A

Alonelife

Har en häst tillsammans med en kompis (vi båda äger hästen 50% var).

Vi köpte en helt ny sadel för ett väldigt högt pris, utprovad av 3 olika diplomerade sadelutprovare.

Hästen har tydligen VÄLDIGT bred manke så den tidigare sadeln måste ha klämt lite, som tur hade han den inte länge.

Direkt efter han fått den nya sadeln har han börjat bocka. Jag vet inte ifall det är glädje eller ifall han har ont. Min kompis säger att det är glädje bockningar (men han har aldrig bockat förut!, aldrig nånsin!). Han bockar aldrig när jag rider ut, däremot bockar han med kompisen när hon rider ut. Annars för mig har det bara vart i paddocken/manege, för kompisen också.

Kan det vara sadeln, eller är det som hon säger, att det är glädje bocksprång? Han bockar alltså rejält, men vi har alltid suttit kvar - med ren TUR. Kompisen vägrar byta sadel eftersom det är "glädje bockning" och sadeln var väldigt dyr.

Hur vet man ifall det är glädje bocksprång? Det är bara i trav eller galopp, dressyren och i hoppningen.

Ska man ta ut en massör? Jag har känt osv. alltid, men han visar ingen smärta. (dock är han väldigt tålig).

Sv: Bockar?

lite OT men jag och min kompis har oxå haft häst tillsammans och letar nu ny häst som vi oxå ska dela.
Men har ju lite svårt att tro att det bara skulle vara glädjebockningar... hur gör hästen om ni longerar utan sadel ? Du kan ju prova trycka ganska hårt runt manken och se om h*n ömmar. Har haft ut en ET till vår häst flera gg för att han har varit stel. Är bättre att ni kollar upp på en gång, istället för att ni rider på och hästen får problem sen. Det gäller bara att skaffa tillräckligt bra argument så att din kompis ska förstå :)

När ni provade sadeln med sadelprovarna, red ni i den då eller la ni den bara på ryggen?

Annars kanske det är där problemet ligger, att han rör sig på ett sätt som gör att sadeln stör.
Jag kan inte så mycket med sadlar, men jag det kanske kan vara något sånt.

Hade jag varit du så hade jag nog kollat upp det iaf. Om ni nu lagt ner så mycket pengar på en sadel så är det ju bättre att få reda på om den inte passar nu medan den är ny, i så fall kan ni ju säkert få tillbaka pengar på den. Annars om ni väntar och hästen nu skulle få ont så är det inte säkert att det är så mycket att göra, då kanske ni får köpa en till ny sadel som istället kostar er ännu mer pengar.

De kan ju vara så att ni kommer åt hästen bättre vilket leder till mera protester i detta fall bockningar, min häst reagerade också med lite protester i början med nya sadeln antagligen för att han faktiskt inte kom undan längre. Han slutade visserligen när man inte gav sej utan bara red på. Tog väl några gånger innan han la av med sånt. Han bockade inte utan gjorde annat.

Din kompis kanske rider mer i skogen än vad du gör? Och att de kanske är därför inga bockningar kommer där för dej men dom gör de i manegen.

Senast ändrad av en moderator:

Min erfarenhet är att om en häst brjar bocka med en ny sadel så ligger den inte bra.

Oavsett vad utprovare säger så är det ju hästen som vet bäst själv.

Hur bockar han?

Små bockar i galoppen eller stora luftsprång?

Min gamla häst hade jag stora problem med att hitta en bra sadel åt.
Hon hade väldigt stora bogblad och jag gick igenom både bomsadlar, bomlösa, manskapssadlar och westernsadlar till henne.

Westernsadeln var den som låg bäst, både för ögat från marken vid ridning och stilla stående och av avtrycken att dömma.
Men hon tyckte inte det, det slutade med bockningar där hon stod rakt upp med bakbenen:crazy: huvudet mellan frambenen, min dotter beskrev det som att det såg ut som om hon gick enbart på frambenen och skulle slå över framåt när som helst:crazy:

Jag flög av för tredje gången i mitt liv:cool:

Jag tycker att din medägare får lyssna på hästen, prova att longera med sadeln, att longera utan sadeln, filma och jämför hur han går med och utan ryttare.

En häst kan visserligen bocka av glädje men det brukar vara små bocksprång i första galoppen, inte "flyga i luften bocksprång".

Jag litar av princip inte på folk som kallar sig "diplomerad sadelutprovare". det låter fint, men sadelutprovare kan man idag bli på ett par dagars kurs..
En sadelmakare med mycket erfarenhet av sadlar vet hur de ska ligga och ska kunna hjälpa till att passa in en som passar.

I din sits skulle jag ta ut en bra sadelmakare som kan kika på hästen & sadeln, och ev. ta ut E.T. för genomgång.

Jag hade stora problem med att hitta sadel till min korsningsponny och han började också bocka & dumma sig. Hans sadel passade inte alls och efter att ha köpt en helt ny (efter X antal begagnade skitsadlar) så blev han sig själv igen :) Jag var också hos "diplomerad sadelutprovare" och det blev 2-3 stycken misslyckade försök innan vi fick ordning på det. Kolla upp det !!

Hej! Det här är två bilder på hur två sadlar ligger. Den ena ligger OK och den andra ligger inte bra... Är du intresserad av att få reda på exakt hur din sadel ligger på hästen och även när den rör sig. Skriv ett PM till mig så leder jag dig vidare...
20080915335.jpg

20080915338.jpg

Mvh Michaela

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Lutten
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 112
Senast: super
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 080
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka