Sv: Böcker
"Att få barn - den nakna sanningen", av Jane Symons.
Tar upp lite om det mesta när det gäller hela graviditeten, från att man har testat positivt till en tid efter förlossningen. Har väldigt snygg "stil" och är kul att läsa, men kanske lite mindre "matnyttig" än andra böcker jag har läst.
Mer skämtsam än faktaspäckad.
"Barn de första fem åren"
Nämnde du ju själv...har inte läst mycket i den än, men det känns som man kommer få stor nytta av den.
"Stora boken om barn", av Kristina Hofsten och Lena Lidbeck.
Tar upp lite om mycket denna bok också. Den handlar om att vänta barn, föda barn och barnet under de första sex åren.Rätt omfattande alltså. Har än så länge bara läst delen om att vänta barn (ca 50-55 sidor), så resten vet jag tyvärr inte så mycket om.
"Handbok för gravida - allt din doktor inte berättar", av Vicki Iovine.
Tar också upp allt från det positiva testet till ett tag efter förlossningen.
Är skriven i skämtsam ton, men även en naturlig ton, eftersom hon faktiskt inte bara skriver ren fakta, utan saker som hon och hennes vänninor upplevt själv...sådant som läkare/mammor/pappor/vänninor i berättar om och som man kanske inte alltid kan med att fråga någon om heller.
En av de bästa böckerna jag har läst om graviditeten.
"På smällen - från A till Bebis", av Ann Söderlund och Hannah Rosander.
Känns lite som en svensk variant av "Handbok för gravida". Man tar upp en del fakta och en del självupplevda händelser. Bra, matnyttig. Detta var den sista i raden av böcker jag plöjde mig igenom, så kanske känndes den inte lika spännande eftersom jag redan läst allting 2-4 ggr innan. Men den var snygg och lättläst, även om den såg ut att vara fullmatad av trist text till en början.
"Ett barn blir till", av Lennart Nilsson och Lars Hamberger.
Har du inte sett denna bok tidigare, så se till att leta upp den snarast.
Jag har inte läst den, bara tittat på alla underbara bilder som boken är alldeles fullspäckad av. Fantastisk bok.
"Att föda", av Gudrun Abascal.
Kompisen som jag lånade den av rekommenderade den verkligen och den var toppen. Tog verkligen upp allt man vill veta (och lite till
). Matnyttig och lättläst!
Hoppas tipsen kan vara till någon nytta.
// corona