Boende vill förbjuda ridning på vägen

Sv: Boende vill förbjuda ridning på vägen

Jo, detta är väl ett typiskt skeende. Gårdsmiljön har ju funnits där länge, även om vissa hus också har funnits där länge. Men ridskolan har inte blivit ett problem förrän i "modern tid" då som du säger naturliga naturområden har skurits av pga samhällets utbyggnad.

Dock kan jag förstå att stora hästskitar inte är så trevligt. Som ryttare går det ju faktiskt att promenera denna relativt korta vägsträcka och ifall hästen bajsar, sparka undan det.

Vi bor inte i tättbebyggt område, men när vi är ute och promenerar med hästarna så sparkar vi ändå ner hästskiten i dikeskanten när vi rör oss på vägar där bilar kör och folk promenerar, just för att inte riskera att reta upp någon i onödan. Man kan visa hänsyn och inte bara vilja hävda sin rätt. Särskilt i bostadsområden är det förargligt om hästen skiter just utanför någons tomt, men det går ju som sagt att sparka undan den. ju mindre bitar den delas upp i, ju snabbare försvinner den.

Jag tycker för övrigt att hundskitar är jätteäckliga. Det är rätt vanligt att råka kliva i en sådan om man går på trottoaren, och de kommer ofta fram när snön töar bort. Hundskit är mycket mindre än hästskit, och om jag ogillar hundskit, så förstår jag om folk ogillar hästskit.

Det är enklare om man försöker vara folk till lags. Även om ridskolan har funnits där länge, så får man ändå försöka att anpassa sig och undvika osämja. Risken är annars att samhället vinner över ridskolan och att ryttarna är de som blir begränsade.

Usch vad sånt här är tråkigt! Alltid någon som är missnöjd:crazy:
Visst vore det bra om ryttarna tar bort skiten efter sig, men frågan är om de som gnäller blir nöjda med att skiten sparkas ner i diket. De tyckte ju att det blev för mycket flugor och laver och det blir du ju även om det ligger i diket isåfall!:grin:
Alla måste ju visa hänsyn och ha förståelse för varandra, alltså inte bara hästfolket som ska anpassa sig utan även dom boende!
Alla lever vi på samma yta och har alla samma rättigheter och skylldigheter!
Inte undra på att det är världskrig när folk inte ens kan komma överens om en sådan här "skitsak" !;)

Jag tvivlar på att flugor och allergier är ett så stort problem, som allergiker får man räkna med att stöta på diverse djur på landet. Sedan är det urbota dumt att som hästallergiker bosätta sig nära ett stall som legat där länge.
Flugor tror jag knappast det blir mängder av heller, inte om det inte ligger en hel gödselstack i bostadsområdet iaf.
Däremot förstår jag att man inte vill ha skithögar liggandes utanför husen, det ser inte så fräscht ut. Kan ju inte vara alltför svårt att hoppa av och sparka ned det i något dike eller in i någon buske. Och kanske skotta upp det som ligger i diket en gång i veckan.
Men efter att ha läst miks inlägg så verkar det snarare vara grannarna som har problem med att ta hänsyn.

Åka/gå tillbaka och ta upp det med hink och spade.
Nedskräpning är inte tillåten.

Hästbajs räknas inte till nedskräpning.
Tom polisens rytteri i stockholm anser att de, om deras häst bajsar mitt i stockholm vid K1 (när deras hästar stod där) inte skulle hoppa av och ta upp det.

Jag har ridit ut med polisen (red K1s hästar) och min häst bajsade vid flera tillfällen. Första gångerna bad jag dom vänta så jag kunde sparkas undan, vilket besvarades med att det inte behövdes. Då bajsade hästarna jag red mitt på gångvägen där promenerande skulle gå. Det var inte en rid/promenad trottoar.

Men det ska å andra sidan vara till att va polisen för att folk inte ska våga gnälla över lite hästpoop.

Nu finns det ju förvisso ridvägar så det behöver inte vara så att ryttarna Måste rida där. Å andra sidan kan det vara som det var på ett ställe jag stid i där de bara gnällde för att gnälla, där de ansåg att vi skulle rida på den trafikerade vägen för att komma till punkt B, trotts att vi kunde skritta (vi skrittade Alltid) igenom det enormt lilla villaområdet och slippa bilarna.

För allt vi vet kanske ridvägarna som finns är svåråtkommliga. Jag antar att det finns en anledning till att ryttarna ridit i bostadsområdet.

Jag står fast vid att det bara är gnälliga tanter och gubbar som klagar på att hästar lämnar hästbajs på vägen, som är en allmän plats.
Och att de ska tacka för gratis gödsel. De har säkert fina blommor på sina tomter!

Till er alla tre!!!

Som inte har vett att visa hänsyn.:mad:

Här finns ordninggjorda ridleder. Det är en ridförening, antagligen med rätt stort tryck.

Rid på ridlederna eller mocka i de boendes områden, ta cykeln efter ridpasset och hämta skiten.

Jag har aldrig sagt att jag inte visar hänsyn. :grin:
Vart får du det ifrån?

Fö rider jag inte på ett sådant sätt så jag måste mocka efter mig så... nej, jag tänker inte ta cykeln efter ridpasset och rida och plocka upp efter mig.
Det finns ingen anledning eftersom de inte bryr sig om vart min häst poopar. :crazy:

Så bara för att det finns ridleder så är hästarna och dess ryttare förpassade dit? Enligt svensk lag får ryttare befinna sig på vägen, och så vitt jag vet finns det ingen lag som förbjuder hästar från att bajsa på vägen!
Sen att det är onödigt om det finns ridleder kan diskuteras, kan fortfarande finans anledning till att ryttarna rider i bostadsområdet.

Man måste som ryttare inse att inte alla tycker hästar är trevliga.

Man måste som bilist inse att bilar knappast är uppskattade av alla!
Bilar orsakar trafikolyckor, oavsett förare.

Jag har aldrig sagt att jag inte visar hänsyn. :grin:
Vart får du det ifrån?

Dina åsikter.Som detta:
Jag står fast vid att det bara är gnälliga tanter och gubbar som klagar på att hästar lämnar hästbajs på vägen, som är en allmän plats.

Jag tycker gott man kan mocka efter sig, alltså inte sparka åt sidan här,på väg som går mellan villor.
Är man så lat att man inte orkar det så kan man rida någon annanstans.

Jag tycker för övrigt att hundskitar är jätteäckliga. Det är rätt vanligt att råka kliva i en sådan om man går på trottoaren, och de kommer ofta fram när snön töar bort. Hundskit är mycket mindre än hästskit, och om jag ogillar hundskit, så förstår jag om folk ogillar hästskit.

Fast... hästskit är betydligt större, det är lättare att se än hundskit.
Och! Hundar är köttätare, deras skit luktar vidrigt även när det torkat.
Hästar är vegitarier och deras skit luktar knappt när det torkat.

Hundskit=ruttnelse.
Hästskit=komposteras.

Det är ju trotts allt därför du använder hästskit till bra rosgödsel, och itne hundskiten.

Det är ju trotts allt därför du använder hästskit till bra rosgödsel, och itne hundskiten.

Då kan ju de som rider plocka upp sin egen hästskit, kompostera den något år och därefter sälja den med förtjänst.:idea:
Jag förstår inte varför du tycker det hör till den villaägares arbete som råkar bo där skiten läggs.

vad är värst på en asfaltsväg?

en hästbajs på arean ca 25x25 cm?

eller

ett traktorspår som spridit grisgödsel med längden ca 25-50 meter?

tycker själv att vegetariskt bajs luktar godare än allätarbajs.

Nu vet jag att det har varit problem i ovan nämnda område under ca 20-30 års tid.....om ALLT!.

Det finns två sidor av det hela och det ena är en/ett antal rabiata boende och det andra en ridklubb som säkert visar hänsyn med SINA elever, med det finns även många stall runt omkring där hänsynen nog är sämre.
....
Enligt media, så finns/har funnits fler orsaker till missämjan mellan dom boende och ryttarna. Bl a ska man ha använt villornas gräsmattor som ridväg!

Några förslår att man sparkar ner skithögarna i dike etc. Skitdumt(!) sätt att hantera gödseln. Måste gödseln bort från gatan bör man göra som IU säger.

Undrar om någon av hästägarna i Torstorp tagit ett snack men bostadsföreningen där och t ex förslagit att några intresserade villaägare själva passar på att ta hand om gödseln till sina hallonbuskar? Så spara dom pengar på dyr handelsgödsel.

Slutligen undrar jag när hänsynen ang allergiker ska ta rimliga proportioner? T ex vad gäller avstånd till hästhagar, hundar på allmänna platser osv.

LIA

detta "problemet" har tagits upp i vårat lilla samhälle som är ute på landet där det bor ca 100 personer sammanlagt. hästarna stör tydligen mer än vad traktorerna gör. jag tycker dock att en traktor låter mera i mina öron :D

fast jag håller faktiskt med om att man bör hålla sig till utlagda ridvägar om man kan :P

Senast ändrad av en moderator:

Nybyggda villor drar alltid med sig barn, både födda o ofödda.

Fast då får man ju ta smällen.
Sedan vet jag inte exakt hur det är med hästallergi men med hund och katt så brukar djuren väl vanligen kunna passera en bit bort utan att man får ett anfall?

När jag red turridning så hade ledaren med en sopskyffel med kort handtag i plast som vi på vissa ställen använde att ta bort bajset med, sas alltid till att man skulle hojta vid vissa sträckor om hästen råkade göra en hög. Men vi slängde det i diket eller gick några meter till mer passande ställe. Dom hade inte fått några klagomål men gjorde detta av hänsyn ändå. Det var inte så ofta detta hände, kanske hästarna tyckte det var tråkigt att stanna så dom höll sig till vi kom in i skogen igen:)

Hästallergener är troligen starkare.

*kl*

Det hjälper inte att bråka, man kan försöka göra sig lite smidig och prata och förklara istället.

Fast då får man ju ta smällen.
Sedan vet jag inte exakt hur det är med hästallergi men med hund och katt så brukar djuren väl vanligen kunna passera en bit bort utan att man får ett anfall?

Smällen att behöva flytta om det ligger hästskit på hästskit på den asfalterade vägen utanför villan?, för inte är det här klagomål på hästar som går i hage invid anläggningen?

Tillägger, jag har arbetat med barn som har varit så allergiska att de inte ens tålt lukt från fisk utan att det framkallat rejäla astmaanfall.

Senast ändrad:

I dikena skall det inte sparkas ner någon hästskit.
Dels så fyller det ju igen diket så att vattnet inte kan rinna som det var meningen.
Och dels så göder det diket så att det växer igen fortare.
Om diket sedan går ut i något vattendrag så växer äved det igen av gödningseffekten.

Ett dike är det absolut dummaste stället att placera gödsel på.

kl

Tja, jag får väl förtydliga att när jag säger sparka undan skiten i diket, menar jag knappast några regelrätta diken, utan snarare vägkanten men å andra sidan rider jag på få vägar där jag känner att det öht är nödvändigt.

Smällen att behöva flytta om det ligger hästskit på hästskit på den asfalterade vägen utanför villan?, för inte är det här klagomål på hästar som går i hage invid anläggningen?

Tillägger, jag har arbetat med barn som har varit så allergiska att de inte ens tålt lukt från fisk utan att det framkallat rejäla astmaanfall.

Uppfattade det inte som att det var skiten som framkallade allergin, vet inte ens om det är möjligt?
Oavsett om det är det eller ej tycker jag man kan sparka undan skiten och ta reda på den ibland, då jag kan förstå att man inte tycker det ser trevligt ut med skit utanför huset.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 133
Senast: krek
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 724
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?