bog/bakbenskontroll!

Bewildered

Trådstartare
Nu är jag nyfiken!

Ni reiners där ute, vilken reiningskola följer ni?

Den som i evigheters evigheter flyttar och lyfter bogar?
Eller den som hävdar att bogkontrollen kommer från ytterbak och rider hästen superrak på volterna?
Den som focuserar på ställning i oändlighet eller den som anser att rakställningen är det absolut viktigaste och ständigt rider hästarna på fyrkanter/rakspår med "rollbacks" som vändning?

Jag upptäckte själv att jag gör något väldigt rörigt mellanting häromdagen.... :/ Så nu vill jag veta - vad focuserar ni mest på?

Både på volten, i rundownen och i spinnen?

Framför allt nyfiken på hur många som tränar sin häst RAK i spinnen och hur många som tränar den STÄLLD...

jag är väääldigt förvirrad, nya tränare stökar till det för mig ibland... :S

Sv: bog/bakbenskontroll!

Ingen reiner men svarar ändå.

Rider jag på kor vill jag att min häst skall vara ställd/titta på kon i galoppen men skall det vändas så är det rollbacken som gäller annars kommer vi att tappa kon. (Detta är alltså mycket kort och enkelt beskrivet)

Vid galopparbete så låser jag mig inte till någondera av skolorna. Jag vill ha en häst som kan gå ställd men likväl kan gå på rakt spår så det blir träning av båda.
Vad gäller rollbacks så tränar jag det rakställd, vill inte riskera att bakdelen åker ut.

Tränar inte rundowns men fuskar ibland med spin. Vid spin vill jag helst ha hästen rak. Ibland tom aningens motställd.

mvh Eva

Hej igen! Vi ska kunna rida hästen böjd åt alla håll, öppnor, slutor, kontraställt, böjd som en banan. Men "sen" på slutet av passen ska hon kunna kunna gå rakt och snyggt på volterna då fixar man också G bytena och ronddownen , rollbacken bätttre. Spinnen tränar vi också mkt raka och att hon ska kunna vixa dem utan våra ben , phu, phu, mkt mkt arbete innan tävlingssäsongen. Lycka till nu !!!

Är väl igentligen inte en Reiner, men tränar för att kunna bli det...
Och gör en blandning av det du tidigare skrivit, mycket öppnor, slutor, flyttning av bog och bak, ställd och kontraställd på volter. den ena Hästen har problem med spänningar i nacke hals och behöver mycket böjande i nacken innan hon bli mjuk, den andra tvärtom hon är så stark och har inga problem med att gå rak.
Spinnen görs något ställd åt rörelse riktningen.;)

Däremot undrar jag vad ni använder för hjälper i spinn och öppna, sluta!?

gör väl lite allt möjligt. Min tränare har kört mkt med mig att ha hästen böjd, kontraböjd i rörelser (flytta bog bakdel), på volt både ställd/kontraställd och rakriktad, inte bara volt utan även fyrkantsspår/rakt fram.

När jag rider på volt
Fokuserar jag (beroende på häst jag rider iofs) att rida volten som en oktav (eller åtminstone ha det "tänket"), om vi nu har problem med "bogtappning/lutning"

Vill inte att hästen ska tappa bogen i volten och korrigerar detta på olika vis, att enbart lyfta i inner tygel är ofta ingen lösning i längden (dock olika från häst till häst) då man ofta får göra det hela tiden vilket jag INTE VILL. Ist göra det jobbigt genom att vända genom volten för att sedan komma på nytt.

Finns så många tekniker, vissa vill vända ut från volten och trava i motsatt riktning en bit, för att sedan vända om igen och ta ny fattning och prova igen. (tvärtomtänkande)

Men rider mycket rakt/run downs och övar rakriktning som är så viktig, utan den kan hästen bli ett vingelpaket ;)
Fokuserar på att hålla blicken riktad dit vi ska (vilket man alltid ska;) ) hålla koll på hjälperna så de blir så "raka" som möjligt (ska inte behöva anv. hjälper så mkt men fokuserar på att vara så rak som möjligt själv i kroppen för att inte ge fel signaler) få allt att kännas så rakt som möjligt.

Naturligtvis öppna/sluta.
Man ska kunna kontrollera hästens alla delar oberoende av varandra, min tränare delar in hästen i tre delar huvud/bog/bakdel, när alla tre synkar fint sitter allt som en smäck, men ofta är det lätt att bara få med två av de tre ;)

I spinn i första hand rak, böjningen kommer sen.
Fokuserar på att som vanligt ha blicken uppåt, hästen ska som vanligt vara lyhörd på hjälperna som jag vill ska vara minimala, vill inte sitta med neckreining i spinnen utan tyglarna är långa och utsläppta, hästen ska guidas in i spinnen och väl där ska den kunna gå på helt lösa tyglar och stanna kvar i spinnen tills jag ber om något annat..

...flummigt värre...:p

Är väl igentligen inte en Reiner, men tränar för att kunna bli det...
Och gör en blandning av det du tidigare skrivit, mycket öppnor, slutor, flyttning av bog och bak, ställd och kontraställd på volter. den ena Hästen har problem med spänningar i nacke hals och behöver mycket böjande i nacken innan hon bli mjuk, den andra tvärtom hon är så stark och har inga problem med att gå rak.
Spinnen görs något ställd åt rörelse riktningen.;)

Däremot undrar jag vad ni använder för hjälper i spinn och öppna, sluta!?
Lite "hemligt" för spinnen där tränas hon för att spinna UTAN hjälper då domarna brukar uppskatta sådant. Men att be om öppnor, slutor är samma som i dressyren bara att hon inte lyfts upp för högt.

Lite "hemligt" för spinnen där tränas hon för att spinna UTAN hjälper då domarna brukar uppskatta sådant. Men att be om öppnor, slutor är samma som i dressyren bara att hon inte lyfts upp för högt.

Jag har nämligen lärt mig att rida både öppnor, slutor och spinn enbart med tygel hjälp, använder ju säte så klart med.. men inga ben, förutom att jag öppnar åt det håll jag ska.
Tänkte om det är så alla gör eller om det är nåt som bara min tränare lär ut! Funkar visserligen utmärkt på hästarna jag rider..:)

Jag har nämligen lärt mig att rida både öppnor, slutor och spinn enbart med tygel hjälp, använder ju säte så klart med.. men inga ben, förutom att jag öppnar åt det håll jag ska.
Tänkte om det är så alla gör eller om det är nåt som bara min tränare lär ut! Funkar visserligen utmärkt på hästarna jag rider..:)
Med "tygelns hjälp" ? hur gjör ni då? benen måste alltid finnas med i bilden, är tränaren proffesionel och erfaren ?:crazy:

Öööhh, jag gör med benen.
Eller med sittbenen. Ex sluta åt vänster. Vinklar fram vänsterhöften litet och trycker till/sitter till med höger sittben. Vill jag ha flera spår än tre brukar jag få lägga till högerbenet.
Strular det får jag krama om vä tygeln och knacka med högerhälen.

Men ju mera ridning, desto mindre hjälper.

mvh Eva

Öh, här blev jag oxå lite konfunderad....
Jag är och kommer säkerligen aldrig att bli proffs.
Men de tränare jag haft/har, hör till den kategorin...
Och de har då anv benen...iaf när de skall instruera mig.
Nu senast i Tjeckien, vilket va 1a gången jag kom i närkontakt m "riktig" Reining....
Så visst anv Klara mkt tygel i sina mjukgörande övningar, men la även till ben....
Vad spinn gällde, så förstår jag att det beror på vilken häst man har under sig....
När hon visade på en tävlingsklar häst, så var han naturligtvis helt rak, dock anv hon ben, ingen tygel.
Men som hon sa, när man skall lära en unghäst (även mig som ny ryttare) till spinn, anv "innertygel" som visar vägen och mkt ytterben...hon liksom "knackade", el hur man säger....
Inte vet jag om det är "rätt", men funkade gjorde det för mig där och även hemma...
Dock har vi en bra bit kvar till det hennes kunde;)
Men det var iaf en härlig känsla, den där AHA...

Med "tygelns hjälp" ? hur gjör ni då? benen måste alltid finnas med i bilden, är tränaren proffesionel och erfaren ?:crazy:

Jodå tränaren är erfaren och proffisionel.;)

Spinn, då ställer jag hästen med ett ledande tygeltag och det håll vi ska spinna, låg hand
Den andra tygeln håller jag mot halsen och med lätt mun kontakt, handen lite högre och lätt "bumpande"
samt att jag öppnar upp benet åt det håll jag ska. och vrider bäckenet.

Öppna
vänster varv, då håller jag höger tygeln med lös kontakt mot halsen, vänster tygeln högre samt "bumpar" med den, hänger inte bakdelen petar jag till med vänster skänkel. sätet är med...

sluta
vänster varv, sitter till med sätet, höjer upp vänster tygel och bumpar med den.

det är så jag har lärt mig och det funkar utmärkt;) varför måste benen vara med?
hoppas ni förstod min flummiga och trötta förklaring.... klockan är mycket och jag borde sova!:angel:

Jodå tränaren är erfaren och proffisionel.;)

Spinn, då ställer jag hästen med ett ledande tygeltag och det håll vi ska spinna, låg hand
Den andra tygeln håller jag mot halsen och med lätt mun kontakt, handen lite högre och lätt "bumpande"
samt att jag öppnar upp benet åt det håll jag ska. och vrider bäckenet.

Öppna
vänster varv, då håller jag höger tygeln med lös kontakt mot halsen, vänster tygeln högre samt "bumpar" med den, hänger inte bakdelen petar jag till med vänster skänkel. sätet är med...

sluta
vänster varv, sitter till med sätet, höjer upp vänster tygel och bumpar med den.

det är så jag har lärt mig och det funkar utmärkt;) varför måste benen vara med?
hoppas ni förstod min flummiga och trötta förklaring.... klockan är mycket och jag borde sova!:angel:
Jo! benen är alltid bra att ha "före" man ber hästen om spinnet, så att den samlar sig ordentlig och lossnar i bogarna "sen" sätter man sig och ber osynligt om spinnarbetet. Då behöver man inga tyglar mot halsen eller ben på sidan, bara se svagt åt det håll hästen ska spinna och då får man också en bra centrering och hastighet i spinnet .:rofl: :love:

Jo! benen är alltid bra att ha "före" man ber hästen om spinnet, så att den samlar sig ordentlig och lossnar i bogarna "sen" sätter man sig och ber osynligt om spinnarbetet. Då behöver man inga tyglar mot halsen eller ben på sidan, bara se svagt åt det håll hästen ska spinna och då får man också en bra centrering och hastighet i spinnet .:rofl: :love:

Oavsett inlärningsätt är ju dom osynliga hjälperna målet! :smirk:
men vägen dit är ju olika! :angel:
Men eftersom du skrev i ett tidigare inlägg att benen alltid måste finnas med i bilden antog jag att du menade skänklarna eller?
i sånna fall hur använder du dom?

Oavsett inlärningsätt är ju dom osynliga hjälperna målet! :smirk:
men vägen dit är ju olika! :angel:
Men eftersom du skrev i ett tidigare inlägg att benen alltid måste finnas med i bilden antog jag att du menade skänklarna eller?
i sånna fall hur använder du dom?
Jepp ,med benen menar jag skänklarna, med de driver jag fram hästen ordentligt på volterna så att den får bärighet och bakdelen ordentligt under sig, SEN stoppar jag upp och ber om spinnarbetet. Försvinner hon ifrån spinnet ut på volten med "benen" runt hästen ordentligt igen och be om arbete igen, men varje ggr vid spinnarbetet bort m benen från hästen. Den här träningen fungerar mkt bra på henne och hon förstår vad vi menar när vi stoppar upp och plockar bort benen försiktigt och ser svagt åt det hållet spinnet ska gå, SPINN !!! :bow: :bow: :bow:

*KL*

Tack så mkt för alla svar! ^^ Det redde ut en hel del i mitt huvud faktiskt, fick en hel del idéer och nu när jag äntligen får tillgång till ridbana ordentligt så ska det testas för fullt..

Anneli; Fanken människa att du ska bo så långt bort! Flytta ner hit och träna mig :D jag får skicka videor till dig så får du studera och skälla på mig ;)

jag känner personligen att jag ridit/jobbat för alldeles för många olika tränare så det har mest resulterat i en himla massa snurr.. träna unghästar är jag duktig på och helfärdiga tävlingshästar (em-vm pållar ^^ men då e d ju bara att trycka på rätt knappar.. så d e inte särskilt svårt) men så fort jag kommer i "mellanstadiet" av all träning så blir jag snurrig och tappar bort mig själv... :cool: min stackars häst..

Det ska vi allt fixa, ha ha.:rofl: Nej då , du verkar ha bra ideer för dig med träningen tycker jag, kämpa på:bow: Så kan jag själv känna det i bland när det går för lång tid mellan att man rider för tränarn, jaha vad ska man hitta på idag? har själv precis börjat att träna G bytena mellan volterna och i hörnen på dotterns QH-03. Och bytena sitter inte alltid när jag ber om dem då saknar man ngn som kan säga det där "lilla" för att det ska lossna för stunden. Min dotter (14 år) red sin QH i morse i ridhuset och skulle träna byt om volt över bom i G , jag förklarade att hon kunde ta 2 travsteg i bytet mellan volt över bommen för att hästen inte är säker än med G bytena. Vet du vad de gjör nej skippar travsteg och "pussar" och byter rent mellan volterna. Dottern fixar det mkt bättre än en annan har gjort det tidigare och det kommer jag att få bli påmind om mkt länge misstänker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Haha, den sjukan har jag sett förr.. ^^ hemma hos mig, mellan mamsen och mig.. tror det handlar om att barn/ungdommar (får jag säga så som inte e så gammal?) är mer avslappnade och tänker mindre/känner mer när dom rider? Lixom, mer hjärta och vilja - mindre teknik och att hästarna gärna ställer upp för dom just pga det? o.0

¨jodå, vi kämpar för fullt.. tanten och jag, men först och främst ska vi överleva bytet av stall.. :rofl: och mötet med Sankt Bernaden som tillhör min boxgranne.. :eek: :eek:

jag måste hitta en tränare här nere som är värd att kasa iväg för, A.L finns ju i skåne, men fanken, kan det inte finnas någon "riktig" tränare i blekinge någonstans?

Det stämmer nog med att "ungar" ungdomar tänker mindre och är mer avslappnade ! Vilken är din närmsta stad ?

Liknande trådar

Ridning Behöver hjälp, har haft min ponny ca 2 1/2 månad. Trivs jättebra med honom:) Han är okomplicerad o lätt i hanteringen. Men nu har jag...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: KrullTroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka