Böcker och mögel

Modig_Korn

Trådstartare
En större del av min boksamling har stått i ett utrymme med väldigt dålig ventilation - så pass dålig att det funnits mögel. Möglet är till större del bortsanerat men inte från böckerna. Jag har inte kontrollerat böckerna själv ännu, men de bör vara oskadda. Men kan säkert ha en viss lukt av mögel i sig. Så jag undrar om det finns någon räddning för dem eller om de bara är att slänga?

Sv: Böcker och mögel

Om böckerna legat nedpackade är det väl inte större fara? De har ju bara blivit utsatta för lukten på de sidor som legat fria.

Det är ju lite olika hur känslig man är för lukter och för mögel.
Jag är inte känslig alls. Hade det varit mina böcker hade jag luftat dem i torrt utrymme så all fukt är borta och sedan ställt upp dem i hyllorna hemma :D

Sv: Böcker och mögel

Ett tips är att lägga böckerna i en påse med bakpulver i över en natt. Drar ur dålig lukt och eventuell fukt. Sedan får man damma av dem ordentligt men det kan det ju vara värt.

Ett annat knep som bokhandlarna tipsar om är att lägga klumpbildande kattsand i en låda. I den lådan lägger man ytterligare en mindre låda med boken i och sedan lägger man ett stort lock över det hela och låter stå någon vecka. Drar ur de värsta odörer och fukt :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
771
Senast: Soapbubble
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 012
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar