Boendestöd, God man, personligt ombud

Ta hjälp av någon granne med att handla mat om det behövs. Det har du väl gjort förut?
Gör ett undantag och svarar på det här.

Nej, ingen granne vill släpa med mig till mataffären. En granne har handlat åt mig någon gång men då har jag inte fått vad jag velat ha. Ingen granne kommer heller att åka iväg till affären när JAG behöver, så jag kan ändå få vara utan i flera dagar. Så jag ger upp.
 
Gör ett undantag och svarar på det här.

Nej, ingen granne vill släpa med mig till mataffären. En granne har handlat åt mig någon gång men då har jag inte fått vad jag velat ha. Ingen granne kommer heller att åka iväg till affären när JAG behöver, så jag kan ändå få vara utan i flera dagar. Så jag ger upp.
Bättre att få hem mat någon av dagarna än precis önskad exakt dag, bättre att få hem mat än att allt blir exakt rätt.
 
Gör ett undantag och svarar på det här.

Nej, ingen granne vill släpa med mig till mataffären. En granne har handlat åt mig någon gång men då har jag inte fått vad jag velat ha. Ingen granne kommer heller att åka iväg till affären när JAG behöver, så jag kan ändå få vara utan i flera dagar. Så jag ger upp.
Finns det inte hemsändning från butiker som ordnas genom soc försorg hos er? Ett enklare alternativ än att hemtjänsten handlar, man beställer och betalar direkt till butiken och får levererat. Mot någon liten avgift som ligger en bra bit under hemtjänsttaxan. Hos oss motsvarar det knappt bensinen för att köra till butiken från där jag bor.

Men rent generellt kan det väl vara klokt att ha en buffert av torrvaror och konserver om man bor som du gör. I min finns bl.a. havregryn och spagetti jag skulle kunna leva på ett par veckor om något riktigt krisade. Passerade tomater, kikärtor, kokosmjölk och lite annat för bättre näringsvärden och omväxling. (Beroende på vad du tycker är mest gångbart för dig så klart.)
 
Vill du ha hjälp med att kontakta bilfirman?
Vet inte. Känner att jag inte ens orkar tänka på det. Får se om boendestöd kan hjälpa i morgon.
Finns det inte hemsändning från butiker som ordnas genom soc försorg hos er? Ett enklare alternativ än att hemtjänsten handlar, man beställer och betalar direkt till butiken och får levererat. Mot någon liten avgift som ligger en bra bit under hemtjänsttaxan. Hos oss motsvarar det knappt bensinen för att köra till butiken från där jag bor.

Men rent generellt kan det väl vara klokt att ha en buffert av torrvaror och konserver om man bor som du gör. I min finns bl.a. havregryn och spagetti jag skulle kunna leva på ett par veckor om något riktigt krisade. Passerade tomater, kikärtor, kokosmjölk och lite annat för bättre näringsvärden och omväxling. (Beroende på vad du tycker är mest gångbart för dig så klart.)
Jag har ingen aning. Vet inte hur man gör då. Och hur säkerställer man att man får rätt produkter? Äter ju inte fel musli, fel bananer eller något annat som är fel.

Sen är jag helt oförmögen att laga mat utan recept. Om något fattas kan jag inte laga maten. Skulle behöva ha mat för en månads maträtter hemma jämnt.
 
Vet inte. Känner att jag inte ens orkar tänka på det. Får se om boendestöd kan hjälpa i morgon.

Jag har ingen aning. Vet inte hur man gör då. Och hur säkerställer man att man får rätt produkter? Äter ju inte fel musli, fel bananer eller något annat som är fel.

Sen är jag helt oförmögen att laga mat utan recept. Om något fattas kan jag inte laga maten. Skulle behöva ha mat för en månads maträtter hemma jämnt.
Min mamma har det som beskrivs av @MiaMia och det är inte svårare än att hon skriver vad hon vill ha.

Typ
Röd Bregott litet paket
Wasa rågrutor knäckebröd 2 paket (ej byte!)
Felix färdigrätter 5 stycken olika EJ flygande Jakob
2 färdigrätter pasta speciale med räkor (ej byte!)e
Cloetta kexchoklad stor (om det inte finns vill jag ha en Marabou frukt och mandel chokladkaka istället)

Dvs är det något det absolut inte är okej att byta ut så skriver hon det. Vill hon ange ett specifikt utbytesalternativ skriver hon det. Osv.

Sen får man ju tänka lite. Skriver man en byte på knäckebrödet och det inre finns blir man helt utan bröd. Men det är ju sas ett val man får göra. Mamma skulle kunna få färdtjänst till affären om hon ville men hon tycker det är för jobbigt. (Hemtjänst handlar inte i hennes kommun eftersom servicen direkt från handlaren finns, men blir ju eg samma med hemtjänst. Finns inget knäckebröd av rätt märke så..)

Det enda hon tycker inte fungerar är lösgodis.

Edit. Det kostar 30 kr typ att få hemkörningen för henne, och är 1.5 mil till affären
 
Vet inte. Känner att jag inte ens orkar tänka på det. Får se om boendestöd kan hjälpa i morgon.

Jag har ingen aning. Vet inte hur man gör då. Och hur säkerställer man att man får rätt produkter? Äter ju inte fel musli, fel bananer eller något annat som är fel.

Sen är jag helt oförmögen att laga mat utan recept. Om något fattas kan jag inte laga maten. Skulle behöva ha mat för en månads maträtter hemma jämnt.
Kan du koka pasta utan recept? Kan du steka grönsaksbiffar utan recept? Där har du en rätt du kan tilllaga om det är något som du äter
(Grönsaksbiffar finns färdiga att köpa)
 
Vet inte. Känner att jag inte ens orkar tänka på det. Får se om boendestöd kan hjälpa i morgon.

Jag har ingen aning. Vet inte hur man gör då. Och hur säkerställer man att man får rätt produkter? Äter ju inte fel musli, fel bananer eller något annat som är fel.

Sen är jag helt oförmögen att laga mat utan recept. Om något fattas kan jag inte laga maten. Skulle behöva ha mat för en månads maträtter hemma jämnt.
Här får man kryssa i om det är ok att de byter ut en vald produkt av märke X till ersättningsvara. Kryssar man i nej så byts det inte ut utan man får inte varan om märke X skulle vara slut.

Jag kryssar alltid i att de får byta ut varor men det enda de bytt ut är att jag fått kyckling från guldfågel i stället för vad det nu var för annat märke jag valt.
 
Kan du koka pasta utan recept? Kan du steka grönsaksbiffar utan recept? Där har du en rätt du kan tilllaga om det är något som du äter
(Grönsaksbiffar finns färdiga att köpa)
Ja, det kan jag göra. Men färdiga grönsaksbiffar har jag nog inte råd med.

Jag gjorde en pastasallad här om dagen. Skulle behöva äta upp potatisen och såsen jag gjort också, men jag har svårt att komma till skott med att steka fiskpinnarna.
 
Här får man kryssa i om det är ok att de byter ut en vald produkt av märke X till ersättningsvara. Kryssar man i nej så byts det inte ut utan man får inte varan om märke X skulle vara slut.

Jag kryssar alltid i att de får byta ut varor men det enda de bytt ut är att jag fått kyckling från guldfågel i stället för vad det nu var för annat märke jag valt.
Var kryssar man? På en blankett? På en hemsida? Vem tar emot informationen? Vem packar varorna och vem kör hem det?

Här kör ingen butik hem varor.
 
Ja, det kan jag göra. Men färdiga grönsaksbiffar har jag nog inte råd med.

Jag gjorde en pastasallad här om dagen. Skulle behöva äta upp potatisen och såsen jag gjort också, men jag har svårt att komma till skott med att steka fiskpinnarna.
Verkar kosta 25kr för 4 stycken så det är ju kanske dyrt men att göra egna blir ju en dyrare startkostnad och mycket mera tid men man får ju flera av det.
 
Min mamma har det som beskrivs av @MiaMia och det är inte svårare än att hon skriver vad hon vill ha.

Typ
Röd Bregott litet paket
Wasa rågrutor knäckebröd 2 paket (ej byte!)
Felix färdigrätter 5 stycken olika EJ flygande Jakob
2 färdigrätter pasta speciale med räkor (ej byte!)
Marabou kexchoklad stor (om det inte finns vill jag ha en frukt och mandel chokladkaka istället)

Dvs är det något det absolut inte är okej att byta ut så skriver hon det. Vill hon ange ett specifikt utbytesalternativ skriver hon det. Osv.

Det enda hon tycker inte fungerar är lösgodis.
Jag tror att man ringer till butiken hos oss, men det finns säkert utrymme för att få en mailadress man kan skriva till om man vill det också. Framför allt tänker jag det är mycket bättre chans att få det rätt eftersom det är en direkt kontakt med butiken och de kan sitt utbud.
 
Var kryssar man? På en blankett? På en hemsida? Vem tar emot informationen? Vem packar varorna och vem kör hem det?

Här kör ingen butik hem varor.
Ingen kör officiellt ut där mamma bor heller. Der var när hon ÄNTLIGEN gick med på att ansöka om hemtjänst som biståndshandläggaren talade om att handlingen behövde hon bara ringa handlaren. Men det krävde hon tog kontakt med kommunen om att hon behövde hjälp. Eller det var inte hon som gjorde det ens, jag ringde kommunen med hennes tillåtelse.

De har det inte officiellt för att bara de som verkligen behöver ska utnyttja det. Jag och min bror som turats om att åka 6 mil enkel väg för att handla år henne i 1.5 år var lagom bittra när vi insåg vi kunnat slippa

Så l hennes fall kryssas det inget. Hon mailar in sin lista. Tanterna som inte vill maila de ger Handlarn en lapp när de får veckans leverans. Eller ringer och läser upp.
 
Känner att det kan bli svårt att be någon annan handla åt en, för jag vet inte vad produkterna heter. Jag kommer bara ihåg hur förpackningarna ser ut.
 
Det går inte ens att be sambon sen 6 år tillbaka att köpa rätt sorts lösgodis. Han har försökt två gånger men lika fel båda gångerna :laugh:

Haha. Du det är samma här! Jag får tre sorter jag tycker om och 7 sorter han tycker om 😅

Fast jag lyckas inte helt med hans heller. Lösgodis bör man plocka själv. I egen påse 😅
Här är det alltid jag som handlar lösgodis, så det blir alltid rätt... ;) Fast vi är nog båda rätt flexibla godisråttor. Godis försvinner snabbt i det här huset :o!!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 038
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 243
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp