Sv: Boetts nya exemtäcke
Ska du ändå köpa ett eksemtäcke kanske det är lika bra att lägga pengarna på ett med magplatta. jag hade eksemhäst förra säsongen och det blev en massa små sår och svullnader även på magen. Även Pjakkur tycker de är för jävliga under magen/mellan frambenen.
okej. men har pjakkur riktig eksem eller är oxå bara irriterad av knotten?
men e de inte hemskt mkt knott här nere usch men de va mkt där jag bodde innan med(östergötland) och de verkar ju va endel i norra sverige med, finns det nånstans det inte är mkt knott? kusten?då e de mkt fästingar istället...suck.
vet inte om jag "vågar" köpa ett helt boett täcke(hade jag haft en häst med riktig eksem hade jag inte tvekat att köpa ett boett) men nu känns det konstigt att riktigt täcka in honom från topp till tå och verkligen överbeskydd honom, har ju hört att de kan bli mer känsliga om de skyddas för mkt.
men jag vet inte, känns som antingen gå med eksemtäcke trots icke eksem eller gå helt utan och riskera eksem istället hm...
för det är svårt att kombinera när de väl vant sig vid att vara skyddade av täcket tror jag risken e större att de börjar klia sig om man tar av det.
men förra året hade jag börjes flugtäcke, SKITBRA och billigt tyvärr hade de ju sytt täcket åt en nordsvensk med hur tjock hals som helst men skitkort hals och bogvecken satt nere vid knäna så passformen för islandhäst var väl sådär.
en nackdel till var att materialet var inte sådär jättemjukt så själva täcket gnagde av man på thengill
men annars va det jättebra för det var ingen magplatta men det var såna täckesspännen så det skyddade men endå kunde det flyga in lite så han inte blev helt skyddad utan fick utstå lite.
och så skyddade det manen och rumpan som han tycker e värst.
men fick sätta en gummisnodd runt halsen på han för själva halsen drogs ju ner när han hade ner huvudet för att beta och öppningen stod helt öppen för alla knott att flyga in o det e ju ännu värre om de sen inte kan flyga ut.
men han brydde sig inget om de hamnade på manen utan det var bara på den manfria sidan han blev irriterad när de kröp i pälsen för de verkar ju gilla att sitta i man och svans.
han gick helt utan flughuva eftersom han har så pass lång lugg och han trots allt inte har eksem(förhoppningvis) så i huvudet brydde han sig ingenting.
tyvkte det va onödigt med flughuva om luggen endå täckte allt.
vilka medel smörjer ni dem med???har ni börjat redan nu? jag funderar på om man kanske ska börja switcha snart???
förra året använde jag aloe vera i manen, svansen och på korset det lindrade otroligt bra det lilla kliet min häst har iaf.
sen sputade jag på tonnvis med glansspray för att täcket inte skulle skava.
smörjde med skillingarydsalva i skapet och på benen + bogen där solen inte kommer åt för att hålla alla insekter borta funkar toppen och så switchade jag då.
det funkade bra för oss, har testat proob olja med men tyckte inte det verkade hjälpa stank bara väldigt illa och ja tyckte det verkade så stakt att hälla rakt ner i manen solen fick ju inte steka på det heller och då e de ju sktisvårt o undivka.
någon som annars har ett bra tips på ett FLUGTÄCKE alltså inte eksemtäcke utan bara nåt som skyddar lite, manen svansen och korset alltså. och lite tyg under magen behöver inte vara magplatta.
som inte är svindyrt men mjukt och hållbart.
det från börjes var ju väldigt hållbart men skavde istället