Måste rätta mig. Vet inte om det räknas som en insats av socialtjänsten. Det kanske bara är så att många kommuner valt att administrativt placera det i den förvaltningen?
Bakgrunden till hemsändningsbidraget kommer egentligen inte från omsorgsverksamhetens håll från början, utan från samhällsutvecklingsperspektivet att "service och modernisering ska nå ut till alla"-ish. Förr gavs det bidrag till varubussar som skulle köra till avlägsna områden där det inte fanns underlag för fasta butiker bl.a. Sedan har situationen ändrats när butikerna på landsbygden försvunnit och "alla" har bil. Idag är det snarare utsattheten hos enstaka individer med låg transportkapacitet det kommit att handla om, än geografiska skillnader mellan olika kommundelar.
Vet att det under någon period kunnat ges som en klumpsumma i driftbidrag till överlevnadshotade butiker som legat så till att deras närvaro sågs som samhällskritisk infrastruktur (eventuellt olika i olika kommuner utifrån förutsättningar?) Kanske är det fortfarande så att det tekniskt sett är ett bidrag till butiken och inte till individen (även om det är ett underlag av utförda leveranser till dokumenterade individer som utgör underlaget)?
Info från random kommun:
https://www.svenljunga.se/naringsliv--arbete/foretag---stod-och-natverk/hemsandningsbidrag