Boende vill förbjuda ridning på vägen

Sv: Boende vill förbjuda ridning på vägen

Bl a ska man ha använt villornas gräsmattor som ridväg!

Jag har bott precis där under mina första 18 år i livet. Aldrig någonsin har jag sett någon rida i en villaträdgård. Jag har aldrig sett hovmärken i en trädgård. Aldrig sett hästbajs i en trädgård.
Jag anser alltså detta påstående vara synnerligen överdrivet. Det kanske har hänt någon gång att en häst satt en hov i gräskanten men sällan särskilt ofta. Dessutom har många av husen staket, eller befinner sig någon halvmeter över vägen.

Det handlar om en vägsträcka på några hundra meter. Vägen används imo mest för att ryttarna i stallen runtom ska ta sig till anläggningen. Ibland för att ekipage från anläggningen ska ta sig till ridvägarna. (Som inte är sådär fasligt många, ffa inte jämfört med där jag bor nu.)

Det finns en annan väg. Den är klart olämplig stora delar av året, mörkt, knöligt, lerigt, stenigt, backigt och dessutom längre. Dessutom finns där också joggare, hundar med hussar och mattar, barn, skidåkare och "vanligt" folk ute på promenad.

Det ligger sällan högar av hästskit på vägen. Svårt att uppskatta och på så vis ge en siffra men det handlar inte om många hästbajshögar. Snarare så att det är så ovanligt att jag verkligen uppmärksammar om det ligger en hög.
Vägen går genom ett litet bostadsområde, största delen är det 30-väg. Inte mkt trafik. Vill bilist, cyklist, joggare eller vad det nu må vara undvika höger så är det absolut inget problem.

När jag bodde där så brukade jag skritta den vägsträckan när jag skulle till ridhuset. Kan inte minnas att särskilt många av de jag mötte var otrevliga. Tvärtom. Iofs kan det vara sådana som gnäller i smyg...
De hästar som passerar där skrittar mig veterligen alltid. Det finns inte mkt annat att göra.

Undrar om inte vägarna i det här fallet har rännsten eller diken? I så fall är det lika illa om man sparkar ner skiten som om man låter den ligga kvar. Åtminstone vad lukt och flugor anbelangar.

*Kl*
Det verkar som om det är några personer som driver kampanj mot ridning öht. Då är det svårt att bemöta svepande uppgifter om allergier etc. Enklast vore väl om folk som inte är lämpade att bo lantligt, flyttar in i städerna och låter dom som vill och kan bo bland djur och natur göra det ifred.
Är trött på alla gnällspikar som inte accepterar att lantligt boende innebär djur och natur.

LIA

Jag blir faktiskt lite förskräckt att flera i tråden har så dålig hänsyn och respekt till andra människor. :crazy:
Nog för att jag vet att det finns ett och annat pucko men...

För mig är det självklart att man tar bort bajset, och det gäller ALLA stigar eller vägar - även fast vi bara måste ta bort det på asfalten!
Bajsar hästen på asfaltsvägen åker man och tar bort det efteråt, bajsar den på grusvägarna sparkar jag ut det i skogen, samma sak om hästen bajsar på stigen (fast där kan man alltid putta ut hästarslet så hästen bajsar bredvid).

Att du/ni skiter i om det ligger bajs på vägen är ju oviktigt - det är de som INTE är hästintresserade som man måste tänka på.
Det är pga er/sådana som ni som det alltid är bråk mellan stallar och icke hästfolk.
Det är ju knappast något ovanligt fenomen att folk klagar på stallarna?! Och detta brukar ju vara pga att någon/några inte respekterar folks önskemål/klagomål.

Det finns lixom INGEN SOM HELST anledning att låta bajset ligga kvar på vägen. Bajs - oavsett ursprung - hör hemma i hagen/skogen, på fälten och i gödselstacken/toaletten.

Vi har också haft "problem" med folk som klagat över hästskiten, men klagomålen har inte gått längre än så eftersom ridskolan helt enkelt har skärpt sig. Då & då händer det att nån lat jäkel inte orkar hoppa av hästen och plocka bort bajset (för det är ju så jobbigt?) , och då har det hänt att någon kommit och klagat, men då är det bara att be om ursäkt och fixa det.

En liten allmän fråga till er som tycker det är okej att låta hästen skita varsomhelst:
Mockar ni aldrig på ridbana/ridhus heller? Mig veterligen måste man göra det på alla vettiga anläggningar.

Men jösses, får man inte ens lov att ogilla att ha hästbajs liggandes runt husknuten? Hästbajs blir äckligt av att ligga på en tex asfaltsväg odyl, jag tycker det är otrevligt som bara den! Bajsar min häst nära ett hus hoppar jag av och sparkar undan, fastän jag har otroliga svårigheter att komma upp igen. Inte vill jag att de boendes ungar ska slänga skräp utanför mitt hus, och att jag ska acceptera det för det är ju jobbigt för föräldrarna att plocka upp efter dom..

Det är lustigt hur ryttare kan tycka att folk utan hästintresse ska acceptera hästbajs utanför huset, men själva blir de ofta eld och lågor om någon glömmer att plocka upp efter hunden..

Att allergi skulle vara ett stort problem har jag däremot svårt att tänka mig :cool: Väldigt få människor får allergiska reaktioner om en häst går förbi.

*Delvis kl*

Grejen är att bajset imo inte är ett särskilt stort problem, otrevligt ja, men inget superduperjättemegaproblem. Övriga punkter är imo trams. Det är där "hästfolket" blir irriterade, helt ogrundade påhopp och gnäll alltså.

Mina hästar har aldrig bajsat på den vägen, skulle de gjort det så vet jag inte hur jag skulle gjort. De bajsar i princip aldrig när de är ute på promenix.

*Delvis kl*

Grejen är att bajset imo inte är ett särskilt stort problem, otrevligt ja, men inget superduperjättemegaproblem. Övriga punkter är imo trams. Det är där "hästfolket" blir irriterade, helt ogrundade påhopp och gnäll alltså.

Mina hästar har aldrig bajsat på den vägen, skulle de gjort det så vet jag inte hur jag skulle gjort. De bajsar i princip aldrig när de är ute på promenix.

Nej det tror faktiskt inte jag, att enstaka personer och isolerade händelser drar igång en och annan gnällspik får man räkna med. Men när man drar igång en förening och dessutom får medhåll av kommunen, så är det inte längre en isolerad händelse och problemet är förmodligen större än vad man vill inse. Och det är just det största problemet i ett sådant här fall, man tycker att alla ska acceptera ens hobby men man vill inte själv acceptera att alla inte delar samma åsikt.

Jag har ju fått höra att det har varit en hel del händelser som ligger till grund för den nuvarande situationen. Nog har de boende stört sig på hästarna under en längre tid, men visst, det är inte så enkelt att det enbart rör sig om hästskit på vägen.

Jag fick höra det berättat att någon ryttare sagt till om att boende inte ska skrämma hästarna genom att smälla igen bildörrar etc. Något i den stilen var det. Hur som haver, det lät i mina öron som normala ljud i ett bostadsområde, men uppenbarligen tyckte vissa ryttare att det störde deras hästar.

Det är inte enbart gnäll från de boende. Vad är det man säger? Det är inte ens fel att två träter. Precis som Boj säger så är det mer som ligger till grund än lite hästskit på vägen, men även i det fallet kan man visa hänsyn.

Kanske är det så att vissa ryttare tycker att de har fri tillgång till att rida överallt där det inte uttryckligen är förbjudet att rida och att man då överutnyttjar den friheten?
Som en parantes kan nämnas att motionsspåren är förbjudna att rida på. För många år sedan var det också en argumentation om dem, många ryttare menade på att det är ju faktiskt hästarna och andra djur som har skapat stigarna som motionärerna sedan lagt beslag på och fått kallade motionsspår. Nu finns det andra ridvägar att rida på, men sanningen är att området vid hästanläggningen är också en stor motionscentral. Var man än väljer att rida, så riskerar man ofta att krocka med någon annans intressen. Dessutom har det nu byggts hus i även området vid motionscentralen/ridvägarna, så ryttarnas områden krymper hela tiden.

Nej det tror faktiskt inte jag, att enstaka personer och isolerade händelser drar igång en och annan gnällspik får man räkna med. Men när man drar igång en förening och dessutom får medhåll av kommunen, så är det inte längre en isolerad händelse och problemet är förmodligen större än vad man vill inse. Och det är just det största problemet i ett sådant här fall, man tycker att alla ska acceptera ens hobby men man vill inte själv acceptera att alla inte delar samma åsikt.

Föreningen har funnits där ett antal år vid det här laget. Ända sen förra stallet brann ner och det börjar ju bli ett tag sen. Jag kan inte exakta året i huvudet men jag var iaf inte med när den gamla anläggningen användes. (Jag är 23 år.)
Själva föreningen bildades ju 1964 och låg från början bara någon kilometer från nuvarande anläggningen, närmare centrumhållet och närmare bebyggelse.
Redan innan fanns det flera stall precis i utkanten av Torstorp.
Många av de som bor där har flyttat dit efter nuvarande anläggningen började användas, alltså fullt medvetna om att det fanns hästar där.

För min del handlar det om att acceptera en landsbygd. Visst, ridskolan kan flyttas ännu längre ut från centrum iom att hus byggs allt längre bort från centrum. Men det finns inte mycket mer plats åt inte-centrum-hållet, särskilt inte om klubben fortfarande ska ligga såpass bra till att barn kan ta sig dit på egen hand.

Jag har aldrig haft problem med folk från motionscentralen. Det var faktiskt trevligt att ha gympamusiken i bakgrunden när man pysslade i stallet ;) ("Mitt" stall är det som ligger precis intill motionscentralen.)
Största risken var att barn ibland gick in i hagarna men det hände ytterst sällan, vad jag märkt åtminstone.
Har heller aldrig haft problem med motionärer, dock känner jag många av dem då jag har flera ledande orienterare i familjen och bland nära vänner.

Jag hoppas verkligen att ryttare inte rider på motionsspår och andra ställen där de uttryckligen inte får rida. Då gräver de nämligen en grav åt sig själva :mad:
Dessutom, det där om att bildörrar skulle skrämma hästar gör att jag skäms för andra ryttare. Hur f-n klarar de sig på tävlingar, träningar och sin egen anläggning? Löjligt!

För min del handlar det om att acceptera en landsbygd. Visst, ridskolan kan flyttas ännu längre ut från centrum iom att hus byggs allt längre bort från centrum. Men det finns inte mycket mer plats åt inte-centrum-hållet, särskilt inte om klubben fortfarande ska ligga såpass bra till att barn kan ta sig dit på egen hand.

Nej, det handlar om acceptans från bägge håll. Alltså att ge och ta, rider man i bebyggt område så är man i en position att inte kunna ställa för stora krav som te x att människor inte får kliva ur sina bilar och stänga dörren när en häst passerar osv. I det läget ska man välja andra vägar om hästen är så känslig, man kan inte förvänta sig acceptans om man inte för egen del tänker acceptera situationen.

Det handlar alltså inte om att vi var här först, utan det handlar om att kunna dela på kakan på ett respektfullt sätt. Vill man rida i bebyggelsen, så får man kanske ta sig det omaket att rensa bort ev visitkort efter sig som hästarna lämnar. En högre tolerans får man genom att själv visa prov på sådan, en grinig attityd ger bara samma svar tillbaka.

Nej, det handlar om acceptans från bägge håll. Alltså att ge och ta, rider man i bebyggt område så är man i en position att inte kunna ställa för stora krav som te x att människor inte får kliva ur sina bilar och stänga dörren när en häst passerar osv. I det läget ska man välja andra vägar om hästen är så känslig, man kan inte förvänta sig acceptans om man inte för egen del tänker acceptera situationen.

Det handlar alltså inte om att vi var här först, utan det handlar om att kunna dela på kakan på ett respektfullt sätt. Vill man rida i bebyggelsen, så får man kanske ta sig det omaket att rensa bort ev visitkort efter sig som hästarna lämnar. En högre tolerans får man genom att själv visa prov på sådan, en grinig attityd ger bara samma svar tillbaka.
Precis som jag skrev alltså, att om ryttarna påstår sådana dumheter om bildörrar och motionsspår så är det pinsamt.

Alltså jag blir lite förvirrad när jag läser vad folk skriver....

Många på buke säget att man aldrig aldrig ska sitta upp från marken, detta för att skona både häst och sadel.

Men här så säger folk helt plötsligt att det borde vara en självklarhet att hoppa av och ta bort skiten direkt...

Jag spänner sadelgjorden så pass löst på min häst att jag inte kan hoppa upp från marken tex då hon inte tycker om sadelgjorden.

Om man inte har förmågan att hoppa upp från marken så kan man hämta bajset efteråt.
Kolla igenom tråden en gång till så ser du att det tom finns tydliga bilder på redskap man kan använda :idea:

Sen tar knappast varken häst eller sadel någon skada av att man hoppar upp från marken, det är ju inte så att man hoppar upp ner upp ner upp ner...
Är man extremt osmidig så finns det stenar/stubbar/förhöjningar i marken, och om man råkar befinna sig på en plats där det är totalt plant i flera km så kan man leda hästen resten av biten, eller som sagt hämta bajset efteråt.

Det är knappast någonting att bli förvirrad över..
Har du aldrig någonsin hoppat av hästen när du varit ute på en ridtur? :confused:

Nej nästan inte... jag hoppar av ibland på hemvägen och går sista biten hem, men annars brukar jag aldrig ha anledning till att hoppa av.
Hästen går fram överallt, och jag kan inte komma på någon situation just nu som jag varit tvungen att hoppa av?

Jag kommer alltså inte upp från marken för sadelgjorden är riktigt lös, så minste snedtyngd så glider alltihop av. Hon skuttade till häromdagen av glädje när vi galopperade och det gled rejält av det lilla :p

Kör jag hästen så är det mkt enklare, då stannar man helt enkelt och sparkar undan skiten. Rider jag på en grusväg så brukar jag inte bry mig alls då det är hästar överallt här ( 5 stall med ca 30 hästar i varje inom 1-2 km radie) så folk som flyttar hit vänjer sig rätt fort. Sen är det ju inte som att de går o bajsar helatiden när man är ute o rider :rofl:

Att åka efter och hämta skulle ju då funka, men som distansryttare så rider jag långt, ofta på vägar där man inte kommer åt med bil, så det finns helt enkelt ingen möjlighet att ta upp efter sig efteråt.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 133
Senast: krek
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 724
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30