Boetts nya exemtäcke

C

COQ

Har någon bild på det nya exemtäcket från boett? (eller kan någon förklara mer ingående vad som menas med "mer tyg mellan frambenen", som står på boetts hemsida). Skulle vara kul att se hur täcket ser ut innan ja köper ett.

Sv: Boetts nya exemtäcke

Heej...
Jag rekomenderar att du köper det nya täcket... Köpte ett till vårt sto och det dom menar med mer tyg mellan frambenen är precis som det låter... den biten som sitter mellan frambenen har dom gjort lite bredare och skyddar därmed för att knott och sådan ohyra ska komma till och bita...
Mvh Camilla Nilsson

Okey!:) förstod att gummibanden skall vara bättre på det nya täcket också... har du märkt nån skillnad ang det?? eller du kanske inte hunnit använda det så mkt ännu

Såg att Jacson också kommit med ett eksemtäcke för 695 kr. Har du någon koll på hur det verkar?

Jag var inne på Jacsons hemsida, men hittade inget nytt eksemtäcke?

Den erfarenhet jag har av Jacsons eksemtäcken är att passformen är urusel, så pass att man väljer att inte använda det. Jag lägger endast på det när Boettäclet måste tvättas och fjalar inte kan gå utan täcke.
Men då mår jag alltid lika dåligt dagen därpå när täcket har glidit back så att svansskyddet tar upp 2/3 av svansen och magplattan hänger över skapet.

Jag tror du menar Källquists eksemtäcke. Jacson har inte haft eksemtäcken förut vad jag känner till. Menar du de blå pyjamasarna? De är hopplösa, håller med (om det är dom du menar).

Måste bara säga det att köp hellre Dyra täcken som sitter bra än billiga som sitter dåligt! Min häst fick sånt skav av sitt säcke i manen så att han blev helt kal på ett parti av mankammen:cool:

Om det är det som Lillhäst i stav säljer så är det flera i stallet som har det och är nöjda så tror det blir säsong 3 nu med täcken från Lillhästen. Är lätta, mjuka och torkar upp fort vid regn. Har man inte en täckesmarodör så har jag betydligt hellre det än ett Boetts.

Lånar denna tråden lite..

jag har blivit rek att använda exemtäcke till mitt sto dom 3 första sommrarna. (hon kom från island i jan)

men det jag undrar är, skall jag täcka in hela henne el räcker det med ex boetts "halva" exemtäcke?? (där magen är bar)
självklart kommer jag ju ochså använda flugmedel.

vad tycker ni?

Skulle ta ett med magdel. Har inte riktigt förstått tanken med de andra varianten som bara täcker man och svans.

Vissa hästar reagerar inte på knott och dylikt under magen eller kanske inte har så kraftigt exem att dom måste vara heltäckade.
Då är dom utan magdel perfekta. Ási har ett sånt som han går med när knotten är som värst, han är inte så förtjust i dom ..

Min häst går med ett Domaniflugtäcke. Det har ingen magdel men är ganska "långt", det hänger ner en bit, typ till knäna. Så när jag sätter på gjorden (har tagit bort bukgjordarna, de var för långa) så viks ju kanterna in runt magen och täcker bra ändå. Det är ju inte ett heltäckade eksemtäcke men det har funkat bra på min kille. Han blev importerad sommaren 06 och har än så länge inte kliat sig eller visat sig vara känslig mot knott och dyl.

hm egentligen vilka hästar gillar knott tycker de flesta blir irriterade på knotten på ett eller annat sätt, känns så jobbigt att man inte kan slänga på ett flugtäcke och direkt frågar folk om hästen har eksem.
eksem är väl om manen blir helt svullen och de inte kan sluta klia sig och har de väl börjat så kan de nästan fortsätta även om man slängt på ett täcke?

funderar på om jag kanske ska köpa ett sånt boett halv täcke men endå magen e ju skönt om de slipper ha massa såna bromsar och sånt skit på.
annars är det mest korset han blir mest irriterad på och kliar sig lite i svansen och manen men så lite att det bara syns om man är petig...som jag:)
vanliga hästar kliar sig troligen värre men e jätterädd att han ska utveckla eksem eller nåt.

Ska du ändå köpa ett eksemtäcke kanske det är lika bra att lägga pengarna på ett med magplatta. jag hade eksemhäst förra säsongen och det blev en massa små sår och svullnader även på magen. Även Pjakkur tycker de är för jävliga under magen/mellan frambenen.

Jag köpte från boett ett jubleiumstäcke nu för ett tag sen och det var nesdsatt pris ca 1200 kronor.Dom vanliga är dyra men det är helt klart dom bästa.

Ska du ändå köpa ett eksemtäcke kanske det är lika bra att lägga pengarna på ett med magplatta. jag hade eksemhäst förra säsongen och det blev en massa små sår och svullnader även på magen. Även Pjakkur tycker de är för jävliga under magen/mellan frambenen.

okej. men har pjakkur riktig eksem eller är oxå bara irriterad av knotten?
men e de inte hemskt mkt knott här nere usch men de va mkt där jag bodde innan med(östergötland) och de verkar ju va endel i norra sverige med, finns det nånstans det inte är mkt knott? kusten?då e de mkt fästingar istället...suck.

vet inte om jag "vågar" köpa ett helt boett täcke(hade jag haft en häst med riktig eksem hade jag inte tvekat att köpa ett boett) men nu känns det konstigt att riktigt täcka in honom från topp till tå och verkligen överbeskydd honom, har ju hört att de kan bli mer känsliga om de skyddas för mkt.
men jag vet inte, känns som antingen gå med eksemtäcke trots icke eksem eller gå helt utan och riskera eksem istället hm...
för det är svårt att kombinera när de väl vant sig vid att vara skyddade av täcket tror jag risken e större att de börjar klia sig om man tar av det.

men förra året hade jag börjes flugtäcke, SKITBRA och billigt tyvärr hade de ju sytt täcket åt en nordsvensk med hur tjock hals som helst men skitkort hals och bogvecken satt nere vid knäna så passformen för islandhäst var väl sådär.
en nackdel till var att materialet var inte sådär jättemjukt så själva täcket gnagde av man på thengill:mad:

men annars va det jättebra för det var ingen magplatta men det var såna täckesspännen så det skyddade men endå kunde det flyga in lite så han inte blev helt skyddad utan fick utstå lite.
och så skyddade det manen och rumpan som han tycker e värst.
men fick sätta en gummisnodd runt halsen på han för själva halsen drogs ju ner när han hade ner huvudet för att beta och öppningen stod helt öppen för alla knott att flyga in o det e ju ännu värre om de sen inte kan flyga ut.

men han brydde sig inget om de hamnade på manen utan det var bara på den manfria sidan han blev irriterad när de kröp i pälsen för de verkar ju gilla att sitta i man och svans.

han gick helt utan flughuva eftersom han har så pass lång lugg och han trots allt inte har eksem(förhoppningvis) så i huvudet brydde han sig ingenting.
tyvkte det va onödigt med flughuva om luggen endå täckte allt.

vilka medel smörjer ni dem med???har ni börjat redan nu? jag funderar på om man kanske ska börja switcha snart???

förra året använde jag aloe vera i manen, svansen och på korset det lindrade otroligt bra det lilla kliet min häst har iaf.
sen sputade jag på tonnvis med glansspray för att täcket inte skulle skava.

smörjde med skillingarydsalva i skapet och på benen + bogen där solen inte kommer åt för att hålla alla insekter borta funkar toppen och så switchade jag då.

det funkade bra för oss, har testat proob olja med men tyckte inte det verkade hjälpa stank bara väldigt illa och ja tyckte det verkade så stakt att hälla rakt ner i manen solen fick ju inte steka på det heller och då e de ju sktisvårt o undivka.

någon som annars har ett bra tips på ett FLUGTÄCKE alltså inte eksemtäcke utan bara nåt som skyddar lite, manen svansen och korset alltså. och lite tyg under magen behöver inte vara magplatta.
som inte är svindyrt men mjukt och hållbart.

det från börjes var ju väldigt hållbart men skavde istället:(

Senast ändrad:

Neeej, Pjakkur har inte eksem. Men Salkas mamma har och det henne jag menade i mitt inlägg.

Hos oss är det rätt mycket knott, kan tänka mig att det är det nere hos er me, spec nu när det står vatten typ överallt här nere. Jag tror inte du behöver vara extremt superpetig med Thengill, han är ändå född i Sverige. Täcka honom med flugtäcket, det räcker säkert. Annars har jag ett eksemtäcke som du kan få köpa, det är för litet för Pjakkur.

vad är det för eksemtäcke?
str?

men iaf, såg häromdan att hästarna var omgivna av mygg så jag swiftade thengill....

MEN dagen efter, var han kliad i manen, ihhh HUR ska man tolka detta???
tänkt, tänk om det är så att han är allergisk mot Swift medlet, kanske därför han kliat sig i manen och på rumpan förra sommaren med...

kan det vara så?, så enkelt att jag sprutat på honom nåt som fått han att klia sig när det kanske va så att om jag låtit bli hade han inte kliat sig.....???

nån mer som varit med om detta?

Vet inte märket, men det är för litet i storleken för Pjakkur iaf.

Det är därför man ska testa på en liten fläck innan man häller på såna där giftiga substanser ;)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 491
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 180
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 591
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025