Sv: böjprov o halt häst
KL
Jag har dock varit med om att häst VISST blivit halt av böjprov utan att ha ngt som besvärat den innan samt fått bekräftelse från veterinär att det kan ske så : )
kompis i somras då hon skulle sälja sin fina dressyrhäst. En riktigt riktigt fin, välutbildad och välriden gentleman på 14 år, som ej varit halt i hela sitt liv med undantag för en gång som 4 åring, och som sen dess tävlat hela tiden, dressyr, FT, hoppning och hela tiden hållts i gång ganska intensivt. Den var även export röntkad och besiktad tidigare och hade definitivt ingen ofräschet.
distrikts veterinären som kom ut och skulle besikta inför köparna, konstaterade att "oj här var det ganska stumt", ang. vävnader i det benet han var skadad på den enda gången som 4 åring och som pga den skadan haft ngn sorts vävnads förtjockning osv. böjde med den kommentaren, att "oj vad det tog emot" glatt vidare med det konstaterandet. Hästen gick igenom besiktningen inklusive böjprov runt om med glans.
dagen efter var hästen tjock, varm och svullen i det överböjda benet. och en dag senare var den halt.
köpet blev givetvis uppskjutet. som tur var var spekulanterna tillräckligt intresserade för att avvakta. efter 3 veckor var hästen ohalt och svullnaden borta, så då tog hon in den till klinik och fick den böjd, genomgången och friskförklarad och helt ok för försäljning. Men när detta hänt, och innan hästen blev fräsh igen så var kompisen helt förtvivlad. för hennes fina friska tävlingshäst var helt enkelt trasig helt plötsligt och kunde inte säljas, och heller inte användas av henne själv.
självklart går det att skada hästen genom att böja den felaktigt eller opassligt. sen håller jag dock med dig till hundra procent ang. att folk ofta PÅSTÅR det här, dvs skyller på att "det är nog veterinären som böjt sönder den", när i själva verket hästen faktiskt inte ÄR fräsh. I detta fallet jag erfarit så fanns det belägg för att hästen faktiskt VAR fräsh, men som sagt, jag tror det är oftare att folk som sagt försöker skylla ifrån sig.