Bobby 896 tillbaka i avel!

Sv: Bobby 896 tillbaka i avel!

Jag har stamböcker :D

Ingen aning om vad som hänt med dem, förutom att de använts en del i avel. Har sett annonser på avkommor efter Pehrsson på SWANAs sidor.

Jodå, hon är efter Ceylon! Hon skulle vart en idealisk fälttävlandshäst upp till åtminstone medelsvår om hon bara varit lite modig :o

:D Jodå, jag har också hört en del men tycker att deras egna prestationer borde värderas högre... Finns hingstar som knappt satt sin hov på tävlingsbanan (och därmed inte bevisat vad de går för) som lätt betäcker 100+ per år.

Hm jag skulle nog ta mej en närmare titt på Bobbys framben, innan jag skulle överväga honom.*liten notis bara*

hanna_shetland skrev:
:D Jodå, jag har också hört en del men tycker att deras egna prestationer borde värderas högre... Finns hingstar som knappt satt sin hov på tävlingsbanan (och därmed inte bevisat vad de går för) som lätt betäcker 100+ per år.

Kunde inte heller sagt det bättre :bow:

Men visst är det klurigt. Cortez till exempel har ju inga egna meriter att tala om och ändå hade han grymt många ston. Jag tror att han hade lite "tur" att få så bra avkommor tidigt.

När han kom var han ju den förste som representerade Cor de la Bryere-blodet i Sverige, och det bidrog väl mycket. Plus vilken hingsthållare han hade. Dessutom blev han ju omtalad då han inte godkändes vid bruksprovet i mars 1985.

Har läst någonstans att Corrmint var resultat av Cortez allra första betäckning i Sverige. Det var ju en strålande start på en avelskarriär :)

Jovisst, men egentligen ett typexempel på en hingst som inte gjort något själv, omskriven inte precis i positiva ordalag, likförbaskad hade det ju varit synd för svensk avel om han *inte* hade kommit fram. Fast jag tror att han helt enkelt var ett lyckokast. Det har ju funnits ett par andra Cor De La Bryere hingstar i sverige, men ingen har ju varit i närheten av Cortez varken i stoantal eller i vad avkommorna har presterat.

En fågel har viskat i mitt öra om att det kanske blir Tolstoy som kommer i avel istället alt båda. Typmässigt föredrar jag helt klart Tolstoy men det hänger ju ihop med vad man har för sto också (som alltid:)) Ska man diskutera hållbarhet så är det väl svårt att hitta nått att klaga på hos Tolstoy, såg honom senast för ett år sedan hur fräch som helst:)

Ååååh!!! :bump: :bump:

Tycker mycket bättre om Tolstoy som individ än om Bobby, fast han är ju vit och hoppar inte så bra :crazy:

Det var inte 100% bestämt senast när jag pratade med min kompis som jobbar hos Ulla och har tävlat Tolstoy de senaste åren, men vi lär träffa på henne och Ulla på Flyinge så vi får väl fråga då:)

Jag vill gärna träffa din kompis när vi är på Flyinge :D

Pratade med Segorp för ett par dagar sedan och då sa han Bobby. Men det lär väl märkas! :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 858
Senast: Kilauea
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Ramona
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
554
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur