Bockig häst

Sv: Bockig häst

Givetivs tar jag det inte som en förolämpning, han är ju faktiskt oridbar, tyvärr :cry: Försöker longera honom men har har inte riktigt fattat vad han ska göra än, ett nytt försök idag. Han försöker förstå :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bockig häst

Jag hade ändå fortsatt att undersöka hans rygg, om inte beteendet blir bättre hade jag absolut åkt in till en klinik. Det känns ju bedrövligt för en själv om man i efterhand får reda på att hästen har ett fel någonstans som gör att han bockar.
Det som får mig att reagera är när du skriver att hästen nästan går som på lina när sadeln är på....Kniper den honom över manken??
Går det att tömköra honom alternativt longera honom med chambong så att ryggmusklerna byggs upp?

Masserar hans rygg varje dag och kollar den, han blir mjukare och mjukare tycker jag. Kommer en tjej på torsdag och går igenom honom :bump: Spännande och höra om hon hittar ngt.
Att han går som på lina, det vi har funderat på är om det har blivit ngn låsning framme vid bringan/bogen så när sadeln kommer på gör det ont. Men han går så även om inte sadeln är på, ibland.
Kollat på honom när han springer i hagen och då är det helt normalt.
Ska inte testa rida ngt mera nu förrän den där tjejen kommer och kollar honom, om han skulle ha ont så skulle jag nog må väldigt väldigt dåligt sen av att ha försökt rida honom. Jag längtar tills torsdag och jag tror den här veckan kommer att gå väldigt långsamt....:crazy:
 
Sv: Bockig häst

Idag har en kvinna varit hit och kollat igenom min häst. Hittade inget fel på honom :bump: :bow: . Så det är väl bara tuta och rida....:rofl: Han har tydligen bara en ful ovana och kasta med huvudet och bocka så det är väl bara och försöka sitta kvar tills han slutat med det.

Vill tacka ER ALLA som svarat! :bow: :bump:
 
Sv: Bockig häst

Hejsan! Nu när du fått svart på vitt att det inte är av smärta som din lilla ögonsten bockar skulle jag vilja hjälpa lite, om jag kan. Jag hade ett varmblod för några år sedan på foder, kuskarna på travbanan höll på att skratta ihjäl sig när de fick höra att Diner skulle bli ridhäst till en 13 år gammal flicka:( Kan ni tänka er hur hon betedde sig? Illa... Provridningen gick till så här; Ägaren vågade inte ens leda hästen, så min bästa kompis pappa fick formligen släpas runt gården när jag skulle provrida:o skäms i efterhand när jag tänker tillbaka... När hästen stod hemma på min gård fick jag förhållningsorder; borsta henne på halsen. Inte i ansiktet, då bits hon. Kratsa inte hovarna, då sparkas hon. Borsta henne inte vid magen, hon är kittlig. Okej... Jag gjorde allt, kröp tom mellan bakbenen på henne tillslut;) Men så ridningen då...Suckar. Kan säga att jag har problem med ryggen idag:crazy: Hon hade nästan aldrig alla fyra benen på marken samtidigt. Bockade i varje hörn på paddocken, i varje sväng och varje gång jag gjorde något med henne överhuvud taget. Hon hade ingen smärta eller så, det var kontrollerat. Så med hjälp av min faster(duktig inom ridningen) försökte jag få henne att sluta med det där. Först och främst, när en häst bockar tappar den farten framåt. Den stannar till, drar ner huvudet och kutar ryggen och tar ett JÄTTEskutt, varav ryttaren kommer i obalans. Om din häst nu är bakskygg så tycker han det är jätteläskigt att du hänger på sniskan och det kommer ännu ett språng. Alltså, driv hästen framåt försök inte att bara dra hästens huvud úppåt utan rid den frammåt! Det absolut viktigaste; låt den inte tappa framåtbjudningen! En häst fungerar som så att de SKA vara bakskygga, det kan vara frågan om liv och död för en häst i det vilda. Ett rovdjur som attackerar slänger sig på korset på en häst. Hur tror du då det känns för en häst, som uppenbarligen också fått sin rädsla bekräftad med stryk, att ha människan, jordens största rovdjur, på ryggen? Jag hoppas du fick någon som hälst tröst i detta lååånga svar, du ska se att allt ordnar sig. Ta ett steg i taget bara!
Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Bockig häst

Hejsan! Nu när du fått svart på vitt att det inte är av smärta som din lilla ögonsten bockar skulle jag vilja hjälpa lite, om jag kan. Jag hade ett varmblod för några år sedan på foder, kuskarna på travbanan höll på att skratta ihjäl sig när de fick höra att Diner skulle bli ridhäst till en 13 år gammal flicka:( Kan ni tänka er hur hon betedde sig? Illa... Provridningen gick till så här; Ägaren vågade inte ens leda hästen, så min bästa kompis pappa fick formligen släpas runt gården när jag skulle provrida:o skäms i efterhand när jag tänker tillbaka... När hästen stod hemma på min gård fick jag förhållningsorder; borsta henne på halsen. Inte i ansiktet, då bits hon. Kratsa inte hovarna, då sparkas hon. Borsta henne inte vid magen, hon är kittlig. Okej... Jag gjorde allt, kröp tom mellan bakbenen på henne tillslut;) Men så ridningen då...Suckar. Kan säga att jag har problem med ryggen idag:crazy: Hon hade nästan aldrig alla fyra benen på marken samtidigt. Bockade i varje hörn på paddocken, i varje sväng och varje gång jag gjorde något med henne överhuvud taget. Hon hade ingen smärta eller så, det var kontrollerat. Så med hjälp av min faster(duktig inom ridningen) försökte jag få henne att sluta med det där. Först och främst, när en häst bockar tappar den farten framåt. Den stannar till, drar ner huvudet och kutar ryggen och tar ett JÄTTEskutt, varav ryttaren kommer i obalans. Om din häst nu är bakskygg så tycker han det är jätteläskigt att du hänger på sniskan och det kommer ännu ett språng. Alltså, driv hästen framåt försök inte att bara dra hästens huvud úppåt utan rid den frammåt! Det absolut viktigaste; låt den inte tappa framåtbjudningen! En häst fungerar som så att de SKA vara bakskygga, det kan vara frågan om liv och död för en häst i det vilda. Ett rovdjur som attackerar slänger sig på korset på en häst. Hur tror du då det känns för en häst, som uppenbarligen också fått sin rädsla bekräftad med stryk, att ha människan, jordens största rovdjur, på ryggen? Jag hoppas du fick någon som hälst tröst i detta lååånga svar, du ska se att allt ordnar sig. Ta ett steg i taget bara!
Lycka till!


Oj, jag satt verkligen med spänning med att läsa vad du skrivit! Och tack för ett bra svar :bow:
Ska driva på honom framåt nästa gång, när du förklararar typ när jag hänger på sniskan och det kommer ännu ett skutt, det var som om du hade sett när jag red honom. Jag fann verkligen tröst i ditt svar. Han ska få vila nu 2 dagar, sen är det på med sadeln + hjälm + skyddsväst och rida! :rofl: Känns så bra att ha fått veta att han inte har ont! Då har ju du erfarenhet av lite bockiga hästar..... kanske får plåga dig med lite mera frågor när jag dyker på problem? :confused:
 
Sv: Bockig häst

Håller helt med dig, och att hålla hästen sysselsatt hela tiden så att han inte hinner tänka på bockning, ex volter, serpentiner osv.. Även om han småbråkar som en unghäst jag red gjorde, så kan man iaf försöka, tex formerna på volten kan man öva på senare ;)
 
Sv: Bockig häst

Oj, jag satt verkligen med spänning med att läsa vad du skrivit! Och tack för ett bra svar :bow:
Ska driva på honom framåt nästa gång, när du förklararar typ när jag hänger på sniskan och det kommer ännu ett skutt, det var som om du hade sett när jag red honom. Jag fann verkligen tröst i ditt svar. Han ska få vila nu 2 dagar, sen är det på med sadeln + hjälm + skyddsväst och rida! :rofl: Känns så bra att ha fått veta att han inte har ont! Då har ju du erfarenhet av lite bockiga hästar..... kanske får plåga dig med lite mera frågor när jag dyker på problem? :confused:


:rofl: Ja du, plåga på bara! Kul att du tog åt dig av mina tips. jag lovar dig, när du får bukt på din vilding kommer du kunna rida vilken häst som helst. Det blir nästan tråkigt att rida en lugn och beskedlig häst;) Det som inte dödar, stärker, som man brukar säga! Hoppas han ger sig snart ialla fall.Kram
 
Sv: Bockig häst

om han inte har ont (har du kollat med massör och equiterapeut?) tycker jag du ska börja med att ta tex en NH kurs så att du får ledarrollen. en häst gör aldrig så, som du beskriver, mot sin ledare i hagen tex! det om rang ordningen redan är satt dvs.
 
Sv: Bockig häst

Håller helt med dig, och att hålla hästen sysselsatt hela tiden så att han inte hinner tänka på bockning, ex volter, serpentiner osv.. Även om han småbråkar som en unghäst jag red gjorde, så kan man iaf försöka, tex formerna på volten kan man öva på senare ;)


Ska ut å träna honom på det. Jag kanske också blir lite mera avslappnad för skulle jag bli avslängd nu landar jag riktigt mjukt för här är det SÅÅÅ mkt snö :rofl:
 
Sv: Bockig häst

om han inte har ont (har du kollat med massör och equiterapeut?) tycker jag du ska börja med att ta tex en NH kurs så att du får ledarrollen. en häst gör aldrig så, som du beskriver, mot sin ledare i hagen tex! det om rang ordningen redan är satt dvs.

Ja, det var en sån som kom hit i torsdags och kollade igenom varenda del på hela hästen och hon hittade absolut inget att anmärka på. Fick bara en massa beröm för en fin häst osv. Hon trodde mera att det var en fult beteende han hade eftersom hon såg ju hur han var från marken osv. Jag skulle verkligen vilja gå ngn kurs men där jag bor finns typ inget. Då måste jag åka minst 20 mil tur och retur.... Han blev ju lite extra " tokig" när vi fick sära på hästar osv osv för rangordningen blev som aldrig färdig. Nu är det klart. :bump: Men han visar verkligen respekt för en från marken, han skulle aldrig göra ngt från marken, han flyttar undan min zon hela tiden , har grimskaft på över 1 m och när jag stannar till så stannar han på en gång. Går jag två steg åt vänster så följer han med osv. Kan stå med öppen boxdörr för han vet att han inte får gå ut osv. Men när man sätter sig på är det precis som han tänker " Nej, nu försvann ju hon, hur ska jag våga gå fram här då"? Och slänger med huvudet hela hela tiden. Han buffar med huvudet på alla andra men gör det aldrig mot mig. Kurs kan jag ju då tyvärr inte gå men har du några enkla tips eller vad tror du...:confused:
 
Sv: Bockig häst

Hej hej!
Igår red jag ut i djupsnön för det är ssååå halt på vägarna. Alltså det gick så bra så jag kan inte fatta det! :bump:
Jag var avslappnad, hästen var avslappnad, han tyckte det var så roligt! Han slängde med huvudet en enda gång sen var det liksom lugnt! Han fick vila idag eftersom det är riktigt mycket snö här, fick jobba hårt killen min igår. Ska ut imorgon igen och se hur han beteer sig då, masserar honom varje kväll, om det kan vara ngt sånt,att han varit stel osv. Äh,jag vet inte. Men det gick toppen igår och vi var verkligen nöjd båda två! Jag kunde rida min häst normalt för första gången sen provridningen!! :bump: :bow: Tack alla ni som svarat och hjälpt mig! :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp