c0pyright

Trådstartare
Det är så att jag är på gång att köpa en häst (SWB) och den ska besiktigas imorgon, men bara såhär timmar innan har jag fått veta att hästen föddes med tendens till bockhov på ett framben men som har korrigerats sedan hästen var 7 månader gammal. Hon säger att det inte syns att hästen har bockhov idag. Hästen är 5 år gammal nu. Hon har nyligen skiljts från sitt föl och håller nu på att sättas igång igen. Hon har inte ridits mycket innan hon fick föl.

Skulle ni avråda mig från köp? Vill ju absolut inte köpa mig problem det första jag gör!

Mycket tacksam för alla svar!

Är den opererad eller hur korrigerades den?
Ser den bra ut idag (dvs normala hovar) och inte är opererad hade jag inte låtit det hindra mig. Vill du vara extra säker går det ju att ta en bild på vid besiktningen. Är den opererad hade jag funderat både en och två gånger.

Jag hade varit himla misstänksam mot att det framkommer i 11:e timmen. Det är typiskt något som man velat dölja så det blir en stress som väger över i köp.

Är väldigt tveksam till bockhov över lag, med hänvisning till att det handlar om senor. Hur är hästen belastad tidigare och vad ska den användas till nu?

Bra info om böjsenekontraktur, d v s bockhov.
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=45

Jag skulle nog säga att det faktum att säljaren ändå nämner det, trots att det inte syns på den nu, visar att säljaren vill vara ärlig med saken. Även om det kommer fram sent.
Sen hade jag velat veta mer om det, hur illa det var från början och hur det behandlats sen. Har det räckt med korrekt verkning, har de använt korrigeringsbeslag eller har den opererats?
Det är inte alls ovanligt att växande unghästar har en smärre senkontraktur medan de är unga och sen har full funktion resten av livet. Men, som sagt, lite mer bakgrundsinfo hade varit bra...

Jag skulle nog säga att det faktum att säljaren ändå nämner det, trots att det inte syns på den nu, visar att säljaren vill vara ärlig med saken. Även om det kommer fram sent.

Nja, många nämner det sent när man redan har köparen på kroken, just för att inte kunna få backning på en så enkel sak som att man vetat men inte nämnt.

Men gör TS en ordentlig undersökning så spelar det ju ingen roll så länge man som köpare är beredd att backa om det visar sig ha påverkan idag.

Det har inte använts specialbeslag och det har inte opererats. Enbart verkning för korrigering. Har ingen reservation för detta på försäkringen.
Hästen har inte belastats mycket än då hon bara är 5 år och har haft föl. Hon är i princip bara inriden. Så man kan väl med säkerhet inte veta om hon kommer hålla för större belastning och tävling i framtiden?
Känns överlag misstänksamt när man får veta detta bara timmar innan. När jag meddelar att jag behöver betänketid för att konsultera med veterinär och hovslagare stressar hon mig med att hon har andra köpare...

Har fått för mig att det är ett problem som kan hållas i schack med duktig hovslagare, men som kan bli mycket värre om inte hovslagaren klarar av det. Eller har jag fel?

TS: Stressa ABSOLUT inte! Ta den tid som behövs för att höra med duktig hovslagare och veterinär.

Om den haft bockhov som föl så hade jag inte brytt mig nämnvärt så länge kotorna ser bra ut idag. Har själv haft föl med bockhov, verkades av duktig hovslagare och kunde sen tävla på hög nivå. Gör en ordentlig besiktning och nämn saken för veterinär så denne kan bedöma hästen utifrån det.
Det jag undrar mer är varför hästen togs föl på innan inridning? Men det kan ju finnas många anledningar till det som inte har att göra med skador eller lynnesproblematik.

Det har inte använts specialbeslag och det har inte opererats. Enbart verkning för korrigering. Har ingen reservation för detta på försäkringen.
Hästen har inte belastats mycket än då hon bara är 5 år och har haft föl. Hon är i princip bara inriden. Så man kan väl med säkerhet inte veta om hon kommer hålla för större belastning och tävling i framtiden?
Känns överlag misstänksamt när man får veta detta bara timmar innan. När jag meddelar att jag behöver betänketid för att konsultera med veterinär och hovslagare stressar hon mig med att hon har andra köpare...

Min fetning. Det här hade gjort att jag hade backat. En säljare som stressar köparen är nervös för att inte få sålt alls och då kan det vara både det ena och det andra som ligger bakom nervositeten.

Wow, mina varningsklockor ringer högt. Främst för att man väljer att avla på bockhov, jag har sett ston som i 100 % av fallen nedärvt sin bockhov (nej, ingen seriös uppfödare, 6 avkommor med bockhov av 6 möjliga).

Sedan har hästen inte belastats alls, för mig berättar det att hästen fick problem redan vid inridningen (lätt belastning) och man valde då att ta föl. Är det exceptionell härstamning?

Att säljaren sedan stressar affären efter det bombnedslaget hade fått mig att tacka för mig och önska lycka till med övriga köpare.

Tusen tack för alla svar!

Hästen har en jättefin stam och allt är verkligen tip top, men när jag nu fick reda på detta med bockhov som någon liten parentes (så som säljaren lagt fram det), så har jag bestämt mig för att dra mig ur köpet. En stor besvikelse, men herregud, jag kommer väl hitta en annan häst såsmåningom :)

Hästen har en jättefin stam och allt är verkligen tip top, men när jag nu fick reda på detta med bockhov som någon liten parentes (så som säljaren lagt fram det), så har jag bestämt mig för att dra mig ur köpet. En stor besvikelse, men herregud, jag kommer väl hitta en annan häst såsmåningom :)

Känner du dig osäker ska du dra dig ur. Det kanske blir en jättebra affär för någon annan, men för dig verkar det bidra till oro. Jag gör inte affärer mot mitt bättre vetande, det kan aldrig bli bra.

Har en häst som fick bockhov som föl opererades när han var 2 månader..mamma hade så fet mjölk så han drog iväg på höjden..idag är han 6 år och det märks inte på honom att han har haft bockhov....

Jag tror du gör helt rätt i som låter bli... Rätt häst kommer.

Det jag undrar mer är varför hästen togs föl på innan inridning? Men det kan ju finnas många anledningar till det som inte har att göra med skador eller lynnesproblematik.

Vad är det för konstigt med det? Att betäcka treåringar är ju något som stimuleras av t ex SWB och det görs i stor utsträckning. En del hinns ridas in före, en del inte. Men särskilt mycket ridna är de ju ändå inte nu vid avvänjning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama