A

Annas

Har hästen på bilden bockhov/tendens till bockhov eller är den bara hög i trakterna? Skulle ni avråda från köp eller kan detta gå att åtgärda? Hästen är i alla andra avseenden helt perfekt!

Obs! På den första bilden står den i pesad/stegring så det är därför bakbenen är så väldigt vinklade, om ni undrar!

www.fotogalleriet.se/alb74638
 
Sv: Bockhov?

Annas skrev:
Har hästen på bilden bockhov/tendens till bockhov eller är den bara hög i trakterna? Skulle ni avråda från köp eller kan detta gå att åtgärda? Hästen är i alla andra avseenden helt perfekt!

Obs! På den första bilden står den i pesad/stegring så det är därför bakbenen är så väldigt vinklade, om ni undrar!

www.fotogalleriet.se/alb74638
Ehh,du har ingen bild på hästen där man ser hästen uppställd på plant underlag?:idea:
De där bilderna är inte lätta att tolka.:crazy:
Man ser liksom inte mkt av hovarna direkt.:angel:
Inte mkt av nånting faktiskt..:D
 
Sv: Bockhov?

Väntar på fler bilder från säljaren... Får se om det blir några på plant underlag! Han har inte nämnt något om bockhov överhuvudtaget så den måste ju inte ha det, man jag tyckte jag kunde se en antydan på de (otydliga) bilderna jag fick!

Rent generellt då, skulle du satsa på en häst med tendens till bockhov på båda eller ett av bakbenen? Kan detta avhjälpas så den blir helt åteställd och en fullt fungerande tävlingshäst?
 
Sv: Bockhov?

Min häst är opererad som fölunge för bockhov på båda frambenen. Vad jag vet så är det fölungar som får detta av flera orsaker och det brukar vanligast förekomma på frambenen.Är det en vuxen häst du tänker köpa så kan jag inte tänka mig att det är några problem. Min häst är nu 14 år och har fortfarande inte riktigt korrekt vinkel på sina hovar, men hon har hoppat en hel del i sitt liv och efter operationen har hon ALDRIG varit halt. Hästen ska väl besiktas innan köp så hör med veterinären om du är orolig.
 
Sv: Bockhov?

Min häst är bockhovig på ena fram.

Jag kommer aldrig någonsin köpa en häst igen som har detta problemet. Min häst har fått strålbenshälta på det benet, antagligen beror det inte på själva bockhoven men man kan inte heller utesluta.

Jag har dessutom fått en reservation från försäkringsbolaget på det benet.
 
Sv: Bockhov?

För referensmaterial: för den som tittar in på min användarprofil och går in på fotoalbumet, så finns en REJÄL bockhov att beskåda...
 
Sv: Bockhov?

Jag har oxa faft en bockhovshast, aldrig mer!:crazy:
Hur som helst, om hasten ar typ PRE, sa har de jag har traffat pa iaf, haft sma "bockhovsliknande" hovar, men de ska vara sa, inget fel eller problem
 
Sv: Bockhov?

Detta är en PRE... och båda bak verkar se likadana ut. Kanske den bara är hög i trakterna vilket kanske är hyffsat lätt att åtgärda?
 
Sv: Bockhov?

För mig ser det mer ut som björnfötter...ganska vanligt hos PRE

I alla fall ser senorna svaga ut och beroende på åldern är det svårt att åtgärda...
 
Sv: Bockhov?

Jag har erfarenheter av att bockhov går att rätta till, iaf på en unghäst jag känner hade den rejält bockhov, nu när den fyllt 3 år i år syns det knappt något och hästen har inte menn av det, kanske en bra hovslagare är ett tips :)
 
Sv: Bockhov?

Kan inte ni som har "bockhoviga" hästar ta bild på hovarna. Min häst har väldigt olika hovar; en liten och hög och en sgs vanlig (plattare).
Nyfiken!
 
Sv: Bockhov?

DEN var läskig att skåda :eek: , hur gick det med den?

För övrigt var Herman väldigt vacker!
 
Sv: Bockhov?

Vet faktiskt inte vad som hänt med hingsten. Jag fick erbjudande att ta den för symbolisk summa, men även om projektet som sådant (ohanterad/ohanterlig hingst 7 år) frestade mig skrek min veterinär i högan sky när hon fick bilden ni precis tittat på. NEJ! ALDRIG! LÄGG AV! LÄGG NER! var några av de mildare uttrycken hon använde :D

Jag skulle tro att det är m e m omöjligt att vettigt korrigera den efter 7 år. Ändå blev hans såld... Stoet hade också bockhov, om än lindrig och korrigerad (vilket tydligt påvisar ärftligheten, hon borde inte gått i avel).

Angående Herman är han en liten, liten, liten rottis på ynka 36 kg (mot den förra som vägde närmare 70 kg). Han blir inte större, fyller 6 i år. Men han är väldigt svart!
 
Sv: Bockhov?

jo, men även i en levad borde vinkeln ser rätt ut.

det kanske är en kombination av för långa traktar och svaga senor.

Det vore kanske vettig att se en bild med hela hästen, uppställd på plan mark. Då kan man se bättre om det är en felställning...hästar med björnfötter har oftas en typisk felställning i bakbenen.

Annas, har du fått mera bilder?
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 183
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu tryter mitt tålamod... Efter 10 års kämpande med att få rätt på min hästs framhovar är jag helt matt! Problem: Framhovarna är sköra...
Svar
17
· Visningar
2 640
Senast: DeDen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp