrig men för hyfsat tränat öga synlig hälta, dvs inte bara antydan..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
1 197
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp