Jag förstår inte den här upphakningen på att jag skulle vara stressad av att bli fast på landet. Det har ju löst sig i och med att jag har fått svar på frågan som ställdes. Jag behövde kunskap, inte bli uppläxad över att jag inte borde bo på landet.
Hur många här skulle tycka det vore helt okej att bli fast ensam på en öde ö, utan tillgång till båt, batteritorsk på mobilen och för långt att simma till fastlandet? Eller är man bara cool och löser problemet?
Eller om man är flera mil ute i skogen, ramlar och bryter benet. Man är ensam och mobilen saknar täckning. Enkelt problem att lösa, eller?
Dessa är en liknelser med att bli fast på landet utan att veta hur det ska lösas. Om det finns ideér i fickan är det väl en sak, men om dessa saknas är det en annan sak.
Det finns mängder med folk som tycker att det är skitläskigt att flyga, men som utan tvekan åker bil, trots att risken för att dö i en bilolycka är betydligt större än att krascha med ett flygplan. Ska man verkligen säga åt dem att de "känner fel"? Att de oroar sig i onödan? Ska man döma någon som är deprimerad, har borderline, har panikångest, inte klarar trånga utrymmen, är psykotisk? Är deras känslor och verklighet "fel"? Om någon inte tycks sörja när en nära anhörig har gått bort, ska man säga att den personen sörjer fel? Om någon är orolig inför ett läkarbesök, ska man bara negligera det? Jag var själv iväg och fick en knöl i bröstet undersökt i måndags och var orolig inför besöket. När jag fick information om hur det skulle gå till blev det bättre. Hade jag bara blivit tillsagd att ta mig i kragen hade oron inte lindrats alls.
Var och en reagerar olika i olika situationer. Man kan reagera mycket, lite eller inte alls. Många här tycks sakna empati. Att sätta sig in i en annan persons känsloliv tycks vara överkurs. Jag har själv en historik med panikångest. Jag reagerar fortfarande med oro på en del situationer, men inte längre på den nivån att det skulle vara sjukligt. Min världsuppfattning har ändrats radikalt under de senaste åren. Jag kan se att min nuvarande uppfattning om verkligheten inte är den enda eftersom den har förändrats. Jag kan också se att andras uppfattning om verkligheten skiljer sig från min, men jag kan ändå relatera till andras annorlunda uppfattning. Om man bara har utvecklats tills man var 13 och sedan bara ägnar sig åt att växa, har man nog missat ett och annat. Då saknar man nog förmågan att kunna relatera till andras upplevelser som man kanske inte har varit med om själv. Då fattar man nog inte hur en ny situation kan vara stressande för en person, bara för att just den situationen är vardag för en själv.
Nu får jag rådet att stanna där jag är och inte utvecklas. Att jag behöver kunskap ses som ett hinder. Jag kan ju säga att det är verkligen inte metoden jag har använt mig av för att bota den panikångest som var nära att sätta mig i förtidspension. Det är snarare tvärt om. Jag har utmanat mig själv. Jag har provat nya saker. Jag har skaffat mig kunskap, jag har varit kreativ, lösningsinriktad och löst även andra svåra problem. Men visst fan har jag varit stressad på vägen när jag fått "omöjliga" problem att lösa som jag ändå löst. Att ställa en fråga i ett forum handlar om att skaffa sig kunskap. Kunskap är stärkande och minskar stress. I stället blir jag dömd för att jag "känner fel" och om jag är orolig nu så kommer jag alltid att vara det
. Sällan pinkar trähästar.