Vad har du för bogskydd? Valacken får LÄTT skav och det finns ETT ENDA bogskydd som fungerat (jag har provat ett antal). Nämligen Aerborns i glansigt material. Ger INGA skav alls, men man får vända det ut och in, annars skaver sömmen över manken. Nackdelen med Aerborns bogskydd är priset - 450 spänn. Men väl värda pengar!
Det finns thermotäcken med antiskavfoder i bogen. Både innetäcken och utetäcken. Man får leta en hel del bara, men det finns många märken som har det. Bogveck minskar också skavrisken.
Sen finns det hobbyfixlösningen =) Gå till närmsta tygaffär och köp lämpligt tyg. Fodra sedan dina täcken själv där de orsakar skav. OBSERVERA dock att du bara kan sy fast det i fodret på utetäcken, du ska INTE sy genom yttertyget för då kan det läcka.
Jag fodrade mina själv förr, men det blev så dyrt, så nu kör jag med Aerborn bogskydd. Jag har jagat etts en i somras då det gamla gick sönder, och han har fått hemska bogskav trots att han knappt haft täcke och då sådana med antiskavfoder. Efter bara några dagar med aerbornskyddet börjar pälsen växa tillbaka
De täcken jag har som jag kommer ihåg såhär utan att kolla som har antiskavfoder i bogen är GAMLA HorseSaver (vet inte hur nya är), RS Regn från Börjes (utgått), ett Horse Farm-täcke (nog svårt att få tag i nu) samt Horsewaretäckena. Källquist Olympic Protectortäcket har det också.Även ett Three Horses thermotäcke har det (inkl bogveck). Jag hars ett antiskavfoder i ett antal andra täcken med, men just nu minns jag inte vilka märken eftersom jag inte bryr mig så mkt om det längre.Jag har dock för mig att Event PLus (de dyrare Eventtäckena) har antiskavfoder i hela täcket. Många av Horsewares täcken har det också.