Boendestöd, God man, personligt ombud

Wille

Trådstartare
Vart vänder man sig? Känner att jag har så mycket att rodda med att allt blir fullständigt övermäktigt. Vem bevakar att en remiss skickas? Vem kan hjälpa mig att vara drivande mot bilförsäljaren jag köpt bil av och som det nu är fel på? Vem hjälper med jobbansökningar och att redovisning kommer in till af och a-kassan?

Jag orkar inte rodda mitt liv och hålla reda på allt.
 
Vart vänder man sig? Känner att jag har så mycket att rodda med att allt blir fullständigt övermäktigt. Vem bevakar att en remiss skickas? Vem kan hjälpa mig att vara drivande mot bilförsäljaren jag köpt bil av och som det nu är fel på? Vem hjälper med jobbansökningar och att redovisning kommer in till af och a-kassan?

Jag orkar inte rodda mitt liv och hålla reda på allt.


För god man kan du vända dig till vården. En läkare behöver skriva ett intyg på att du behöver detta till följd av sjukdom. Vården kan sen göra en anmälan till Överförmyndarenheten i din kommun. Ett godmanskap är frivilligt och bygger på att du ger samtycke till det och att du går med på att en god man tar hand om din ekonomi.
 
För god man kan du vända dig till vården. En läkare behöver skriva ett intyg på att du behöver detta till följd av sjukdom. Vården kan sen göra en anmälan till Överförmyndarenheten i din kommun. Ett godmanskap är frivilligt och bygger på att du ger samtycke till det och att du går med på att en god man tar hand om din ekonomi.
Fast God Man hjälper inte bara till med ekonomi. Just ekonomin vill jag sköta själv för jag vill ha koll. Nyss kontaktade jag budgetrådgivaren för att se vad jag kan göra.

Edit. Här finns lite att läsa om det: https://rfs.se/frivilliguppdragen/gode-man-och-forvaltare/
 
Du går in på din kommuns hemsida och skriver in personligt ombud och ringer/mailar till den personen som det står att du ska kontakta
 
Du går in på din kommuns hemsida och skriver in personligt ombud och ringer/mailar till den personen som det står att du ska kontakta
Jag vet inte om det är po som kan ge hjälp.

Allt sånt där är så krävande. Känner mest att jag bara vill lägga mig ner och skita i allt. När maten jag har hemma är slut så är den slut. Jag kommer inte kunna handla mer mat. Känner mig så jävla uppgiven.
 
Jag vet inte om det är po som kan ge hjälp.

Allt sånt där är så krävande. Känner mest att jag bara vill lägga mig ner och skita i allt. När maten jag har hemma är slut så är den slut. Jag kommer inte kunna handla mer mat. Känner mig så jävla uppgiven.
Vill du ha hjälp med kontakten med myndigheter är personligt ombud helt rätt
 
Jag vet inte om det är po som kan ge hjälp.

Allt sånt där är så krävande. Känner mest att jag bara vill lägga mig ner och skita i allt. När maten jag har hemma är slut så är den slut. Jag kommer inte kunna handla mer mat. Känner mig så jävla uppgiven.
Du har väl fortfarande sparade pengar? Så varför skulle du inte kunna handla mer mat?
 
Jag vet inte om det är po som kan ge hjälp.

Allt sånt där är så krävande. Känner mest att jag bara vill lägga mig ner och skita i allt. När maten jag har hemma är slut så är den slut. Jag kommer inte kunna handla mer mat. Känner mig så jävla uppgiven.
Vill du berätta varför du inte kan handla mer mat?
 
Mat kan ju boendestöd hjälpa till med, följa med och handla och laga maten tillsammans med dig.
I dagsläget lagar vi mat tillsammans men jag ansvarar för att köpa ingredienserna.
Vill du ha hjälp med kontakten med myndigheter är personligt ombud helt rätt
Nej, det har jag inte så stort behov av tror jag.
Vill du berätta varför du inte kan handla mer mat?
För att min bil är trasig. Den går förvisso att köra men jag bör nog inte göra det.
 
För god man kan du vända dig till vården. En läkare behöver skriva ett intyg på att du behöver detta till följd av sjukdom. Vården kan sen göra en anmälan till Överförmyndarenheten i din kommun. Ett godmanskap är frivilligt och bygger på att du ger samtycke till det och att du går med på att en god man tar hand om din ekonomi.
Det är Tingsrätten som beslutar om god man.
Ärenden kan komma dit på två sätt. Det ena är att man själv lämnar in en ansökan. Det andra är att ÖF gör bedömningen att för samhällets räkning driva frågan. Vanligtvis är det om någon inte är kapabel att göra det själv, eller inte har insikter om behovet och därför inte vill medverka.

Tror de har någon särskild mall som läkarintygen ska göras efter så kolla först med TR vilka underlag det är som de vill ha in. Jag hade börjat med att göra ansökan och gå efter vad säger att de vill ha för underlag. Strikt formellt tror jag det bara är när den enskilde inte kan uttrycka sin åsikt i frågan som läkarintyget är helt obligatoriskt, annars kan det finnas olika möjligheter att ta fram de uppgifter som behövs för att ge tillräcklig beslutsunderlag.

@Wille Kan dock vara värt att tänka på att många kommuner har lång väntetid på att någon blir tillsatt på uppdraget efter att TR fattat beslut (om de inte har anställda GM som tar uppdragen professionellt)
Jag ser också ett potentiellt problem med de särskilda behov som du har vid interaktion att rätt många av de som ställer ställer upp ideellt inte kommer vara personer som kan fylla dessa behov. De jobbar enbart med sin personliga kapacitet och kunskap, utan en AG som har det formella ansvaret för att det ska finnas metoder och kunskap för anpassning och bemötande (som vid SOL-insatser).

EDIT: förtydligande att jag inte menade som att du inte ska kunna få en god man som passar, men som att det kan behövas en längre väntetid än om det gick att kasta in första bästa.
 
Men du kan väl köra bilen ändå? Annars ska du ju säga till bilfirman att de måste ge dig en lånebil!
Jo. Men jag bör inte göra det tror jag.
Skicka iväg ett mess/mail/samtal till bilförsäljaren istället. :) Det måste ju vara lättare än att försöka rodda i att få tag i en God Man?
Har laddat hela dagen och inte lyckats. Känns övermäktigt.
@Wille att hjälpa till med pappren till AF och FK är ju kontakt med myndigheter? Dvs där är ett personligt ombud någon som kan hjälpa dig
Det är inga papper som ska in men jag måste redovisa sökta jobb till AF och redovisa även hos a-kassan.
 
@Wille
"Hej. Jag var i kontakt med er DATUM angående den volvo (skriv in regnr här) jag köpt av er DATUM där motorlampan börjat lysa. Ni skulle återkoppla senaste DATUM men jag har inte hört något.

Jag behöver få återkoppling snarast. Kan jag köra bilen i väntan på åtgärd? Om inte behöver jag en lånebil eller att ni ordnar med en hyrbil och bekostar den. Jag är helt beroende av bil för mitt arbete, mina matinköp m.m.

Vänligen
Wille
Telefon 123456789

Och så skickar du der till bilfirman. Är det den Jakobs bilar du pratade om? I så fall skicka hit: Jacobs.bilar@hotmail.com

Sänd gärna sms med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 038
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 243
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp