Boendestöd, God man, personligt ombud

Här är det alltid jag som handlar lösgodis, så det blir alltid rätt... ;) Fast vi är nog båda rätt flexibla godisråttor. Godis försvinner snabbt i det här huset :o!!
Jag kunde inte handla den ena gången för jag låg hemma med benet i gips så blev lagom besviken. Försökte beskriva och allt men nä helt fel så han vägrar köpa lösgodis igen. Tur det finns påsar klara med godis i :laugh:

(Fick faktiskt lösgodis en gång i secret santa här på buke och den personen lyckades köpa rätt sorter utan att ens veta vad jag gillade :rofl: )
 
Ingen kör officiellt ut där mamma bor heller. Der var när hon ÄNTLIGEN gick med på att ansöka om hemtjänst som biståndshandläggaren talade om att handlingen behövde hon bara ringa handlaren. Men det krävde hon tog kontakt med kommunen om att hon behövde hjälp. Eller det var inte hon som gjorde det ens, jag ringde kommunen med hennes tillåtelse.

De har det inte officiellt för att bara de som verkligen behöver ska utnyttja det. Jag och min bror som turats om att åka 6 mil enkel väg för att handla år henne i 1.5 år var lagom bittra när vi insåg vi kunnat slippa

Så l hennes fall kryssas det inget. Hon mailar in sin lista. Tanterna som inte vill maila de ger Handlarn en lapp när de får veckans leverans. Eller ringer och läser upp.
Jag lär inte få hemtjänst för jag kan ju handla själv. Det är bara att jag inte kan ta mig nånstans utan bil.
 
Känner att det kan bli svårt att be någon annan handla åt en, för jag vet inte vad produkterna heter. Jag kommer bara ihåg hur förpackningarna ser ut.
Många affärer har onlinehandling. Där finns bilder. Då kan man söka upp och skriva ner vad den där goda xxx i den gröna förpackningen med gul text heter.
 
Jag lär inte få hemtjänst för jag kan ju handla själv. Det är bara att jag inte kan ta mig nånstans utan bil.
Läs igen. Det är inte kopplat till hemtjänst där min mamma bor. Dock så är det kopplat till att man har ett behov av hjälp.
Om du har ett sådant behov eller ej vet jag inte. Jag bara svarade på dina funderingar om hur ett sånt system fungerade

Och om du hellre ger upp när maten är slut än ringer bilfirman eller en granne så behöver du ju hjälp i någon form med handlingen
 
Nej. Mycket sällan. Tycker inte riktigt att det duger.

Och samma med glass. Om jag någon gång köper glass så vill jag ha en specifik sort som bara finns i en affär. Ingen sort på Ica duger riktigt.

Då kanske du kan de det som motivation att ringa bilfirman direkt imorgon fm. För annars blir det ingen glass eller godis? Alla sätt som funkar att motivera en är bra 😊
 
Ingen kör officiellt ut där mamma bor heller. Der var när hon ÄNTLIGEN gick med på att ansöka om hemtjänst som biståndshandläggaren talade om att handlingen behövde hon bara ringa handlaren. Men det krävde hon tog kontakt med kommunen om att hon behövde hjälp. Eller det var inte hon som gjorde det ens, jag ringde kommunen med hennes tillåtelse.

De har det inte officiellt för att bara de som verkligen behöver ska utnyttja det. Jag och min bror som turats om att åka 6 mil enkel väg för att handla år henne i 1.5 år var lagom bittra när vi insåg vi kunnat slippa

Så l hennes fall kryssas det inget. Hon mailar in sin lista. Tanterna som inte vill maila de ger Handlarn en lapp när de får veckans leverans. Eller ringer och läser upp.
Precis, det är ju inte hemkörning som en av butikens tjänster till sina kunder på kommersiell basis.
Det är en del av socialtjänstens insatser, som de betalar handlaren för att genomföra. Därav att det finns just på landsbygd där kommersiell utkörning inte finns.

Hos oss är det en extremt rudimentär behovsprövning. Man behöver i princip bara intyga att man bor på landet utan gångavstånd till butik, alternativt att man av andra skäl har svårt att ta sig dit själv om det är mindre än 2 km. Lååångt under kraven för att få hemtjänst och i princip ingen utredning eller bedömning. Men infon om det är nästan omöjlig att hitta på hemsidan så man måste fråga.
 
Då måste man ändå hämta maten själv. De kör inte hem den till en.
Du skulle bara kolla där vad det du inte visste vad det hette heter. Nu tror jag du läser inlägg alldeles för fort.

Du skrev du inte kunde skriva en lista för du vet inte vad det du brukar köpa heter. Bara hur förpackningen ser ut.

Då kan du kolla via onlinehandel på aktuell kedja vad det heter. Och skriva ned det. På en lista.

Om det är enklare eller svårare än att kontakta bilfirman måste du avgöra själv.
 
Precis, det är ju inte hemkörning som en av butikens tjänster till sina kunder på kommersiell basis.
Det är en del av socialtjänstens insatser, som de betalar handlaren för att genomföra. Därav att det finns just på landsbygd där kommersiell utkörning inte finns.

Hos oss är det en extremt rudimentär behovsprövning. Man behöver i princip bara intyga att man bor på landet utan gångavstånd till butik, alternativt att man av andra skäl har svårt att ta sig dit själv om det är mindre än 2 km. Lååångt under kraven för att få hemtjänst och i princip ingen utredning eller bedömning. Men infon om det är nästan omöjlig att hitta på hemsidan så man måste fråga.

Jag skulle tro det är ungefär lika rudimentär bedömning här. För mamma fick den infon innan biståndsbedömningen var klar. De sa det på det första mötet när vi skulle gå igenom vad mamma hade för hjälpbehov. Så inga kontroller där heller utan lita på hennes ord typ.

Visste dock inte socialtjänsten betalade handlaren för det. Då har jag lärt mig något nytt idag med :)
 
D
Känner att det kan bli svårt att be någon annan handla åt en, för jag vet inte vad produkterna heter. Jag kommer bara ihåg hur förpackningarna ser ut.
Det är ju poängen att inte någon annan gör det utan du pratar med butiken.
- Det där röda müslipaketet som brukar stå på översta hyllan, men hallon och nötter.
- Menar du xxx? Vi har yyy också med hallon och russin om det var den du menade, det är ett paket med bild på abc på framsidan.

Jag är rätt övertygad om att min butik kunde ha skickat med båda och tagit tillbaka den jag inte ville ha om det var en särskild vara om det var extra viktigt. Men det beror så klart på hur stor butiken är och om det är egna personalen som gör körningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 038
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 243
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp