Böjning i dressyrarbete..

Sv: Böjning i dressyrarbete..

Jag menar båda övningarna men har inte fått med one rein stop i texten, du behöver inte bli rabiat över det:angel:

Det skulle vara både lättare och trevligare att ta till sig det som alla ni kunniga skrev om det inte skrevs med ett "mendock" (dvs. ngt som blir som påhopp på ett uppfattat-eventuellt-påhopp...) :confused:

Sv: Böjning i dressyrarbete..

Men meningen med one rein stop är ju inte at man skall "kasta runt hästen helt oförberett".
Min häst kan både kyssa stigbygeln och one rein stop mycket bra och jag gör ju en förberedelse innan så han är väl förberedd om att han skall böja sig och gör detta smidigt och balanserat, även i lite tempo.
Om han är lite väl framåt så tycker jag att bromsa med lite böjning alt göra en mjuk one rein stop och sen fram igen är ett bättre sätt än att bara bromsa när han är rakställd. (Han är en stark 5gångare med tendens att bli styv och stel)
Dock brukar vi inte göra one rein stops på tävlingsbanan, tror inte domarna skulle bli allt för imponerade då. :angel:

Fungerar mycket bra bara häst och ryttare är samspelta och kommunicerar.
Att tvärkasta in hästen i en pyttevolt är självklart inget bra! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 936
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka