böjprov o halt häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 8 254
S

__Stilett__

har ni vart med om hästar som böjts för hårt på vet besiktning och blivit halta pga av det men som vart okey innan?

Sv: böjprov o halt häst

Hur vet man att hästen var OK innan? Hästar är mästare på att dölja det onda i ett ben in i det längsta. Själva vitsen med böjprov är ju just att provocera fram en reaktion. En reaktion som i normalfallet hästen inte visar.

/Lizzie

min mor ska köpa häst, hästen vet besiktades igår U.A på böjprov men veterinären va dock hårdhänt vid böjning o hästen ville inte riktigt bli böjd bak men va ohalt och gick alltså igenom, hästen är 18 år.
Idag är hästen svullen och halt bak och annan veterinär har ordinerat boxvila 2 veckor. Denna vet säger att hästen ej vart dålig innan.

Vilken 18 åring som går igenom ett bljprov UA :)
Har själv inte varit med om att ngn häst varit halt dagen efter en besikting som den gått igenom, men å andra sidan har jag inte så många besiktningar att skryta med!

Kan den inte blivit halt och svullen av ngt annat?

tror inte det, hästen vet besiktades igår och va då ohalt efter böjning. men är idag halt.
kotan o senan ska va svullen idag på ngt bakben. Hästen är stelare att rida i ena varvet dock, men den va som sagt U.A på böjprov.

(den fick bara lite påpekan om tänderna,,,vilket är naturligt när den är 18...)

Senast ändrad av en moderator:

min mor ska köpa häst, hästen vet besiktades igår U.A på böjprov men veterinären va dock hårdhänt vid böjning o hästen ville inte riktigt bli böjd bak men va ohalt och gick alltså igenom, hästen är 18 år.
Idag är hästen svullen och halt bak och annan veterinär har ordinerat boxvila 2 veckor. Denna vet säger att hästen ej vart dålig innan.

Kan ju vara så att hästen gjort något i boxen/hagen efter böjprovet och lyckats vricka till sig. Sånt där är ju alltid svårt att veta. I annat fall borde veterinären som gjorde böjprovet typ ha böjt helt "fel" och i sånt fall borde det väl visa sig direkt.

Men jag är absolut ingen expert och frågan borde ju besvaras av någon som vet, t ex en veterinär.

/Lizzie

har ju dock hört om vet som böjer hästar halta, dock av personer som är kritiska till böjprov överhuvudtaget, så jag vet inte vad man ska tro.

Jag har ju hört om att vissa veterinärer som böjt för hårt. Men som sagt, bara hört och har inga belägg för det alls.
Men va sade veterinär nr 2 då? Vad trodde h*n?

veterinär 2 sa att veterinär 1 har en förmåga att böja hästar hårt. och veterinär 2 ansåg att man ska va försiktig med böjprov på äldre hästar.

Då kan det väl säkert vara så! Ska din mamma fortfarande köpa hästen? Inte kul att den blev halt, men den gick ju igenom UA och ändå är 18 år. Det är inte illa..

Inte ska en häst som går ua bli halt dagen efter av ett normalt böjprov om den gick igenom?
Trist iaf! Har ni pratat med veterinären som utförde böjprovet och hört dennes syn på saken?

vi har ej pratat med vet. 1
denna ville inte ens komma ut o kolla till hästen idag av det som hänt! därför kontaktades vet nr 2.

hon vet inte vad hon ska göra nu.

Jag har varit med vid ganska många böjprov av många vet på många hästar, och ingen häst har blivit halt eller påverkad av böjprov.
Att senorna skulle kunna bli svullna låter ganska otroligt, möjligen att en gammal häst kan bli lite mera stel om man böjer den hårt.
Jag tror mera på att den har halkat i boxen/hagen, eller slagit i benet, eller i transporten (ofta transporterar man hästen i samband med besiktning?). Otur helt enkelt.
Du skriver att hästen är svullen i kota och sena, men i så fall så borde man defintiivt inte rida den? Blev den svullen i samband med ridningen, eller reds den trots svullnaden?

nej hästen hade fina ben...tills idag efter böjningen, det va alltså idag som den blivit svullen o därmed halt. Den va alltså bra igår. Nej den blev nog ej transporterad, utan vet. kom till stallet vad jag förstog det som.

Men du skrev
"tror inte det, hästen vet besiktades igår och va då ohalt efter böjning. men är idag halt.
kotan o senan ska va svullen idag på ngt bakben. Hästen är stelare att rida i ena varvet dock, men den va som sagt U.A på böjprov."
Om den blev halt dagen därpå så finns det ju mycket (tyvärr) som en häst kan hitta på? En häst i mitt stall var svullen i kotan och skenan en morgon, och då har den bara stått i boxen, men troligen sparkat lite väl hårt i boxdörren.
Om det är en hårdhänt vet så kanske det inte är böjprovet i sig, men om hästen bråkade/skuttade runt, så finns ju risken att den har slagit i benet/vrickat sig lätt. Tyvärr är det väl svårt att bevisa något, om det nu inte är filmat eller finns vittnen som har sett att det verkligen har gått så hårdhänt till att det verkar mycket troligt att det har orsakat hältan?
Annars är det väl tyvärr bara att bita ihop och undersöka/behandla hästen.

jag kan ej uttala mig, vi har aldrig träffat hästen. bara sett den på kort och video. Hästen gick igenom U.A igår och är idag svullen och halt. En annan veterinär har sagt att veterinären som gjorde besiktningen har en tendens till att böja för hårt. Den är den info jag vet.

hästen är stelare att rida i ena varvet men har så alltid varit.
(vilket iof är rätt vanligt, många hästar har ett bättre o sämre varv)
Men svullen har den inte varit o ej halt tidigare förräns idag.

Jag har aldrig varit med om att frisk häst pga böjprov ('böjts för hårt') etc blivit sämre av böjprov på det sätt du beskriver. Sen känns det lite långsökt att den svuullnar i senan av ett böjprov. Som andra redan skrivit låter det då mer troligt att den gjort något efter besiktningen.

ELLER så är dagens resultat av böjprovet, men inte pga böjt för hårt, utan att en gammal skada (anledningen till den märkbara skillnaden mellan varven och/eller att den inte gillade att bli böjd bak kanske..) har 'kommit upp till ytan'.

En häst blir INTE halt av ett böjprov!!! Ett latent problem kan provoceras fram! Och det här med att böja för hårt... En äldre häst har troligen små latenta promblem i minst en led och då kan man om man förutsätter att deras arbetsbelastning kommer vara mild välja att inte böja maximalt för att inte "väcka den björn som sover"

Osnyggt av vet två att baktala vet ett och osnyggt av er att inte kontakta vet ett om problemet!

Fast som jag tolkade ringde de vet ett, som inte ens ville komm ut, och då ringdes vet två som kom ut.

Däremot anser jag att vet tvås åsikt är oproffisionell.

KL

Jag har dock varit med om att häst VISST blivit halt av böjprov utan att ha ngt som besvärat den innan samt fått bekräftelse från veterinär att det kan ske så : )

kompis i somras då hon skulle sälja sin fina dressyrhäst. En riktigt riktigt fin, välutbildad och välriden gentleman på 14 år, som ej varit halt i hela sitt liv med undantag för en gång som 4 åring, och som sen dess tävlat hela tiden, dressyr, FT, hoppning och hela tiden hållts i gång ganska intensivt. Den var även export röntkad och besiktad tidigare och hade definitivt ingen ofräschet.

distrikts veterinären som kom ut och skulle besikta inför köparna, konstaterade att "oj här var det ganska stumt", ang. vävnader i det benet han var skadad på den enda gången som 4 åring och som pga den skadan haft ngn sorts vävnads förtjockning osv. böjde med den kommentaren, att "oj vad det tog emot" glatt vidare med det konstaterandet. Hästen gick igenom besiktningen inklusive böjprov runt om med glans.

dagen efter var hästen tjock, varm och svullen i det överböjda benet. och en dag senare var den halt.
köpet blev givetvis uppskjutet. som tur var var spekulanterna tillräckligt intresserade för att avvakta. efter 3 veckor var hästen ohalt och svullnaden borta, så då tog hon in den till klinik och fick den böjd, genomgången och friskförklarad och helt ok för försäljning. Men när detta hänt, och innan hästen blev fräsh igen så var kompisen helt förtvivlad. för hennes fina friska tävlingshäst var helt enkelt trasig helt plötsligt och kunde inte säljas, och heller inte användas av henne själv.

självklart går det att skada hästen genom att böja den felaktigt eller opassligt. sen håller jag dock med dig till hundra procent ang. att folk ofta PÅSTÅR det här, dvs skyller på att "det är nog veterinären som böjt sönder den", när i själva verket hästen faktiskt inte ÄR fräsh. I detta fallet jag erfarit så fanns det belägg för att hästen faktiskt VAR fräsh, men som sagt, jag tror det är oftare att folk som sagt försöker skylla ifrån sig.

Senast ändrad:

Osnyggt av vet två att baktala vet ett och osnyggt av er att inte kontakta vet ett om problemet!

jag vet inte ens vem vet 1 är! det va säljaren som tog emot båda dessa veterinärer. säljaren ville ta ut vet 1 igen när hästen blev dålig men vet 1 va otrevlig och sa att h*n ville gå hem för dagen och orkade inte åka ut o titta. Vet 2 kontaktades då och vet 2 ringde upp oss och berättade att vet 1 hade böjt hästen för hårt och även påpekade att hästen inte varit ofräsh innan. Jag kan tyvärr inte ändra en persons åsikt och vad en veterinär säger eller tycker få vara upp till denne person själv.

vad är det för idé och kontakta vet 1 (igen) när denne inte ens ville bry sig om att ta sig en titt på vad som hänt...känns ju som en ganska oseriös person då.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka