Bogskydd funkar inte...

M

MissDiamond

Bogskydd funkar inte, han får skav av bogskyddet också, samt täcken utan "glatt" på insidan. men...finns det thermotäcken med sådan "glatt" insida?? Vad kan man göra?? Om inte ens bogskyddet funkar menar jag...

Vad har du för bogskydd? Valacken får LÄTT skav och det finns ETT ENDA bogskydd som fungerat (jag har provat ett antal). Nämligen Aerborns i glansigt material. Ger INGA skav alls, men man får vända det ut och in, annars skaver sömmen över manken. Nackdelen med Aerborns bogskydd är priset - 450 spänn. Men väl värda pengar!

Det finns thermotäcken med antiskavfoder i bogen. Både innetäcken och utetäcken. Man får leta en hel del bara, men det finns många märken som har det. Bogveck minskar också skavrisken.

Sen finns det hobbyfixlösningen =) Gå till närmsta tygaffär och köp lämpligt tyg. Fodra sedan dina täcken själv där de orsakar skav. OBSERVERA dock att du bara kan sy fast det i fodret på utetäcken, du ska INTE sy genom yttertyget för då kan det läcka.

Jag fodrade mina själv förr, men det blev så dyrt, så nu kör jag med Aerborn bogskydd. Jag har jagat etts en i somras då det gamla gick sönder, och han har fått hemska bogskav trots att han knappt haft täcke och då sådana med antiskavfoder. Efter bara några dagar med aerbornskyddet börjar pälsen växa tillbaka :love:

De täcken jag har som jag kommer ihåg såhär utan att kolla som har antiskavfoder i bogen är GAMLA HorseSaver (vet inte hur nya är), RS Regn från Börjes (utgått), ett Horse Farm-täcke (nog svårt att få tag i nu) samt Horsewaretäckena. Källquist Olympic Protectortäcket har det också.Även ett Three Horses thermotäcke har det (inkl bogveck). Jag hars ett antiskavfoder i ett antal andra täcken med, men just nu minns jag inte vilka märken eftersom jag inte bryr mig så mkt om det längre.Jag har dock för mig att Event PLus (de dyrare Eventtäckena) har antiskavfoder i hela täcket. Många av Horsewares täcken har det också.

Hej!

Hästar får oftast bogskav för att täckena inte passar perfekt, och inget bogskydd i världen kan ta bort det tryck som blir på bogarna av ett sånt täcke. Så en första åtgärd bör kanske vara att se över täckena.

Täcken bör vara skurna så att halsöppningen är så lodrät som möjligt så att tyget bärs upp av manken eller halsen, och översta spännet ska helst sitta ovanför bogspetsen. Undre spännet kan man gärna knäppa ett hål lösare än det över.

Har man gamla täcken som ger skav kan man prova att gå till t ex en kapellmakare eller bilsadelmakare, så kan man ändra täcket i bogen genom att lägga veck och se om det blir bättre.

Personligen är jag väldigt förtjust i Rambo Wug och Rhino Wug från Horseware. Har använt det på olika typer av hästar och de har inte krökt ett hårstrå på bogarna ens. Finns även som innetäcke.

Svea har (som vanligt) helt rätt. Man får försöka leta de märken som inte ger skav. Men sen finns de hästar som får skav - mer eller mindre - av de flesta täcken. Där kan bogskydd vara till god hjälp, men inte ens världens bästa bogskydd hjälper mot illasittande täcken. Valacken får skav av Thermo Master täcken hur mkt bogskydd jag än har. Men de där som bara ger lite skav, men ändå skav, det tas bort med bogskydd.

Min häst får skav bara man tittar på honom, oavsett om täckena passar jättebra (Rambo ligger suveränt, rör sig inte det minsta) men han får inte heller bara skav på bogarna!! Han får skav av kanterna på täcket så han har fläckar högt upp på benen också som är hårlösa! Kan inte en del hästar helt enkelt vara känsliga också??? Precis som människor??? Har bogskydd + glansmedel överallt där han får skav och det hjälper jättebra!
Han har även skav på bakbenen där täcket slutar, det får han oavsett täcke! Han borde ju vara överkänslig?? Bäst funkar Rambo och Rhino samt några från Källquists så jag har så gott som bytt helt till dem då det förbättras avsevärt!
Tror även att han har haft för lite muskler innan så nu när han musklar på sig så kanske det blir lite mer känsligt, han bullar ut på ställen där han inte haft en muskel innan!

Horseware sitter precis som du beskriver (svea) det är ett horseware men ponnyn lyckas ändå...men hur??

Han får också fläckar på benen, skav av bogskydden hur man nu lyckas..fast man har horseware och allt...oh myy...nåt annat tips?

Oj, ja får de skav så lätt så är det ju besvärligt. Och då kan det så klart vara motiverat att använda bogskydd och pälsglans.

Det enda jag kan komma på är att se till att de får i sig tillräckligt med protein och B-vitaminer, och kanske även ge dem linfrö eller något annat fodertillskott som är bra för päls och hovar.

Jises, jag tycker min är skavkänslig men han står sig slätt mot det där =/

Men en fråga - är hästen klippt? Isf skulle jag låta bli att klippa när den får sådana skav. Om jag jmf med valacken får han lättare skav där han är klippt..

Svea: Jo det är lite småkrångligt =) Men han har ätit linfrön och äter olja samt foderjäst men jag tycker inte det gör saken bättre???

Att inte klippa honom går inte! Han satte björnpäls i september!!! Och han får ju lika mkt skav klippt som oklippt =( Men som sagt, glansmedel och bra bogskydd hjälper enormt =)

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
351
Senast: cili
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 442
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V