Boendestöd, God man, personligt ombud

Som jag ser det är det bara en enda sak du behöver lägga energi på just nu: få bilen fixad, dvs kontakta bilfirman igen. Då behöver du inte fundera över diverse sätt att få handlat mat, och personligt ombud är bättre att fundera på efter att du har bil.

EDIT: du fick ett jättebra förslag på hur du ska formulera dig till bilfirman med mailadress och allt av @Alexandra_W, att kopiera det tar sannolikt mindre tid och energi än att skriva två inlägg i den här tråden.
 
Senast ändrad:
Känner att det kan bli svårt att be någon annan handla åt en, för jag vet inte vad produkterna heter. Jag kommer bara ihåg hur förpackningarna ser ut.
Nu letar du upp problem som inte finns igen. Det är enkelt att googla fram eller söka på en butiks onlinehandel.

Jag känner mig uppgiven. Orkar inte slåss längre. Därför jag frågar efter någon som kan slåss för mig.
Du fick ju frågan om du ville ha hjälp men svarade att du inte visste?
 
D

Det är ju poängen att inte någon annan gör det utan du pratar med butiken.
- Det där röda müslipaketet som brukar stå på översta hyllan, men hallon och nötter.
- Menar du xxx? Vi har yyy också med hallon och russin om det var den du menade, det är ett paket med bild på abc på framsidan.

Jag är rätt övertygad om att min butik kunde ha skickat med båda och tagit tillbaka den jag inte ville ha om det var en särskild vara om det var extra viktigt. Men det beror så klart på hur stor butiken är och om det är egna personalen som gör körningen.
Kruxet med muslin är dock att den endast finns hos Ica i byn, inte i någon av de närmaste matbutikerna.

Låt då @Alexandra_W hjälpa dig att ringa om bilen som hon erbjöd sig. :)
Fast jag vill inte vara till besvär. Bättre att någon som har betalt hjälper mig.

Fast du kommer behöva ringa/skicka mail mm mm för god man, personligt ombud mm

Och du fick frågan om du ville ha hjälp kontakta bilfirman men avböjde. Då är det svårt göra något

Är det något särskilt som gör att måendet är extra tungt idag?
Jag vill inte vara till besvär.

Nej, det är inget särskilt som har hänt. Måttet är bara rågat.

Som jag ser det är det bara en enda sak du behöver lägga energi på just nu: få bilen fixad, dvs kontakta bilfirman igen. Då behöver du inte fundera över diverse sätt att få handlat mat, och personligt ombud är bättre att fundera på efter att du har bil.
Fast sen kommer nästa bakslag. Och nästa. Och nästa. Jag orkar inte. Att kontakta bilfirman igen kommer inte att ge något. Jag kommer även i fortsättningen att behandlas som luft.
 
Kruxet med muslin är dock att den endast finns hos Ica i byn, inte i någon av de närmaste matbutikerna.


Fast jag vill inte vara till besvär. Bättre att någon som har betalt hjälper mig.


Jag vill inte vara till besvär.

Nej, det är inget särskilt som har hänt. Måttet är bara rågat.


Fast sen kommer nästa bakslag. Och nästa. Och nästa. Jag orkar inte. Att kontakta bilfirman igen kommer inte att ge något. Jag kommer även i fortsättningen att behandlas som luft.
Du skrev ju igår att de var tillmötesgående? Det är inte att behandla dig som luft.

Använd @Alexandra_W s mailförslag, det är minimal insats av energi. Ditt prio måste vara att få bilen användbar.
 
Kruxet med muslin är dock att den endast finns hos Ica i byn, inte i någon av de närmaste matbutikerna.


Fast jag vill inte vara till besvär. Bättre att någon som har betalt hjälper mig.


Jag vill inte vara till besvär.

Nej, det är inget särskilt som har hänt. Måttet är bara rågat.


Fast sen kommer nästa bakslag. Och nästa. Och nästa. Jag orkar inte. Att kontakta bilfirman igen kommer inte att ge något. Jag kommer även i fortsättningen att behandlas som luft.
Kan det vara dags att ringa psykiatrin kanske?
 
Vill du ha hjälp med att kontakta bilfirman?
@Wille är du med på att det här är ett erbjudande om hjälp? Jag tror inte det är en fråga i största allmänhet om du skulle vilja ha hjälp. Jag tror @Alexandra_W frågar dig om du vill att hon ska hjälpa. (Säg till om jag har fel.)

Jag menar inte alls att skriva dig på näsan, jag bara uppriktigt undrar ifall du såg erbjudandet (inte bara frågan) här? :heart

Tillägg: ser nu att erbjudandet kom igen medan jag skrev. Never mind me. 😊
 
Visste dock inte socialtjänsten betalade handlaren för det. Då har jag lärt mig något nytt idag med :)
Måste rätta mig. Vet inte om det räknas som en insats av socialtjänsten. Det kanske bara är så att många kommuner valt att administrativt placera det i den förvaltningen?

Bakgrunden till hemsändningsbidraget kommer egentligen inte från omsorgsverksamhetens håll från början, utan från samhällsutvecklingsperspektivet att "service och modernisering ska nå ut till alla"-ish. Förr gavs det bidrag till varubussar som skulle köra till avlägsna områden där det inte fanns underlag för fasta butiker bl.a. Sedan har situationen ändrats när butikerna på landsbygden försvunnit och "alla" har bil. Idag är det snarare utsattheten hos enstaka individer med låg transportkapacitet det kommit att handla om, än geografiska skillnader mellan olika kommundelar.

Vet att det under någon period kunnat ges som en klumpsumma i driftbidrag till överlevnadshotade butiker som legat så till att deras närvaro sågs som samhällskritisk infrastruktur (eventuellt olika i olika kommuner utifrån förutsättningar?) Kanske är det fortfarande så att det tekniskt sett är ett bidrag till butiken och inte till individen (även om det är ett underlag av utförda leveranser till dokumenterade individer som utgör underlaget)?

Info från random kommun: https://www.svenljunga.se/naringsliv--arbete/foretag---stod-och-natverk/hemsandningsbidrag
 
Du skrev ju igår att de var tillmötesgående? Det är inte att behandla dig som luft.

Använd @Alexandra_W s mailförslag, det är minimal insats av energi. Ditt prio måste vara att få bilen användbar.
Det var i förrgår de lät tillmötesgående. Sen har de inte varit det ändå när de inte hört av sig tillbaka. Orkar inte ta samma kamp som med den andra firman. Det leder ändå ingen vart. Man får laga bilen för egna pengar för man måste ha en bil som funkar. Och då kan man inte dra det till ARN.

Känner att jag skiter i det här. Jag orkar inte.
 
Måste rätta mig. Vet inte om det räknas som en insats av socialtjänsten. Det kanske bara är så att många kommuner valt att administrativt placera det i den förvaltningen?

Bakgrunden till hemsändningsbidraget kommer egentligen inte från omsorgsverksamhetens håll från början, utan från samhällsutvecklingsperspektivet att "service och modernisering ska nå ut till alla"-ish. Förr gavs det bidrag till varubussar som skulle köra till avlägsna områden där det inte fanns underlag för fasta butiker bl.a. Sedan har situationen ändrats när butikerna på landsbygden försvunnit och "alla" har bil. Idag är det snarare utsattheten hos enstaka individer med låg transportkapacitet det kommit att handla om, än geografiska skillnader mellan olika kommundelar.

Vet att det under någon period kunnat ges som en klumpsumma i driftbidrag till överlevnadshotade butiker som legat så till att deras närvaro sågs som samhällskritisk infrastruktur (eventuellt olika i olika kommuner utifrån förutsättningar?) Kanske är det fortfarande så att det tekniskt sett är ett bidrag till butiken och inte till individen (även om det är ett underlag av utförda leveranser till dokumenterade individer som utgör underlaget)?

Info från random kommun: https://www.svenljunga.se/naringsliv--arbete/foretag---stod-och-natverk/hemsandningsbidrag
Huvudsaken är ju butiken får nån ersättning känner jag. För har funderat hur länge de ska ha råd att gå back på det typ (iom att avgiften knappt täcker kostnaden för bränsle). Men det blir ju mer förklarligt om de får ekonomiskt stöd! Och med trygghet i att det kommer fortsätta (jag är inte sugen på att börja handla åt henne igen 🙈😅)
 
Det var i förrgår de lät tillmötesgående. Sen har de inte varit det ändå när de inte hört av sig tillbaka. Orkar inte ta samma kamp som med den andra firman. Det leder ändå ingen vart. Man får laga bilen för egna pengar för man måste ha en bil som funkar. Och då kan man inte dra det till ARN.

Känner att jag skiter i det här. Jag orkar inte.
Låt Alexandra göra jobbet, hon erbjuder sig t o m det
 
Av det du skriver i den här tråden tycker jag det låter som du skulle behöva bli inlagd. Om man inte orkar ens smsa/maila fast det är "värt" tusenlappar, är en förutsättning för att kunna få mat, komma till arbete och vård mm. Då behöver man ganska akut hjälp med sitt mående som jag ser det.
Fast de gör ändå inget. Man får möjligen träffa någon snorkig läkare som kör över en. Och inläggning kostar pengar. 130 kronor per dygn.

Sen blir man bara utskriven med konstaterandet att man inte är en akut fara för sitt eget liv.
 
Huvudsaken är ju butiken får nån ersättning känner jag. För har funderat hur länge de ska ha råd att gå back på det typ (iom att avgiften knappt täcker kostnaden för bränsle). Men det blir ju mer förklarligt om de får ekonomiskt stöd! Och med trygghet i att det kommer fortsätta (jag är inte sugen på att börja handla åt henne igen 🙈😅)
Du undrade inte hur de alls kunde göra det utan bidrag från början. :rofl:
För kommunen lär det nog genomsnittligt var billigare än att hemtjänsten ska handla alt. färdtjänstresor tor till butik i de flesta fall, inte minst pga. bättre samordnade transporter.
 
Du undrade inte hur de alls kunde göra det utan bidrag från början. :rofl:
För kommunen lär det nog genomsnittligt var billigare än att hemtjänsten ska handla alt. färdtjänstresor tor till butik i de flesta fall, inte minst pga. bättre samordnade transporter.
Jo! Det var ju det jag kände att herregud vad snällt men hur ska de ha råd med det på sikt 😂🙈
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 038
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 243
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp