Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Ellanamde

Trådstartare
Idag gjorde jag en besiktning på min nya foderhäst som kom häromdagen. Allting gick prima och fram till böjprovet gav veterinären mycket beröm för hästen.
H*n böjde hästen vänster fram, redan då reflekterade jag över att hon böjde gaska kraftigt (hästen är inte heller igång) jag har varit med om en hel del böjprov, men aldrig att någon veterinär böjt så här mycket. Efter böjningen travade jag med hästen på rakt spår, och hästen visar då tregradig hälta.

Jag har aldrig tidigare trott att en veterinär kan böja sönder en häst, me nu börjar jag tveka. Jag har provridit hästen tre gånger innan den flyttades hit (red den i skritt och trav lättare arbete) och den visade inte minsta antydan till hälta eller ömhet. Inte heller ser man något när hästapollen leker i hagen.

Så var kommer en tregradig hälta ifrån, som inte märks på något annat än böjprovet?

Hjälp mig att förstå tack!

Varje liten reflektion är viktig, för annars lämnas hästen tillbaka ganska snart :(
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Ja du, det är inte så lätt att svara på!
Jag hade också blivit väldigt fundersam men jag har varit med om en liknande sak som vi aldrig blev riktigt kloka på.

Hästen, halvblodssto, uppfödd av gården jag jobbade på, var utlånad under en längre tid.
Hon hade alltid varit frisk och har inte råkat ut för någon olycka som vi vet om.
Killen som hade henne till låns ville köpa henne och vi hade av någon anledning henne hemma under en kortare period?!
Veterinärbesiktning utfördes utan anmärkning tills det kom till böjprovet: kraftig hälta, hb. Näst intill blockhalt.
Vila i en dryg vecka men samma resultat på nästa böjprov.
Killen var helt förstörd och efter lite velande så köpte han henne ändå (antagligen till ett lite lägre pris)
Hon har så vitt jag vet aldrig varit halt efter detta och har placeringar i 1,40.

Har aldrig hittat orsaken till den kraftiga hälta som bara visade sig vid böjprov?!
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Oooh, så märkligt! Vet du om den hältan på böjrovet påverkade i ridningen senare?
Vist är det förvånande hur en frisk, fräsch häst blir halt på böjprov på det viset.
Den här hästen har också gått lite tävlingar i hoppning och klarat av det galant, där om något borde hältan visat sig eftersom det är en ganska stor påfrestning för benen.. Och nu efteråt så visar hästen ingenting, precis som innan böjprovet :0
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

usch, detta oroar mig mest just nu då jag ska vara med på min blivande hästs vet. besiktning på fredag. Detta med böjprov är lurigt! Bara att hoppas veterinären vet vad hn gör!!
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Det är tydligen mer lurigt än vad man kan ana, läs den här artiklen --> http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/forskningskollen-saker-haltutredning-med-bojprov.htm

Nu vet jag inte vad jag ska göra med foderhästen, vet ju inte om böjprovet är rättvisande.

Jag håller tummarna för att det går bra för er på fredag Louise :) Visar det något på böjprovet så verkar det ju inte som att det nödvändigtvis behöver påverka ridningen av hästen....
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Japp, har läst! Framförallt nu när hästen bara är tre år, onödigt eller inte att böja en led som aldrig blivit utsatt för sådan ansträngning förr..:S Man blir ju än mer osäker men får väl ändå förlita sig på att dom vet vad dem gör helt enkelt.
Tack!! :)
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Min erfarenhet är att hälta som öht inte påverkar hästens brukbarhet kan provoceras av för kraftigt gjort böjprov. Ta hästen på foder iaf och se till att anmärkningen skrivs in i kontraktet.
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

det har jag också hört! Att böjprovet i sig inte behöver visa hur hästens kvalité som ridhäst väntas bli.. just bara att överböjningen av leden kan leda till hälta..

lite läskigt är det!
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Jag har mycket svårt att tro att man skulle kunna böja sönder hästben... Jag har en liknelsesom förvisso gäller en hund men men... Har en ung tik av större ras... som inte visade hälta men vid böjprov fick kraftig hälta... Inget konstigt med det det är ju det böjprovet är till för att belasta något mer än normalt då våra djur är fenomenala på att dölja smärta... Hur det gick med hunden? Hon opererades i bogarna och visar numera ingen hälta vid böjprov...
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Så kraftig hälta på en häst som är "fräsch" rakt ut handlar ofta om att där sitter artros "piggar" alternativt en benbit precis i kanten på leden, så att de inte känner av dem i normal rörelse av benet men när de böjs ihop helt känner de väldigt väl av dem. När det handlar om artros så byggs ju ofta dessa på med tiden och förr eller senare kommer de att känna av det även vid normal belastning men det är omöjligt att säga när det kan gå många år eller så bygger det på snabbt. En röntgenbild på området är alltid att rekommendera så vet man vad man har att göra med.
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

kl!
Någon som vet om man alltid gör böjprov på oridna treåringar?
Böjer man alltid lika mycket på varje häst?
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Hmm... Det där med artros skulle kunna vara en anledning, det låter iaf rimligt. Hästen har dessutom varit tränad till trav tidigare, vilket kan ha lett till förslitningar.
Frågan är om man ska ta henne på foder ändå? Vill träna och fortsätta tävla som ägaren tidigare gjort med hästen (lättare tävlingar klubb/lokal).
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

En helt frisk och fräsch häst har jag mycket svårt att se kan böjas till en 3 gradig hälta. Jag satsar mer på Gylles teori, jag hade absolut inte tagit mig an hästen utan att få reaktionen grundligt utredd.
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

En helt frisk och fräsch häst har jag mycket svårt att se kan böjas till en 3 gradig hälta. Jag satsar mer på Gylles teori, jag hade absolut inte tagit mig an hästen utan att få reaktionen grundligt utredd.

Berätta gärna mer om Gylles teori, vet inte riktigt vad det är :) Någon form av utredning kommer att göras om jag har den kvar ;)
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Haha, missförstod dig totalt! Trodde det var någon vetenskaplig teori eller något ordspråk, förstod inte att du menade här bland kommentarerna.

Men jag håller med om att "Gylles teori" låter mycket trolig, det är nog den enda anledningen jag kan finna för tillfället
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Jag skulle tagit ut en ny veterinär. Om denna också lyckas böja fram hälta är det ju bara att börja med hältutredning (antingen du eller säljare) och visar den ingen hälta så var det kanske den förra vet som gjorde fel.
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Fast det är nog lite överkurs? Dessutom behöver ju hästen utredas, troligtvis med röntgen, o inte böjas mer på hemmaplan.

gylle o Lovisa har säkert rätt, det finns inga helt friska hästar som blir blockhalta på ett böjprov utan det finns nåt dolt där som bara påverkar vid provokation men inom en tid kommer det säkert fram i ridningen med.
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Både jag och bekanta till mig har varit med om och köpt hästar som varit halta på böjprov.
När detta har hänt har vi dock alltid, som Gylle säger, tagit en plåt på den aktuella leden och sett så att där inte är några förändringar som kan vara orsaken.
Har plåtarna varit rena så har vi köpt. Det kan ju bra allt från en tillfällighet att hästen är halt till att vetrinären böjt hårt, länge, fel vinkel och tusen andra saker...

Vi har aldrig haft några återkommande problem med just dom hästarna.

Men jag rekomenderar dig att ta det vidare på en klinik och göra en mer ingående koll på det aktuella benet
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 653
Senast: prallan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 588
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp