Böjning i dressyrarbete..

F

FjantaZ

:confused: Av vad min ridlärare sa till mig härom dagen

Rider islandshäst på ridskola efter att jag i 14 år ridit mestadels halvblod. Ridit mycket dressyr tidigare och 10 år på "vanlig ridskola". Men Är relativt ny i islandsvärlden. Hamnat i en nybörjargrupp :crazy: men till saken... Min ridlärare sa till mig att böja igenom hästen ordentligt för att få den att släppa till i formen. Jag ställer och böjer hästen runt inner skänkel på volter och gör halvhalter. Ridläraren kommer fram o säger att han bad mig att "böja igenom hästen" Han vill att jag ska släppa efter på ytter tygel och leda in hästens huvud med innertgel så jag ser hela huvudsidan och "småleda" där tills hästen släpper till och vill frivilligt gå kvar där. Då ska jag fånga upp mer på ytter tygel och rida fram. Under tiden jag böjer ska resten av kroppen vara följsam???

Är detta ett "islandssätt" att rida???

De strider mycket mot vad jag lärt mig tidigare där innertygel ska vara mjuk och stödet ska finnas med på ytter som ska bilda en "vägg" och att formen kommer genom att rida fram o göra förhållningar så man får med sig bakbenen.

Hoppas någon förstår vad jag menar för det är svårt att förklara utan att visa praktiskt....

Sv: Böjning i dressyrarbete..

Jag har sett western-, dressyr-, AR- och hoppryttare böja på liknande sätt så det är inget specifikt islandssätt.

Jag har sett western-, dressyr-, AR- och hoppryttare böja på liknande sätt så det är inget specifikt islandssätt.

Men är det vanligt att man rider så??? Eller har jag bara hittat en ridlärare som fastnat för sättet??

Hittade en hemsida om rollkur och vissa bilder var lika det som han ville jag skulle frambringa...:confused:

Jag jobbar inte på det sättet med mina islänningar allafall. Rider för en islandshäst-ridlärare och vi rider på det sättet som du lärde dig från början.
Där yttertygeln ska ge stöd och innertygeln ska vara mjuk, gärna lös emellanåt, ledande tygeltag. Så jobbar jag mycket med min lilla stela islänning... =)

Det du beskriver handlar egentligen inte om ridningen, och är ej heller en ridstil. Rollkur nämns, det handlar om en form av stretch både av sidor och sen överlinje. Med stor sannolikhet uppfattas din häst som stel i sidorna, övningen i sig kan göra hästen mjukare vilket är ett krav om den ska klara av vidare arbete. En stel häst har ofta taktproblem, detta är alltså ett sätt att lösa taktproblem på.

Rollkur är mer extremt än det jag sett och provat.

Övningen "kyssa stigbygeln" har varit populär de senaste åren.

Rodikyss68.jpg

Jag är själv dressyrryttare från början & förstår helt dig helt & hållet, jag är även utbildad inom sif att hålla lektioner på islandshäst, men självklart finns finns det inte ngt sätt att rida en islandshäst på, som skulle vara bättre för den än vilken häst som helst.

Vissa utför övningen kyssa stigbygeln(en övning jag är skeptisk mot & inte skulle rekommendera mina elever) genom att rida hästen framåt & "kasta runt den", alltså bara tvärstopp & dra runt hästens hals hel oförberett.
Jag är även utbildad inom hästmassage & vet att sånt är skadligt för hästar, man ska inte göra ngt oförberett & bara dra runt hästen på det viset, den får snarare mer spänningar av det då den måste lära sig att kämpa/hålla emot så det inte går för snabbt, annars kan den få muskelbristning tex.

Det jag vill säga är att alla instruktörer inte kan bedöma allt som är dåligt för en häst, de kan ha vissa metoder de gillar, utan at dessa metoder är bra, som van dressyrryttare kan du säkert själv urskilja & bedöma mkt som är bra & inte.
Tyvärr går du nu på en ridskola & där förväntas man göra som ridläraren säger.

Kanske är enklare att genomföra den varianten för nybörjarna i gruppen om de inte lärt sig halvhalt t.ex ??? För van ryttare på erfaren häst är "din variant" bättre, tycker jag. Hästen ska ju hitta sin balans/samling och bli eftergiven i innersidan och hur blir den det totalt utan stöd av innerskänkel/yttertygel? Som Chrysler skrev är dessutom felaktig/hastig böjning inte särskilt bra för hästen...

Sen är det väl tyvärr så att vissa skolhästar inte är särskilt väl genomridna och spjärnar emot om man försöker forma dem på klassikst dressyrvis. Då kanske man ser ett tillfälligt snabbare resultat av ridlärarens metod men frågan är hur bra det håller i längden? Kanske bättre att satsa på en annan instruktör?

Vissa utför övningen kyssa stigbygeln(en övning jag är skeptisk mot & inte skulle rekommendera mina elever) genom att rida hästen framåt & "kasta runt den", alltså bara tvärstopp & dra runt hästens hals hel oförberett.

"One rein stop" brukar det kallas. "Kyssa stigbygeln" görs vid stillastående.

Denna övning är otroligt bra och används mkt inom western och AK. Det lossnar på bogarna och gör en häst mjuk och smidig.
Jag brukar rida i extremt liten volt och släppa helt på yttertygeln så hästen trampar innerfram hon i innerbakhovs avtryck.
En häst klarar inte detta om den inte är 100% lösjord och smidig/vig och har bra balans.

Detta är inget man ska rida i flera minuter utan i några varv bara för att lossna ev spänningar brukar lägga denna övning 2 ggr per pass. i början efter uppvärning och som avslutning.
Och en ovan häst får man ta de lugnt med tar månader att stretscha ut musklerna så de klarar detta så som man vill at den ska gå!
Detta har ju inget med ras att göra utan snarare fördomar från olika folk jag har ridit hbl i lite över 20 år och har då alltid gjort denna övning för att få en lösgjord häst!

Det är inge skillnad att rida stor brun och en liten islandshäst förutom att de krävs lite mer balans och skicklighet från ryttaren..
på en stor brun kan du sitta i stort sett hur du vill när du ber den trava och den kommer trava.. sen om det är i rätt form elle rinte är en annan femma..Men trava gör den endå..
På en islandshäst går det inte att sitta hur som helst när man ber om trav för då kan de bli tölt/pass/grisepass.

men när man väl lärt sig detta så är de precis som en storbrun att rida..
En isis kräver likadant för att nå smidighet.

En islandshäst som tävlar SM skulle aldrig vara uppe i SM nivå om inte ryttaren hade setat å ridit dressyr och fått sin häst lösgjord, smidig, vig och välbalanserad..

Tråkigt men sant så är dressyren a och o för att lyckas på tävlingsbanorna oavsätt vilken gren man nu väljer att tävla i.
Sen så rider vissa bara LC och andra LA i dressyr men det är likförbenat dressyr=):)

Kyssa stigbygeln är ju en superbra övning stretschar hela hästens hals och bogmuskler.

När jag rider en ny häst brukar jag kolla av hur smidig den är genom att göra dennaävning.
Man kan via denna övning läsa av vart hästen är stel, vilken sida seden är stelast i och vilka muskler som är korta och behöver stretschas ut.

Allt för ofta protesterar hästen genom att slänga upp huvudet när amn gör denna övning just för de är stela och det gör helt enkelt ont att utföra övningen.

En häst som trippar fram med låsta bogar kan inte utföra dennaövning just för att dessa muskler är för korta!

Lika viktigt som det är för oss människor att stretscha bröstmusklerna efter träning för att inte riskera en felaktig kroppshållning.
Lika viktigt är det att stretscha hästens muskler för att förebygga fel hållning.
Och jag ser allt för sällan ryttare som stretschar sin/a hästar efter ett ridpass utan de är skritta av och sen in i stallet!

Då får man en häst därefter också;)

Kyssa stigbygeln utför man inte så, om du är instruktör borde du väl veta skillnaden på kyssa stigbygeln (som görs försiktigt med småplock i tygeln, tills hästen böjer halsen själv, utan spänningar) och one rein stop som ju används för att få stopp på en häst i snabbt tempo,

Denna övning är otroligt bra och används mkt inom western och AK. Det lossnar på bogarna och gör en häst mjuk och smidig.

Jag rider själv för AKtränare och håller med om att det är en mycket bra övning för att hjälpa hästen att länga överlinjen och gå utan spänningar.

Till TS: Det är skillnad på att BÖJA och STÄLLA hästen. Att böja hästen har inget med rollkur att göra då man rider hästen med korta tyglar extremt mycket bakom lodplanet.

När man kan böja hästen väl i båda varven (man har lite längre tyglar och låter hästen söka sig ner och fram, lätt böjd inåt) och den gör det utan spänningar flyttar man upp till nästa steg där det gäller att ställa hästen. Det kan ta olika lång tid beroende på individ, jag har precis efter några månader börjat kunna ställa mer krav på min häst, att nu gå med eftergift på kort tygel och ställd inåt där böjningen ska sitta i det lilla lilla området mellan sista halskotpelaren och käkleden. Om man står på marken och böjer hästens huvud själv litet åt höger eller vänster ska man känna att det blir som en liten grop i det området, då är hästen ställd och där ska den gå utan att spänna sig, med mjuk eftergift.

Jag menar båda övningarna men har inte fått med one rein stop i texten, du behöver inte bli rabiat över det:angel:

Det du beskriver handlar egentligen inte om ridningen, och är ej heller en ridstil. Rollkur nämns, det handlar om en form av stretch både av sidor och sen överlinje. Med stor sannolikhet uppfattas din häst som stel i sidorna, övningen i sig kan göra hästen mjukare vilket är ett krav om den ska klara av vidare arbete. En stel häst har ofta taktproblem, detta är alltså ett sätt att lösa taktproblem på.

Oki...nu ser jag det ur en annan synvinkel och förstår var han vill komma...

chrysler skrev:

Fast jag har fått lov av min ridlärare att rida lite mer fritt än de andra...

OCH MÅNGA ANDRA

Ska göra ett nytt försök nästa lektion med denna metod och se var jag kommer (om jag får samma häst igen)

Jag brukar emellanåt använda mig av det du beskriver som uppvärmning på lektionerna. Jag tycker att det emellanåt kan vara bra för hästarna att få sträcka ut yttersidan utan yttertygel. Däremot formar vi sedan på yttertygel.

Har jag med en häst som jag vet är väldigt mycket stelare i en sida, eller om hästen har svårt för öppnor börjar jag gärna där till den är mjuk. MEN sedan övergår vi till att stödja och forma på ytter.

Jag funderade på då jag läste din text, om att hitta ställning, böjning, form utan stöd från tygel.. Westernhästarna går ju i perfekt form, ställning utan att ha nåt tygelstöd att tala om..

När de är färdiga ja. Under utbildningen rids de med kortare tyglar och mer tygeltag. Och deras (stång)bett och tyglar gör att man inte behöver ta mycket för att få stor effekt.

*kl

Gjorde ett nytt försök i torsdags med böjningen och vi red mer tölt än vanligt. Böjningen ledde till att hästen blev snabbare lösgjord och töltade bra, även om jag hade en del travtakt ibland. Men vid varje avsaktning så blev det bra form med bärighet :) (den är mkt svår att tölta i form dock)

Det var rikigt kul att rida

Tack för alla bra tips som fick mig att förstå att detta var en metod som fungerar som lösgörning i början av ett ridpass...Allt kul att lära sig något nytt...

Ja, som du ser är det ett bra sätt få hästen lösgjord. När hästen väl lär sej det här behövs det inte göras mer. Det är upp till oss hålla hästen smidig och i mjuk form. Det går bra jobba hästen lösgjord på många sätt, bl a det s k magiska tygeltaget som finns inom den klassiska ridningen (Craig) och western med flera. Alla har olika sätt, men samma mål.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 936
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka