bockande häst

T

teameventing

Hej
Jag har en ponny som bockar utan gränser, folk och tränare som ser de blir helt stumma. och nej, han har inte ont någon stans för det är redan konstaterat. många säger "rappa till han", och de är också beprövat utan resultat även fast han galopperar fortare och man tror att han inte ska kunna göra nått när man kommit upp i hastighet så ger han sig inte (det är endast i galopp han bockar). Har även prövat lyfta upp han men de är som att tugga i betong.
Har sett att det finns "grästygel", nån som vet om de ger något resultat?
Eller nån som har nått förslag på något bett som gör att man enklare får upp honom? (har provat med pelham och pessoa utan resultat)
Ni behöver inte skriva att jag ska kolla upp om han har ont nånstans eller ta hjälp av tränare, för tro mej, jag vet vad jag pratar om...
tacksam för svar/ :)

Sv: bockande häst

Har lite samma problem med min medryttarhäst så jag ska med spänning följa denna tråden ;)

Om du är säker på att det inte handlar om att han har ont, kan det det vara att han inte ser dig som sin ledare och visar det genom att protestera i galoppen, för att han inte tycker att du ska bestämma att han ska gå fortare.

Jag skulle föreslå att du tränar NH och ber någon NH tränare hjälpa er.

Lycka till!

Kram, Maya

Vet inte direkt vad en gräst tygel har för inverkan, kan bara berätta att av egen erfarenhet sett vad den kan göra!
Hade de på en ponny på ridskolan som var expekt på att ta sig ur alla situtioner och även denna, vet inte vad de finns för grästyglar men den vi hade fäste man i alla fall i sadeln. De tog inte lång tid innan ponnyn började prova tänkbara utvägar. De slutade iaf med att han tog i med all sin kraft så att han drog fram sadeln så den satt lång fram på manken och kunde mycket nöjt äta toppen av dem längsta grästråna.
finns säkert faktorer till varför de blev så att sadel inte va tillräckligt spänd eller liknande, de vet jag inte!

Skulle tro att har du en bockexpert så kommer han att sparka ändå! Men de kan va värt ett försök! har oxå haft sånna extrema hästar så jag vet hur de e!

Ett sätt som jag använde mig av va att galopera slut på dem, dem fick helt enkelt galopera tills dem slutade, även om detta innebar varv efter varv, dem orkar inte hålla på hur länge som hälst! och då hade jag som krav att dem skulle galopera 1 kanske ett halft varv lungt och fint och så fort de gick minsta bra fick dem respons med beröm!

jag gjorde som din metod på en foderhäst jag hade för många års sen (stark fjording) den stack stup i kvarten och ägaren sa att det var pelhambett som gällde om man vågade rida hästen.

Varje gång hästen stack så drev jag på den allt vad jag kunde, det gick fort kan jag lova...och när hästen tröttnade, drev jag på den lite till med spöet. på så sätt tröttnade tillsist hästen, det blev ju bara jobbigt att sticka! så den slutade med det sen.

Sätt honom i arbete!
Varje gång han bockar ta in honom på en volt och driv på honom rejält i trav, låt honom arbeta i form på volt och serpentiner...det ska vara rejält JOBBIGT för honom. När han lyder, beröm och slappna av.
Efter ett tag, om du är konsekvent, kommer han att lära sig att bockande integör något enklare för honom, utan bara leder till ännu hårdare arbete...och är han smart slutar han relativt snart med olaterna.

Stilett var inne på ungefär samma sak (fast jag tycker oftast det funkar bättre med trav på böjda spår än galopp, men det är lite olika med olika hästar)

äh jag dum nu som kommer med ett sånt här råd? men just eftersom det bara är galoppen, sitter han fast i ryggen kanske och behöver ett besök av kiropraktorn?
Eftersom det är just i galoppen kan det ju va SI leden. Spana in denna länk

men jag känner i vilket fall med dig, när min tränare första gången fick se min häst bocka av mig så stegade hon fram och ställde sig över mig och sa argt och bestämt "BYT HÄST" den dagen slutade med 10 timmar på akuten o läkarna oroade sig över att jag brutit nacken och ryggen tack och lov var det inte så men det gav mig absolut en tankeställare... låt det inte gå så långt..

Se till så hästen inte "kan" bocka.

Öka farten tror jag är dumt om hästen bockar i farten. Det gör bara att du riskerar att slå ihjäl/skada dig ännu värre dig OM du åker i backen.
Dra in hästen på en liten volt när den bockar och tvinga den att jobba riktigt ordentligt.
Så fort du känner att den tänker bocka, gör en halt, gör en volt, eller en avsaktning. Vad som helst för att få bort tanken 'bocka'.
Du måste alltså hindra den INNAN den börjar bocka.

Sen är det ju viktigt att ta reda på varför och i vilka sammanhang hästen bockar.
Gör den det i början av ridpasset kanske man måste jobba igenom den i skritt och trav ordentligt innan man galopperar.
Gör den det efter ett tag kanske man sätter för hård press på den.
Kanske man måste lägga upp arbetet på ett annat sätt för att göra det trevligare för hästen.
Kanske man tränar den för enformig, eller för lite eller för mycket.

Man ska inte bara acceptera att hästen gör det utan man måste ta reda på VARFÖR!

Du säger att hästen inte har ont, men har ni verkligen kollat allt? (Röntgen i rygg/bakben ffa, sadelkoll - rider med padd, kiropraktor osv). Så ni inte bara "antar" att hästen inte har ont. De flesta brukar ju inte ha röntgat utan säger att de minsann vet att hästen inte har ont...

När en häst bockar mkt så knäcker den ju till kroppen rejält och då krävs ju att man tar hem en kiropraktor/massör/et för att få bort den "stelhet" som kommer fram av bockningarna.
Det kan ju bli som en ond cirkel, att hästen fortsätter bocka pga bockningarna sas.
Även om hästen är kollad innan u.a, så måste man se till att kolla igenom igen när hästen bockat som en tok.

Min hopptränare, som tränar elitryttare(!), sa att det bästa sättet att hindra en häst att bocka är att driva på den, så att den galopperar fortare. Du nämnde grästygel, det kan du oxå prova. När min kompis häst var inne i en bockperiod använde vi grästygel med ett gott resultat. Sedan kan du ju alltid prova att ta ett allvarligt snack med din häst. Min kompis gjorde det, och (detta kan läta knäppt) han lyssnade, gjorde inget på 3 månader!

Öka farten tror jag är dumt om hästen bockar i farten. Det gör bara att du riskerar att slå ihjäl/skada dig ännu värre dig OM du åker i backen.
Dra in hästen på en liten volt när den bockar och tvinga den att jobba riktigt ordentligt.
Så fort du känner att den tänker bocka, gör en halt, gör en volt, eller en avsaktning. Vad som helst för att få bort tanken 'bocka'.
Du måste alltså hindra den INNAN den börjar bocka.

Att göra en halt förvärrar tillståndet, då har hästen vunnit. Saktar man av är det nästan som om man säger "Okej, okej, vi galopperar inte då."

Jag tycker du borde kolla upp din sadel då många hästar reagerar på sadeltryck genom att slå/bocka. Den behöver inte sitta helt tokigt men det kan vara att den trycker ytterst lite som gör att det blir obehagligt för hästen

Att unghästar bockar i galopp brukar bero på att de känner sig osäkra vad det gäller balansen med ryttare.

Kan det vara något sådant med din ponny? Även om det inte är en ungponny. Jag gissar bara lite på att det kan vara antingen ren obalans eller så har den inte accepterat dig som ledare, (som någon nämnde ovan).

Kan du rida den i form i galopp öht? Eller bockar den jämt?

Min hopptränare, som tränar elitryttare(!), sa att det bästa sättet att hindra en häst att bocka är att driva på den, så att den galopperar fortare. Du nämnde grästygel, det kan du oxå prova. När min kompis häst var inne i en bockperiod använde vi grästygel med ett gott resultat. Sedan kan du ju alltid prova att ta ett allvarligt snack med din häst. Min kompis gjorde det, och (detta kan läta knäppt) han lyssnade, gjorde inget på 3 månader!

Jaha och vad sa hon till den då?

Tränar ett kallblod ibland som bockar, dock inte så allvarligt, men jag kör nödstoppsmetoden;

Dra i en tygel. När hästen tvingas vika in hals och huvud till sidan kan den inte bocka, inte stegra och inte rusa. Dessutom är det obekvämt. Låt hästen. När hästen står still släpper du efter i tygeln igen, låt den hämta andan en sekund och kör igen. Brukar krävas några gånger, sen inser hästen att det blir VÄLDIGT jobbigt och obehagligt vid bockning.

Att göra en halt förvärrar tillståndet, då har hästen vunnit. Saktar man av är det nästan som om man säger "Okej, okej, vi galopperar inte då."

Fast nu tolkade jag det inte som att hästen bara bockade när man fattade galoppen..
Är det pga fattningen så är det ju framåtdrivning som gäller.

Poängen är att få bort tanken bocka. Man ska göra det INNAN hästen tänker att den ska bocka så man bryter mönstret och får hästen på andra tankar.
Är hästen redan inne i bockningen så gäller det att störa hästen så den slutar bocka. Att få ner den till halt direkt från bockningen kräver dock en hel del rutin och en i övrigt välriden häst.

Senast ändrad:

Att unghästar bockar i galopp brukar bero på att de känner sig osäkra vad det gäller balansen med ryttare.

Kan det vara något sådant med din ponny? Även om det inte är en ungponny. Jag gissar bara lite på att det kan vara antingen ren obalans eller så har den inte accepterat dig som ledare, (som någon nämnde ovan).

Kan du rida den i form i galopp öht? Eller bockar den jämt?

jo ja kan rida han i form, jag har börjat longera/tömköra han lite varje dag, de har faktist hjälpt ja tror de är lite som du säger han är lite i obalans. man blir lite lurad av han, för han ser väldigt välmusklad ut o går LA program på 70% o är väldigt stadig då, men ja får försöka prova mej fram med lite olika metoder nu känns det som. han bockar så fort man gör en galoppökning och de är väl då han blir lite i obalans antar jag.

Jag hade samma problem med min barndomshäst, en livsglad C ponny. Hon var en riktig avkastarkung (prinsessa :D) det var många gånger jag satt och svor och grät medans jag tuggade grus (alternativt gräs).

Jag hade min dåvarande tränare till hjälp som jag red för ca två gg per vecka. en dag fick hon nog och satte på busfröet en såkallad grästgel som man fäster i sadeln, upp i ringar på nackstycket, och i bettet, för att hon inte skulle få ner huvudet så långt. det hjälpte till viss del men jag kunnde inte ha den när jag hoppade eller dyl. och det lärde hon sig ganska snabbt när hon kunde utnyttja tillfällen, hon var ingen dum häst ;)

vi hade sedan länge konstaterat att hon var totalt smärtfri och hade en bra och bekväm sadel som hon trivdes med. Hästen var helt enkelt livsglad. andra dagar mer och vissa dagar mindre. det var hennes personlighet och den fick vi leva med.

så jag fick köra med grästygel och när jag skulle hoppa fick ja ha en halsring på henne att ta tag i när det var som värst. det var tänkt att vi skulle tävla lite men längre än till lokala klubbtävlingar kom vi aldrig. Men trots det så var hon den roligaste och mest läroberikande häst jag haft.både hon och jag fick så småningom lära oss innebörden av ordet respekt och hade genom åren beprövat det väl :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 552
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 931
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 772
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar