Köpte en, då 5 åring, för 4 månader sedan. Är idag 6 år. När jag köpte honom så hade han stått i 2-3 månader då han växte mycket. (Den stammen är tydligen sena att växa). Sedan en tid tillbaka har satt igång honom och ja... han bockar, eller skjuter rygg. Han passar på när tillfälle ges, och då går det på 2 röda sekunder och sedan ligger man på backen. Han vill gärna komma ifrån arbete, det är mkt häst att rida och det vill han gärna komma ifrån. På så vis att han slår uppmed huvudet eller helt enkelt blir ”rädd” för någonting och skjuter då rygg....
hästen är röntgad i ryggen, har även ridit med butta/metacam för att se om det är smärta, men han gör samma sak, ingen skillnad.
Undrar om någon har tips vad man kan göra mot en häst som skjuter rygg? Såklart har jag haft unghäst innan men faktiskt ingen som är såhär.
- och inga ”hitta en ryttare som vågar på honom” för går man på honom eller provocerar honom så kastar han av en ännu snabbare.....
hästen är röntgad i ryggen, har även ridit med butta/metacam för att se om det är smärta, men han gör samma sak, ingen skillnad.
Undrar om någon har tips vad man kan göra mot en häst som skjuter rygg? Såklart har jag haft unghäst innan men faktiskt ingen som är såhär.
- och inga ”hitta en ryttare som vågar på honom” för går man på honom eller provocerar honom så kastar han av en ännu snabbare.....