Bojkott av amerikanska varor och tjänster

Hippocampus

Trådstartare
Det har bildats rörelser kring bojkott av amerikanska varor och tjänster. I Danmark har vissa kedjor börjat märka produkter som är från Europa så man vet vad man köper.
I grupper har folk slutat köpa något från Coca Cola, sålt sin Tesla, flyttat pengar från fonder, sagt upp Netflix osv.
Hur gör ni?

Av klimatskäl har jag länge valt europeiska varor inom vissa kategorier, t ex frukt och grönt och vin, men det har ju andra anledningar. Men den senaste veckan har jag dock mer och mer tänkt försöka undvika amerikanska märken men det som verkligen ställer till det är teknik. Jag har bekanta som utforskar alternativ till Metas produkter men hur gör jag med Apple och Microsoft? Jag tänker inte göra mig av med mina ganska nya och fullt fungerande Apple-enheter, så där är jag fast i säkert fem år till. Jag kan säga upp min prenumeration på Office-paketet men vad ska jag använda i stället? Och utan Google?

En fråga med anknytning till detta är molnlösningar. Efter vad som händer i USA känner jag att jag skulle vilja ha alternativ till OneDrive och iCloud. Förslag?

Av klimatskäl har jag länge valt europeiska varor inom vissa kategorier, t ex frukt och grönt och vin, men det har ju andra anledningar. Men den senaste veckan har jag dock mer och mer tänkt försöka undvika amerikanska märken men det som verkligen ställer till det är teknik. Jag har bekanta som utforskar alternativ till Metas produkter men hur gör jag med Apple och Microsoft? Jag tänker inte göra mig av med mina ganska nya och fullt fungerande Apple-enheter, så där är jag fast i säkert fem år till. Jag kan säga upp min prenumeration på Office-paketet men vad ska jag använda i stället? Och utan Google?

En fråga med anknytning till detta är molnlösningar. Efter vad som händer i USA känner jag att jag skulle vilja ha alternativ till OneDrive och iCloud. Förslag?
Ja det där är det stora för mig. Microsoft, Google, Office-paketet, One Drive, mailen osv. Sitter tex med ett par JBL hörlurar på mig just nu, har Sony hörlurar i jobbet tex. Sedan Netflix, Facebook, amazone prime. Jag har amazon enbart för james Mays och Jeremy clarksons serier så andra borde ju ta in dem.... Netflix har inte mycket numera så det kan jag säga upp.
Mat och kläder funkar ju för min del tror jag..., även om pepsi är amerikanskt, som tur är är ju Loka och Ramlösa inte det.... men pepsi blir en knut där bara.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag planerade en resa till NY inom en snar framtid, den har jag satt på obestämd paus nu.

Funderar på att sälja av mina USA-fonder, däremot tror jag det blir svårt att hitta en globalfond som inte innehåller nåt företag från USA.

Jag gör en hel del såna val och absolut påverkas de av Recent Events™️. Men jag kollar inte bara på varifrån ett företag kommer, utan tar nog in fler faktorer.
Ben & Jerry’s och Patagonia till exempel är ju såvitt jag vet aktörer som verkligen försöker pusha för positiva etiska förändringar, så dem kanske jag inte väljer bort för att de är amerikanska. Sen finns det ju andra aktörer och köpbeteenden som jag också väljer bort. Och nä, jag kommer inte köpa en Tesla, men det hade jag inte gjort ändå om jag ska vara ärlig.

Tycker det är jättesvårt med just USA. Pensionsfonder som har någon del som anknyter till USA är flyttad men mycket för att jag anser det för osäkert att ha just nu. Tycker det är lättare med sånt jag betalar för och svårare där jag betalar genom att vara mottaget av reklam så som Google och YT tillexempel.

Jag är så hemsk att jag inte bryr mig särskilt mycket.

Hur långt ska man dra det? Ska alla dotterbolag till amerikanskägda bolag också bojkottas?
Ska vi bojkotta svenskt kött som fötts upp på amerikanskt kraftfoder (tänker främst på soja)?

Jag är så hemsk att jag inte bryr mig särskilt mycket.

Hur långt ska man dra det? Ska alla dotterbolag till amerikanskägda bolag också bojkottas?
Ska vi bojkotta svenskt kött som fötts upp på amerikanskt kraftfoder (tänker främst på soja)?
Man får ju göra det man kan efter sin egen förmåga och intresse tänker jag. Det är ju inte allt eller inget som gäller, varje litet bidrag räknas ju om väldigt många tar ställning. För den som inte orkar/ids/bryr sig i någon större omfattning är det ju ändå väldigt enkelt att välja europeiska eller ännu hellre svenska alternativ till starka amerikanska varumärken. Välj Felix istället för Heinz tex. Drick svensk läsk ist för CC om man nu absolut måste dricka läsk. Köp europeiska hasselnötter ist för sötmandel. Finns ju miljarder små och stora vardagsval man kan göra för att bidra!

Man får ju göra det man kan efter sin egen förmåga och intresse tänker jag. Det är ju inte allt eller inget som gäller, varje litet bidrag räknas ju om väldigt många tar ställning. För den som inte orkar/ids/bryr sig i någon större omfattning är det ju ändå väldigt enkelt att välja europeiska eller ännu hellre svenska alternativ till starka amerikanska varumärken. Välj Felix istället för Heinz tex. Drick svensk läsk ist för CC om man nu absolut måste dricka läsk. Köp europeiska hasselnötter ist för sötmandel. Finns ju miljarder små och stora vardagsval man kan göra för att bidra!
Fast som det sagts tidigare i tråden tillverkas till exempel Coca Cola på licens i Sverige. Vad tjänar vi på att bojkotta?

Nu är min filosofi att köpa svensktillverkat, men helt utan annan agenda än att stödja svensk produktion.

Jag bryr mig faktiskt inte om företaget har amerikanska rötter/ägare.

Fast som det sagts tidigare i tråden tillverkas till exempel Coca Cola på licens i Sverige. Vad tjänar vi på att bojkotta?

Nu är min filosofi att köpa svensktillverkat, men helt utan annan agenda än att stödja svensk produktion.

Jag bryr mig faktiskt inte om företaget har amerikanska rötter/ägare.
Ägaren av bolaget är ju amerikanskt, oavsett licens. Men du gör ju som du vill och av egen moralisk kompass, den kan ju ingen ifrågasätta. CC var bara ett av ett oändligt antal exempel, det var inte det som var min poäng. Den var att inte stoppa huvudet i sanden och "vad jag än gör så spelar det ingen roll".

Ägaren av bolaget är ju amerikanskt, oavsett licens. Men du gör ju som du vill och av egen moralisk kompass, den kan ju ingen ifrågasätta. CC var bara ett av ett oändligt antal exempel, det var inte det som var min poäng. Den var att inte stoppa huvudet i sanden och "vad jag än gör så spelar det ingen roll".
Fast var har jag sagt att det inte skulle spela roll?
Jag ser bara inte poängen.

Jag vet inte... Jag är inte så jättepigg på att straffa befolkningen i ett land för något som de inte kan rå för. För det är väl i förlängningen det man gör? Om det går dåligt för ett företag så försvinner arbetstillfällen, osv?
Men som @sthu försöker jag så mycket det går att köpa svenskt ändå för att gynna vår egen produktion.

Jag vet inte... Jag är inte så jättepigg på att straffa befolkningen i ett land för något som de inte kan rå för. För det är väl i förlängningen det man gör? Om det går dåligt för ett företag så försvinner arbetstillfällen, osv?
Men som @sthu försöker jag så mycket det går att köpa svenskt ändå för att gynna vår egen produktion.
Istället för att se det som att man straffar oskyldig lokalbefolkning i US så kan man ju vända på det. Om man gynnar amerikanska producenter så gör man genom sitt aktiva val att man missgynnar svenska/europeiska dito. Eget val med andra ord.

Istället för att se det som att man straffar oskyldig lokalbefolkning i US så kan man ju vända på det. Om man gynnar amerikanska producenter så gör man genom sitt aktiva val att man missgynnar svenska/europeiska dito. Eget val med andra ord.
Det är därför det som känns allra bäst är att fortsätta som jag gör, dvs köpa svenskproducerat så gott det går.

Ett litet svenskt företag som jag följer la precis ut denna:

Vi kommer inte fylla på med amerikanska varumärken så länge detta dagis pågår. Vi känner sorg för både våra samarbetspartners och för oss själva.🥲 Detta kommer bli jobbigt. Vi som svenskt företag kan inte pumpa in pengar i USA just nu, via inköp. Vem vill vara en pusselbit och finansiera dagiset med mobbing?

Vi backar och inte en krona från xxx hamnar i den kassan förrän cirkus är över, dvs när vuxna män drar på sig vuxenbyxor och agerar som vuxna människor. Kronor från oss kommer aldrig, aldrig finansiera bebisar med hybris i sandlåda -miljö.

Vi uppmanar till att stoppa i köp direkt från USA. Men tänk efter i bojkott när det gäller företag i Europa. Vi har köpt dessa produkter under höst och behöver ärligt inte fler problem nu. 😘 Uppmaning från oss är således, shoppa inte från USA. Låt de se konsekvenser. Men straffa inte ut oss inhemska samtidigt, vi har gått genom helvetet i många år nu. Så tänk efter och ställ frågor, agera med konsumentmuskler!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka