Diabetikern

Trådstartare
Vad innebär det för hästens användning egentligen?

Var inne i onsdags och röntgade min mammas häst och vår vetrinär sa att hästen troligtvis haft bockhov som ung och att det börjat rätta till sig nu det kunde man se på hoven/hovbenet.

Min undran är lite om man åtgärdar bockhov tidigt vad får det för inverkan på hästen senare i livet?
Hur uppkommer bockhov eller varför kanske man ska säga?

Någon som har erfarenheter från detta?

Mvh Diabetikern

Sv: Bockhov?

www.agria.se skriver så här om bockhov:
---
Bockhov kallas en hov med höga trakter. Tåvinkeln är mer än 60 grader fram och mer än 65 grader bak, mot normala 45-50 grader fram och 50-55 grader bak. Hos den unga hästen kan tillståndet bero på en tillväxtrubbning, till exempel en senkontraktur och ska åtgärdas så fort som möjligt, för att minska risken för bestående men. När äldre hästar drabbas, beror det ofta på att hästen avlastat det aktuella benet under en längre tid. Det tyder alltså på att hästen har eller har haft problem i det ben som drabbats. Därför är det alltid ett observandum vid en besiktning.

Hästar med bockhov eller tendens till bockhov, ställer krav på hovslagaren. Den unga hästen åtgärdas genom verkning och kanske specialbeslag. I en del fall, måste man operera. Även när är äldre hästar drabbats, är det viktigt att hästen verkas och skos på ett bra sätt. Man ska inte försöka åtgärda en utvecklad bockhov genom att verka den kraftigt i trakten, det brukar resultera i hälta. Istället gäller det att åtgärda det som går och i övrigt inrikta sig på att tillståndet inte förvärras.

tack för svaret :bow:
Nu ytterligare en fråga.

Om hästen haft det som ung och det har med rättt skoning vuxit bort. Kan det komma igen? är det då pga av dålig skoning? Har det någon betydelse för framtiden om en ung häst har haft bockhov?

Min mors häst såg vetrinäern att han troligtvis haft bockhov för flera år sen och att det först nu börjat rättas till :crazy: men att ha inte hade några men av det.

Det är så olika, hur de påverkas. Om det har rättats i tid och veterinären inte anser att det påverkar användbarheten hade jag nöjt mig med det och varit otroligt noga när jag valt hovslagare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
986
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 887
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 982
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 411
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10