Böjprov innan röntgen

S

SannaNilsson

Hejsan,
det är så att jag ska köpa en häst och tänker göra vet.besiktning med böjprov innan köpet. En vän till mej tycker jag borde röntga hästens ben oxå. Men är det inte lite onödigt om det inte upptäcks något fel på honom på böjprovet ? :confused:
Det jag menar, kan det vara något fel på hästen även den klarar ett böjprov ? :confused:

Hästen är i fråga ett kallblod på 6 år som är väldigt sparsamt riden.

Sv: Böjprov innan röntgen

Ja, allting visar sig inte på böjprov. Däremot får man nog försöka göra en bedömning genom att titta på helheten. Hur ser hästen ut i hull, muskulatur, leder osv.....
Ska man gardera sig ska man ju röntga alla hästens leder isåfall då. Samt även gå igenom den med hjälp av kiropraktor.

Lösa benbitar kan finnas utan att man upptäcker dem vid böjprov. En häst kan ha det utan att besväras alls, eller att det upptäcks flera år senare.

Du säger att man kan gardera sig genom att röntga hästen leder, finns det någon röntgen för lederna ?

För jag menar man ser ju enbart hästens skelette när man gör en " vanlig " röntgen.

det finns mkt. som kan komma senare som inte visar sig vid tiden för böjprovet men syns tydligt på röntgen. om jag väljer att röntga eller inte beror väldigt mkt. på priset på hästen, hur gammal den är och vad den ska användas till. det kostar ju en del ;)

när man röntgar så ser vet. om där är några förändringar/felaktigheter i skelett/leder ;)

Du säger att man kan gardera sig genom att röntga hästen leder, finns det någon röntgen för lederna ?

För jag menar man ser ju enbart hästens skelette när man gör en " vanlig " röntgen.

Det är precis det man gör, röntgar lederna.
Knäled, hasled,kronled, hovled, kotled etc - det är hästens skelett det. ;)

Senast ändrad:

det finns mkt. som kan komma senare som inte visar sig vid tiden för böjprovet men syns tydligt på röntgen. om jag väljer att röntga eller inte beror väldigt mkt. på priset på hästen, hur gammal den är och vad den ska användas till. det kostar ju en del ;)

när man röntgar så ser vet. om där är några förändringar/felaktigheter i skelett/leder ;)

Har beställt tid nu till röntgen samtidigt som han ska kastreras och det skulle gå på ca 3000 kronor på kalmar djursjukhus.

Du skriver att det är ett kallblod - Nordsvenska brukshästar kan drabbas av hovbroskförbening, det kan det vara bra att röntga för att utesluta inför ett köp.

Jodå, har en ponny som gick igenom klockrent i böjprovet men som det visade sig vid röntgen att han hade atros i mellersta glidleden i ena bakbenet, alltså spatt.
Dock var detta i mitt fall inget att bry sig om då hästen kommer att kunna användas fullt ut i vilket fall som helst.

Spatt är alltså inte något som ger en enkelbiljett till himmeln som många tror, det är olika från häst till häst och typ av spatt. Min ponny är tävlad internationellt med spatt och kommer att fortsätta att tävlas framöver också samt ridas fullt ut utan konstigheter.

Blir så irriterad när folk springer omkring och skriker av förtvivlan när hästen är halt att det kanske är SPATT:eek::eek: "Då måste vi ta bort hästen"

:mad:

Jodå, har en ponny som gick igenom klockrent i böjprovet men som det visade sig vid röntgen att han hade atros i mellersta glidleden i ena bakbenet, alltså spatt.
Dock var detta i mitt fall inget att bry sig om då hästen kommer att kunna användas fullt ut i vilket fall som helst.

Spatt är alltså inte något som ger en enkelbiljett till himmeln som många tror, det är olika från häst till häst och typ av spatt. Min ponny är tävlad internationellt med spatt och kommer att fortsätta att tävlas framöver också samt ridas fullt ut utan konstigheter.

Blir så irriterad när folk springer omkring och skriker av förtvivlan när hästen är halt att det kanske är SPATT:eek::eek: "Då måste vi ta bort hästen"

:mad:

Men det är en JÄKLA skillnad på hältutlösande spatt, och spatt som bifynd hos en frisk häst. Tro mig..

Hejsan,
det är så att jag ska köpa en häst och tänker göra vet.besiktning med böjprov innan köpet. En vän till mej tycker jag borde röntga hästens ben oxå. Men är det inte lite onödigt om det inte upptäcks något fel på honom på böjprovet ? :confused:
Det jag menar, kan det vara något fel på hästen även den klarar ett böjprov ? :confused:

Hästen är i fråga ett kallblod på 6 år som är väldigt sparsamt riden.

En helt vanlig export röntgen är väl bra både inför köp och vad som senare komma skall. Har man historiken så är det mkt lättare om ngt händer att ta del av historiken för att ta del av dagens ev. förändringar.

Alla mina hästar genomgår en exportröntgen och hältutredning vid två års ålder. Jag anser det som jättebra för då vet man vilka grunsförutsättningar och ev. skador denna individ har redan från "starten" (läs när den börjar tränas).

Jag böjde igenom en häst som jag sedan köpte utan anmärkning, men ett halvår senare är hästen död pga en ful bendeffekt. Med andra ord: hade jag röntgat hade jag aldrig köpt trots att den gick igenom böjprov.

Men det är en JÄKLA skillnad på hältutlösande spatt, och spatt som bifynd hos en frisk häst. Tro mig..

Ja, men det är ju precis det jag menar? Folk tar spatt som spatt och det som jag blir irriterad på är att alla verkar tro att det är så himla illa med spatt?
Har man då den hästen som är frisk men har spatt som bifynd som du säger, då blir man lagom glad varje gång man hör hur folk vitt och brett pratar om att hästen blir utdömd om den får diagnosen spatt...

Spatt kan ju vara allt mellan himmel och jord precis som du säger, och även om det kan vara riktigt illa behöver det inte heller ha någon som helst betydelse.

Följde med en häst till veterinären igår som skulle röntgas inför försäljning (kan tillägga att hästen precis gått igenom böjprov ua.) och veterinären säger att "nu får vi allt hoppas att hästen inte har spatt för då kan ni bara sälja den som promenadhäst"

Sånna kommentarer är så otroligt klumpiga, blev givetvis irriterad och ifrågsatte veterinären som faktiskt erkände att hon uttryckt sig helt fel..:crazy:

Ja, men det är ju precis det jag menar? Folk tar spatt som spatt och det som jag blir irriterad på är att alla verkar tro att det är så himla illa med spatt?
Har man då den hästen som är frisk men har spatt som bifynd som du säger, då blir man lagom glad varje gång man hör hur folk vitt och brett pratar om att hästen blir utdömd om den får diagnosen spatt...

Spatt ÄR allvarligt. Det går inte att komma undan. Sen det som är jävligt med spatt, och det som gör att folk hickar till när det talas spatt är att det är så jävligt att den där symptomfria med spatten som bifynd, kan egentligen när som helst bli den där halta som får åka till himlen.

Det kan ta ett år, eller tjugo. Det jävliga är att man aldrig vet. Det är det de som haft spatthästar som inte är kvar med oss vet.

Min herre hade spatt som bifynd, helt obekymrad, men mellersta glidleden var nästan helt sammanväxt. ETt par år senare fick han en smäll på hasleden, spatten akutiserades. Han behandlades och blev 'bra' igen. Ett halvår efter det så 'utan yttre anledning' blev spatten aktiv igen. Han blev knappa tretton år gammal och galopperar på de evigt gröna ängarna sen 8:e januari.

Spatt kan ju vara allt mellan himmel och jord precis som du säger, och även om det kan vara riktigt illa behöver det inte heller ha någon som helst betydelse.

Nej spatt kan inte vara allt mellan himmel och gjord? Spatt är en torr artros i någon av hasens glidleder. Och inget annat. Det enda som varierar är vilken av glidlederna (Ju högre glidled dessto sämre prognos, den övre glidleden är det i princip godnatt). Och det är lömsk elände såtillvida att det är en kronisk sjukdom, som kan 'blossa upp' närsomhelst. Vissa hästar blir aldrig bra från första omgången, andra är som din, fungerar på hög nivå och många år med sin spatt. Men man kan tyvärr aldrig slappna av och tycka att det aldrig kommer påverka. Andra är som min, besväras inte ett dugg, och sen börjar det påverka.

Att köpa en spatthäst, äen en symptomfri, är ALLTID en risk. Och en häst med spatt får ett kraftigt försämrat försäljningsvärde ja, så jo en klumpig vetkommentar men jag förstår vad den är grundad i.

Har av egen erfarenhet varit med om att häst inte gått igenom böjprov men utan anmärkning på röntgen. Efter ett antal vändor konstaterade vet. att hästen helt enkelt inte klarade av själva böjprovsmomentet.
Förövrigt också en haflinger...

Jag tycker att priset på hästen avgör hur mycket pengar man ska lägga ner på olika vet undersökningar innan köp.

Jag hade gjort en full klinikbesiktning med böjprov och arbetsprov, reagerar den på böjprov så hade jag inte brytt mig om vidare undersökningar utan avbrutit köp.

Sen är det klart att vet man att vissa raser har specifika problem så kan man ju alltid ta en bild på just det området för säkerhets skull.
Kallblod har väl t ex en högre frekvens problem när det gäller hovbroskförbening?

Ett annat bra sätt att få en hint om hur frisk hästen är kan vara att det finns dokumenterat att hästen varit i gång t ex tävlat på viss nivå utan längre uppehåll. Jag brukar säga till alla som vill köpa shettis och som är rädda för att de haft problem med fång - köp en travshettis som fortfarande är aktiv. Den har garanterat god grundkondition, ej fångproblem, van att stå på foderstat med kraftfoder, väl hanterad! Det är lätt att följa startlistor och annat istället för att bara förlita sig på vad en säljare säger.

Varför vill du göra ett arbetsprov? Leta efter överträningssymptom?:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 007
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 152
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka