Boerboel- någon med erfarenhet?

W

Wildty

Har spanat lite på Boerboel. Nån som har erfarenhet av dessa?
Väldigt maffiga och vackra är de ialla fall.

Sv: Boerboel- någon med erfarenhet?

Inte mer än att höftledsstatistiken är dålig. Många hundar verkar ha riktigt dåliga höfter.

Denna hemsida tycker jag ger en ärlig bild av vad för typ av hund det är. Den som skriver informationen har fått ta bort tre hundar pga kraftig HD (E) innan tre/fyra års ålder.

Sorgligt. :( Men har man turen att få en frisk hund så verkar de trevliga.

Länk:

http://web.telia.com/~u14123925/index.htm

Senast ändrad:

Det förvånar mig inte då de ser väldigt tunga ut redan som valpar. Såg en bild på en tio-veckors valp som såg ut som en belgian blue..

Tack för ditt tips!

Ingen annan som har erfarenhet?

Jag har ingen erfarenhet av just Boerboel, men vet att dom tilloch med har sämre höfter än vad Filan har, som ju är samma typ av hund. Min Fila hade "bara" D på höfterna, men blev stel och hade ont när det var kallt/fuktigt/regnade.
Nu togs han bort som nästan 7 år fyllda, dock av andra skäl, men det var ett litet skäl det med. Han hade aldrig orkat med den här långa vintern utan att det påverkade hans humör ännu mer.

Tråkigt..:cry:
Det är synd att det ska bli så, man vill ju inte att ens älsklingar ska gå och ha ont.
Min förhoppning är att de uppfödare jag har köper mina hundar från, oavsett ras, inte avlar på osunda individer. Men det är väl inte alltid en garanti för att avkomman ska vara problemfri.
Just Boerboel ser så otroligt tunga ut redan som valpar, man undrar hur deras små skelett orkar..

Hade fullständigt missat att du hade tagit bort din Fila, tråkigt.

//E

Ja, det var riktigt tråkigt. Men han vägrade att acceptera min sambo som en i familjen, han ansåg att det var en inkräktare som skulle bort. Om det så krävdes våld - vilket han tog till efter ett tag och bet sambon. Gick emellan oss hela tiden, skulle bestämma över sambon osv osv. Han gjorde i princip allt som man inte kan acceptera att en hund gör mot sin egen flock.. Synd, för han var en underbar hund mot mig och vår relation fungerade toppen. Men hans matte fick liksom inte ha någon annan..
Och en f.d misshandlad och vanvårdad Fila korrigerar man inte hur som helst heller. Minsta lilla antydan till korrigering (från sambons sida) gentemot honom resulterade i fullt försvar och ett bett. Jag kunde dock gå in och korrigera, men det tog inte på honom när hans ilska inte var riktad mot mig.

Sen blev han stel också, hans höfter började att göra ont och då blev hans humör mindre trevligt. Han hade ju gått på en iskall gård i 3 år, inget mjukt att sova på, inga muskler som kunde hjälpa höfterna och vintrarna var nog inte kul för honom med den stelheten.

Usch ja, det är aldrig roligt... Men man måste ju också göra som du och inse att det inte går...

Tråkigt, speciellt med tanke på X ch allt det där. Hoppas det går bra nu med din lille am.staff!!!

//E

Ja, det var ohållbart det där. Att han bet alla andra var inget problem för mig, eftersom rasen i sig fungerar så rätt så lätt. Men inte familjen, det kan jag inte acceptera.

Men jag satsar på lille Benjamin nu istället :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
991
Senast: Niyama
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 014
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka