Bogar med låsning

P

ponnydamen

Skrev ju tidigare här om att vi hade problem och tänkte på massage veterinär osv.
Det vi kommit fram till än så länge är... att vår pålle med största säkerhet blivit riden med för trång sadel av tidigare ägare. Detta ska ha medfört att det blivit någon sorts låsning vid/i bogbladen. Har någon erfarenhet av detta? Hon har alltså gått att rida på. Fast det har blivit värre. Massagetjejen sa att när pållen ska fatta galopp blir det som om någon skulle ha stuckit en kniv i henne... :eek:
Kan hon bli bra igen? Någon sa något om att vi borde låta köpet gå tillbaka men det vill jag bara inte. Inte bli av med en häst till.:cry:
Jag bryr mig inte om ifall det tar tid eller kostar. Tänk dessutom om köpet skulle gå tillbaka och de skulle slänga upp den där sadeln igen på henne:confused: Om det nu var dom som använt för trång sadel? De använde en Stübben till alla hästar och till den hade de en förgjord. Den låg liksom lite ovanför pållen. Jag var så jäkla dum som inte alls reflekterade över det.När vi tittade på henne så hade hon inte blivit riden på ett tag och därför funkade det säkert bättre. Dessutom var hon inspänd med halsförlängare. Fast visst rusade hon lite. Det enda jag tänkte på var faktiskt att vi äntligen hade hittat en ponny min skitledsna dotter faktiskt gillade och ville ha.:love: Förra pållen blev ganska hastigt pensionerad. Nåväl, kan hon bli bra och vad kan jag göra? Någon bra sorts streching? Påverkar tömkörning bogarna mycket? Jag vill att hon ska få göra något om hon kan utan att hon får ont. Massage får hon den 1/11.

Sv: Bogar med låsning

En trång sadel kan påverka muskulaturen på flera sätt. Dels att den låser bogfriheten (hindrar skulderbladets rörelser) vilket är ungefär som att vi skulle springa med armarna bundna efter sidorna. Dels genom att sadeln kan hamna i bakvikt och inte ligga an längs hela ryggen vilket gör att det uppstår punkttryck på musklerna så att blodcirkulationen stryps till cellerna - ofta visar sig detta genom gropar i musklerna. Det kan ta tid innan musklerna helt hämtar sig men så fort orsaken till problemet försvinner så kommer hästen kunna börja jobba på ett mer ändamålsenligt sätt med ryggen.

Skulderbladet sitter bara fast vid bålen med hjälp av muskler och bindväv, så "låsningar" i bogen innebär att muskler har blivit för korta eller att man har fått bindvävsärr i musklerna så att de inte kan sträckas ut och dra ihop sig så som det är meningen. Detta påverkar bogledens och armbågsledens rörlighet också och därför kan inte hästen ta ut rörelsen ordentligt. Stretching och massage kan göra stor nytta. Sadelfritt arbete på töm eller lina. Naturligtvis en sadel som passar hästen och lagom mycket träning på rätt nivå. Löshoppning och leka med kompisar i stora roliga hagar är bra sätt att upptäcka att det går att röra på kroppen.

Om det inte är några problem längre ned i benet med lederna så kommer man ganska snart se en förbättring. Din massör kommer visa dig bra stretchar som passar er ponny.

Lycka till.

Sv: Bogar med låsning

Åh det låter ju gott:smirk: så gott det går alltså! Nu hyser jag hopp och att tömköra tycker jag är jättekul och pållen med. Ibland får jag äran att skritta av henne... då går jag brevdid henne och håller händerna över manken och som skänklar blir det till att smacka. Det är så nära jag kan komma att rida en sådan liten dam. :cool:

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på att lära mig rida på "riktigt" och har på bara en måndag lyckats rida upp min hästs manke till oanade höjder, underbart...
Svar
3
· Visningar
1 125
Senast: Tossa90
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 615
Senast: hastis1234
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 728
Senast: Madde_padde
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar