Bockig häst

T

Tess_P

Hej!
Som ni ser är jag ny här på Bukefalos, så jag tänkte att jag skulle testa få lite hjälp här i stället för att ringa å terra min kompis hela tiden....:rofl:

För att fatta en lång historia kort så.... köpte jag ett varmblod för 2 månader sen,valack 10 år. Första gången jag red honom här hemma slängde han av mig efter ca 5 min. Dagen efter kände jag att jag börjar jobba hästen från marken, han stegrade,bockade mmmm
Ringde upp min kompis då för att se om han var rädd eller bara envis,bakrädd kom vi fram till och att han är en kille som vet vad han vill och inte vill men nu är allt sånt borta :bump: , kanske ska tillägga att jag bara har jobbat från marken i 2 månader varje dag i stort sett och nu lyder han minsta lilla från marken,jätte duktig. En helt annan häst! Till problemet, idag testade jag att rida honom, han är så spänd,som en fjäder,kastar hela tiden ner huvudet precis som om han ska bocka, (han är en bockare),så när jag kortar tyglarna på honom slänger han med huvudet neråt,släpper jag på tyglarna bockar han :confused: . Några tips hur jag ska göra, hur får jag honom avslappnad även i ridningen, hur lär man en häst att inte bocka? Jag själv är avslappnad när jag rider på honom, pratar med honom. Berömmer när han är duktig osv. Men när jag sitter på tycker han att ALLT är jätte läskigt.Hm,förlåt det här blev långt ändå. :crazy:
Hoppas ni har förstått mitt svammel,annars så skriv så förklarar jag mera.
Han är otroligt lättlärd så det mesta skulle nog funka på honom.:banana:
 
Sv: Bockig häst

jag tror oxå att du ska kolla honom så han inte har ont!!
 
Sv: Bockig häst

Ska kolla en extra gång om han verkligen inte har ont någonstans.
För han vill ju som ha av mig. Allt nytt jag har gjort med han, ridning, markträning, ta hovarna osv , har han alltid testat till 110 % att slippa men när han märker att han inte slipper undan ger han sig på en gång. Men jag ska absolut ta hit ngn igen som få gå igenom hästen så att han inte har ont någonstans, skulle ju vara jätte hemskt om han gick å hade ont!! :(
 
Sv: Bockig häst

vad har du för sadel? har du kollat så det inte är den som är problemet. Tänderna?
 
Sv: Bockig häst

Bockar han även när du rider barbacka? om du testat det..
för isf kan sadeln vara ett problem. Annars tänderna.
 
Sv: Bockig häst

Har bara ridit han 2 ggr efter jag blev avslängd, sen körde jag bara markträning, när han löd mig från marken,så har jag testat att rida,men då har jag bara haft sadel. Ska testa barbacka ikväll.
Ska ringa en tjej som går igenom hästen totalt, hon kollar muskler,rörlighet, skelett,ja allt! Har sett att han,hästen alltså,går som på en lina med frambenen, inte bak, kanske det kan vara ngt :confused:
Hittar inte hon ngt får jag ta någon som kollar tänder osv.
Har varit å lånat en sadel idag av en kompis, ska testa den istället. När man rider honom så skjuter han mkt upp ryggen, kan ju vara det som är problemet..... Vill passa på att tacka ni som svarat! :bow:
 
Sv: Bockig häst

kolla sadeln.
min kompis lånade en häst, så fantastisk vacker och hoppade som en Gud! men det var ett problem, med hans gräsliga humör. mig försökte han få av en gång, han verkade spänd.
dom fick veta att under flera år hade han haft en sadel som legat på fel sätt och på något sätt gjort så att ryggmusklerna förtvinat delvis. så hans medicin blev: arbete från marken, köra mm. i ett halvår, sedan fixa en specialanpassad sadel och börja rida igång igen.
 
Sv: Bockig häst

Reagerar hästen om du känner längs ryggraden när du står bredvid hästen? Om den reagerar tyder det på att den är spänd i ryggen och att du bör kolla sadeln.
Eftersom det verkar fungera när du jobbar från marken är det ju något som inte stämmer när du kommer på ryggen, eller hur?
 
Sv: Bockig häst

kolla sadeln.
min kompis lånade en häst, så fantastisk vacker och hoppade som en Gud! men det var ett problem, med hans gräsliga humör. mig försökte han få av en gång, han verkade spänd.
dom fick veta att under flera år hade han haft en sadel som legat på fel sätt och på något sätt gjort så att ryggmusklerna förtvinat delvis. så hans medicin blev: arbete från marken, köra mm. i ett halvår, sedan fixa en specialanpassad sadel och börja rida igång igen.



Vi satt å pratade om det igår jag å några tjejkompisar, för sadeln jag fick med använder jag inte för den satt jätte dåligt på hans rygg. Så det kan ju ha vara att han förväntar sig att sadeln = ont. Köra honom går tyvärr inte. Han är så bakrädd så det är synd om honom. Han är blivit slagen förr bakifrån, han skulle ju egentligen gå på trav men sprang inte så fort å då trodde dom väl att om man ger hästen spö så springer han, vilka idioter! :devil: Jag måste nog köpa en ny sadel för den jag har nu är väl inte heller den bästa, ligger väl bra men jag är inte 100 % nöjd med den
 
Sv: Bockig häst

Reagerar hästen om du känner längs ryggraden när du står bredvid hästen? Om den reagerar tyder det på att den är spänd i ryggen och att du bör kolla sadeln.
Eftersom det verkar fungera när du jobbar från marken är det ju något som inte stämmer när du kommer på ryggen, eller hur?

Igår när jag var ute å nattade han så kände jag efter hans rygg och han reagerade inget. Men tror inte att ryggmusklerna är dom bästa.
Fungerar jätte jätte bra från marken nu, så helt klart är det ngt som blir fel när jag hoppar upp på honom. Han går ju som på lina med frambenen när sadeln är på , kan han ha ont framme vid bogen/ bringan? Så synd för jag tror inte att han vill göra så egentligen för han är verkligen en duktig, lättlärd och klok häst som vill göra det man ber honom om. Så han skäms liksom på en gång min "lilla" plupp...:love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bockig häst

Bockar han även när du rider barbacka? om du testat det..
för isf kan sadeln vara ett problem. Annars tänderna.

Ikväll ska jag rida honom barbacka. Skriver här sen så får ni veta hur det gått.... :rofl:
Håller tummarna att det går bra och att han slappnar av lite mera och inte ville slänga ner huvudet hela tiden :crazy:
 
Sv: Bockig häst

Spännande :D Hoppas det funkar :) Sen kan det ju även vara så att du kanske spänner dig lite i sadeln du har nu och då blir även han spänd. Lycka till och berätta hur det går!
 
Sv: Bockig häst

Hur var han hos de förra ägarna? Hur länge har han varit ridhäst och hur gick inridningen till (inte alltid man vet, men om du gör det är det värt att fundera kring)? Har du arbetat honom från marken med sadeln på? Kanske arbeta från marken med sadel + sandsäck i sadeln? Vilka övningar har du gjort från marken (tömkört? självförtroendeövningar som att gå över pressenningar? longering? löslongering? Arbetat med alla gångarter från marken och fått honom att svara på röstsignaler? Gått ut och gått/tömkört i skogen?)??
 
Sv: Bockig häst

min hade myror i brallan och bockade mkt oxå, provade barbacka, kolla tänder mm...kom på tillslut att han fick för mkt kraft. :angel: Överskottsenergi till tusen, trodde nämligen att han behövde ha kraften då betet är nu magert? jajaaa:p

Nu är han :bow: igen!
 
Sv: Bockig häst

Jaha, tillbaka från ridturen, red barbacka. Känner mig less :cry: funkade inte alls!
Han ville inte ens gå, och när jag väl få honom att gå så skjuter han upp ryggen riktigt mycket, tuggar och grejsar på med bettet hela tiden också. Hade med mig en kompis så vi tog av honom tränset så fick hon leda honom, gick faktiskt rätt bra. Så då hade vi tyglarna på grimman, gick inte alls igen, han backar, lägger öronen bakåt och spänner sig. Det var liksom som han tänkte " hoppa av mig annars slänger jag av dig". Så jag hoppade av honom och körde lite stanna, backa osv med honom. Funkade jätte bra! Ibland är det som att när jag hoppar upp på honom så finns ingen ledare och då blir han osäker, kan det vara möjligt :confused:
Så svårt när jag inte vet om det är fjant eller om han har ont. Kommer en tjej å kollar igenom honom i helgen, skelett, leder och rörlighet osv. Jag vill verkligen bara ta en lugn och fin skrittur. Men det kommer väl....
 
Sv: Bockig häst

min hade myror i brallan och bockade mkt oxå, provade barbacka, kolla tänder mm...kom på tillslut att han fick för mkt kraft. :angel: Överskottsenergi till tusen, trodde nämligen att han behövde ha kraften då betet är nu magert? jajaaa:p

Nu är han :bow: igen!

Tänkte också på fodret, kollade det men han får inte så mycket foder ännu :angel: så det kan som inte vara det heller....:crazy:
Han får ju givetvis lite men mest för det goda...;)
 
Sv: Bockig häst

Hur var han hos de förra ägarna? Hur länge har han varit ridhäst och hur gick inridningen till (inte alltid man vet, men om du gör det är det värt att fundera kring)? Har du arbetat honom från marken med sadeln på? Kanske arbeta från marken med sadel + sandsäck i sadeln? Vilka övningar har du gjort från marken (tömkört? självförtroendeövningar som att gå över pressenningar? longering? löslongering? Arbetat med alla gångarter från marken och fått honom att svara på röstsignaler? Gått ut och gått/tömkört i skogen?)??

Den förra ägaren sa att han alltid försökte bocka av en men bara en gång å satt man kvar så försökte han inget mera. Men så är det inte här för gången jag åkte av så skulle han ha av mig till varje pris. Han har väl varit ridhäst ca 6 år, men han är inte riden så jätte mycket skullle jag vilja säga. Inridningen har jag ingen aning om, men jag kan gissa mig till att den inte blev korrekt gjord....:crazy:

Har arbetat honom från marken med sadel på och det gick bra. Hm... jag kanske inte har gjort så många övningar från marken känner jag när jag läser hur många förslag du hade, markträning är som lite "nytt" för mig :crazy: jag har mest få honom att gå bakom mig och inte springa förbi mig, stanna när jag stannar backa när jag backar osv. Ge mig väldigt gärna tips om mera, tex gångarterna från marken, röstsignal osv. Spännande! :bump: gått över presenningar har jag inte heller gjort..... men som sagt, ge mig tips på mera markträningsövningar :)
 
Sv: Bockig häst

Hmmm, jag är nog egentligen inte rätt person för att ge mer konkreta tips, är bara en glad amatör som kommer med idéer och nyfikna frågor. Jag vet ju inte så mycket om din häst, men på din beskrivning så verkar den vara mer än bara lite busig och ouppfostrad. Den verkar näst intill oridbar (hoppas du inte tar det som någon förolämpning, men om han bara försöker få av dig så...), och en sådan häst skulle jag nog rekomendera att börja om från början med på rätt sätt. Dvs behandla honom som en unghäst som ska ridas in och ta hjälp av någon som är duktig på det. Ta hellre för givet att han inte kan någonting än att kräva för mycket. Det han redan kan kommer han att fatta snabbt när ni tränar.

Lycka till!
 
Sv: Bockig häst

Jag hade ändå fortsatt att undersöka hans rygg, om inte beteendet blir bättre hade jag absolut åkt in till en klinik. Det känns ju bedrövligt för en själv om man i efterhand får reda på att hästen har ett fel någonstans som gör att han bockar.
Det som får mig att reagera är när du skriver att hästen nästan går som på lina när sadeln är på....Kniper den honom över manken??
Går det att tömköra honom alternativt longera honom med chambong så att ryggmusklerna byggs upp?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp