Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu ska jag vara lite kontroversiell, men i den åldern (mellan unghäst och vuxen) så är det en del hästar som upptäcker sin kropp, balans och styrka. Om du inte börjat med inhoppning på den så är det något jag tycker du kan testa Då får hästen använda samma muskler som vid bockning, men på ett uppskattat sätt. På så vis kan du bryta den onda cirkeln.
Jag förutsätter med mitt inlägg att häst och utrustning är kontrollerad, så att ingen smärta är inblandad.
Hästar bygger om sin kropp rätt bra i den åldern.
Köpte en, då 5 åring, för 4 månader sedan. Är idag 6 år. När jag köpte honom så hade han stått i 2-3 månader då han växte mycket. (Den stammen är tydligen sena att växa). Sedan en tid tillbaka har satt igång honom och ja... han bockar, eller skjuter rygg. Han passar på när tillfälle ges, och då går det på 2 röda sekunder och sedan ligger man på backen. Han vill gärna komma ifrån arbete, det är mkt häst att rida och det vill han gärna komma ifrån. På så vis att han slår uppmed huvudet eller helt enkelt blir ”rädd” för någonting och skjuter då rygg....
hästen är röntgad i ryggen, har även ridit med butta/metacam för att se om det är smärta, men han gör samma sak, ingen skillnad.
Undrar om någon har tips vad man kan göra mot en häst som skjuter rygg? Såklart har jag haft unghäst innan men faktiskt ingen som är såhär.
- och inga ”hitta en ryttare som vågar på honom” för går man på honom eller provocerar honom så kastar han av en ännu snabbare.....
Men lugna ner dig du. Du sitter ju och spekulerarSå hästen är även röntgad överallt eller menar du? Eller "kollad" av equiterapeut typ? Jag syftar inte till på tillridning. Mer vidareutbildning av er båda. Tror knappast hästen gör det pga du inte har ridhus. Du får tips men du vill inte ha dem. Jag tror fortfarande du gör och kräver saker på fel sätt och det är hästens sätt att säga fuck no till dig. Vill du verkligen komma tillrätta med problemet kan du kanske stalla upp hästen hos beridaren en period där beridaren lär dig rida hästen på ett sätt som funkar. Tror inte riktigt på att du har någon unghästvana sedan innan utan att du gjort som många andra och köpt dig en för svår häst och tänkt att du ska klara att utbilda den och nu reder du inte ut det.
går alltid fram med honom samt longerar mycket inann jag hoppar upp. Han är annars lugn och behaglig, ej rädd. Ja han gör så i båda varv, tänderna kolladeJag hade provat att själv gå fram hästen varm först innan jag satt upp ( ev longerat lite också) sen ridit korta pass och avslutat innan nått händer. Är han orädd för ryttaren?Gör han det i båda varv?Är tänderna kollade?
Utevistelse hela dagarna stor hage.
Jag har själv utbildat alla mina hästar till 130/140 hopp. Ridit in, utbildat unghästar men aldrig varit med om en häst med dessa problem.
Tränare 1 g vecka men då hästen vilat några månader tidigare och vi jobbat mkt från marken först för att bygga upp den. Det är nu som jag börjar rida dessa problem uppkommit. Är inte oerfaren som du beskriver det, kanske om dessa problem men överlag så nej
Ok, då tänker jag att du har både kunskap, är säker i sadeln och någorlunda modig. Var det du som lämnade bort hästen till beridaren eller förra ägaren? Är det ett alternativ att lasta hästen och åka dit för att träna? Förutsättningarna är goda då tränaren har ridit hästen innan och det finns tillgång till ridhus.Utevistelse hela dagarna stor hage.
Jag har själv utbildat alla mina hästar till 130/140 hopp. Ridit in, utbildat unghästar men aldrig varit med om en häst med dessa problem.
Tränare 1 g vecka men då hästen vilat några månader tidigare och vi jobbat mkt från marken först för att bygga upp den. Det är nu som jag börjar rida dessa problem uppkommit. Är inte oerfaren som du beskriver det, kanske om dessa problem men överlag så nej
Då har jag inga andra förslag än att åter igen ta ut en bra Hästtandläkare (dvs ej vet med tandutbildning) för säkerhetskullMen lugna ner dig du. Du sitter ju och spekulerar
går alltid fram med honom samt longerar mycket inann jag hoppar upp. Han är annars lugn och behaglig, ej rädd. Ja han gör så i båda varv, tänderna kollade
Jag tror snarare att du behöver läsa det där en gång till och läs det som att det är skrivit i all välmening från t ex. din bästa kompis.Men lugna ner dig du. Du sitter ju och spekulerar
Har inga råd och tips och ge, eller erfarenheter heller för den delen, men noterade en blipp i svaren bara.Men lugna ner dig du. Du sitter ju och spekulerar
går alltid fram med honom samt longerar mycket inann jag hoppar upp. Han är annars lugn och behaglig, ej rädd. Ja han gör så i båda varv, tänderna kollade
Först bygg upp förtroendet mellan dig och hästen. Rykta den ordentligt med klassisk rykt, longera den, bygg upp den sakta, börja om inridning av den, ta hjälp av en duktig beridare. Använd godis och använd mycket beröm när den gör rätt.Köpte en, då 5 åring, för 4 månader sedan. Är idag 6 år. När jag köpte honom så hade han stått i 2-3 månader då han växte mycket. (Den stammen är tydligen sena att växa). Sedan en tid tillbaka har satt igång honom och ja... han bockar, eller skjuter rygg. Han passar på när tillfälle ges, och då går det på 2 röda sekunder och sedan ligger man på backen. Han vill gärna komma ifrån arbete, det är mkt häst att rida och det vill han gärna komma ifrån. På så vis att han slår uppmed huvudet eller helt enkelt blir ”rädd” för någonting och skjuter då rygg....
hästen är röntgad i ryggen, har även ridit med butta/metacam för att se om det är smärta, men han gör samma sak, ingen skillnad.
Undrar om någon har tips vad man kan göra mot en häst som skjuter rygg? Såklart har jag haft unghäst innan men faktiskt ingen som är såhär.
- och inga ”hitta en ryttare som vågar på honom” för går man på honom eller provocerar honom så kastar han av en ännu snabbare.....
Köpte en, då 5 åring, för 4 månader sedan. Är idag 6 år. När jag köpte honom så hade han stått i 2-3 månader då han växte mycket. (Den stammen är tydligen sena att växa). Sedan en tid tillbaka har satt igång honom och ja... han bockar, eller skjuter rygg. Han passar på när tillfälle ges, och då går det på 2 röda sekunder och sedan ligger man på backen. Han vill gärna komma ifrån arbete, det är mkt häst att rida och det vill han gärna komma ifrån. På så vis att han slår uppmed huvudet eller helt enkelt blir ”rädd” för någonting och skjuter då rygg....