Hejsan! Nu när du fått svart på vitt att det inte är av smärta som din lilla ögonsten bockar skulle jag vilja hjälpa lite, om jag kan. Jag hade ett varmblod för några år sedan på foder, kuskarna på travbanan höll på att skratta ihjäl sig när de fick höra att Diner skulle bli ridhäst till en 13 år gammal flicka

Kan ni tänka er hur hon betedde sig? Illa... Provridningen gick till så här; Ägaren vågade inte ens leda hästen, så min bästa kompis pappa fick formligen släpas runt gården när jag skulle provrida

skäms i efterhand när jag tänker tillbaka... När hästen stod hemma på min gård fick jag förhållningsorder; borsta henne på halsen. Inte i ansiktet, då bits hon. Kratsa inte hovarna, då sparkas hon. Borsta henne inte vid magen, hon är kittlig. Okej... Jag gjorde allt, kröp tom mellan bakbenen på henne tillslut

Men så ridningen då...Suckar. Kan säga att jag har problem med ryggen idag

Hon hade nästan aldrig alla fyra benen på marken samtidigt. Bockade i varje hörn på paddocken, i varje sväng och varje gång jag gjorde något med henne överhuvud taget. Hon hade ingen smärta eller så, det var kontrollerat. Så med hjälp av min faster(duktig inom ridningen) försökte jag få henne att sluta med det där. Först och främst, när en häst bockar tappar den farten framåt. Den stannar till, drar ner huvudet och kutar ryggen och tar ett JÄTTEskutt, varav ryttaren kommer i obalans. Om din häst nu är bakskygg så tycker han det är jätteläskigt att du hänger på sniskan och det kommer ännu ett språng. Alltså, driv hästen
framåt försök inte att bara dra hästens huvud úppåt utan rid den frammåt! Det absolut viktigaste; låt den inte tappa framåtbjudningen! En häst fungerar som så att de SKA vara bakskygga, det kan vara frågan om liv och död för en häst i det vilda. Ett rovdjur som attackerar slänger sig på korset på en häst. Hur tror du då det känns för en häst, som uppenbarligen också fått sin rädsla bekräftad med stryk, att ha människan, jordens största rovdjur, på ryggen? Jag hoppas du fick någon som hälst tröst i detta lååånga svar, du ska se att allt ordnar sig. Ta ett steg i taget bara!
Lycka till!