Bogskydd i fleece?

Miingla

Trådstartare
Min häst är väldigt känslig i pälsen och dessutom rakad. Nu har han fått bogskav av sitt nya täcke. Jag har bytt till ett annat täcke men vill ju skydda där han har skav.

Står och väljer mellan att köpa ett bogskydd i fleece eller det klassiska i elastiskt material. Det sistnämnda har jag haft förr, tyckte det var sådär.. Någon som provat det i fleece? För och nackdelar?

Min häst är väldigt känslig i pälsen och dessutom rakad. Nu har han fått bogskav av sitt nya täcke. Jag har bytt till ett annat täcke men vill ju skydda där han har skav.

Står och väljer mellan att köpa ett bogskydd i fleece eller det klassiska i elastiskt material. Det sistnämnda har jag haft förr, tyckte det var sådär.. Någon som provat det i fleece? För och nackdelar?

Har en kompis som hade en häst som var extremt skavkänslig. Oavsett täckesmodell fick han skav på bogen om de inte gjorde följande:
Antingen bogskydd i silkigt material, inte de där elastiska alltså, eller vattenlösligt glidmedel, Klick från apoteket. Glidmedel var tydligen bättre än alla möjliga glans-sprayer/krämer etc.

Har en kompis som hade en häst som var extremt skavkänslig. Oavsett täckesmodell fick han skav på bogen om de inte gjorde följande:
Antingen bogskydd i silkigt material, inte de där elastiska alltså, eller vattenlösligt glidmedel, Klick från apoteket. Glidmedel var tydligen bättre än alla möjliga glans-sprayer/krämer etc.

Då får jag spana efter silkiga bogskydd! Har bara sett de elastiska och i fleece men får se vad google kan hitta åt mig! Glidmedel får jag också prova då. Har tagit på pälsglans men funkar sådär..

En bekant har satt ett bandageunderlägg framtill där han får skav. För dem funkade det.

Jag har läst att många använder pälsglans för att minska friktionen. Samt att lägga in en padd till benlindor mellan bogen och täcket. Det brukar jag göra. Padden har aldrig ramlat ned, utan den sitter där fint på plats.
Lycka till

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 847
Senast: Ace
·
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 733
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka